Ni har inget att förlora – Ni betalar bara för effekt!

Efter mirakelvattnet, abcrunch och saunabelt har vi fått prestationsbaserad onlinemarknadsföring och precis som sina föregångare utlovar produkten fantastiska resultat utan att några högre krav ställs på köparen.

Känns begrepp som re-messaging, behavioural targeting, view-through, cookies och scripts komplicerade? ”Inga problem vi hanterar allt det där tekniska, inklusive uppföljningen och du betalar bara för de kunder vi levererar”. Visst låter det bra? Nästan för bra för att vara sant? Det är det.

Dagligen betalar annonsörer stora belopp till olika leverantörer när deras befintliga kunder handlar på nätet tack vare att leverantörerna har ett informations- och kunskapsövertag i det nya medielandskapet. Begreppen ovan gör det nämligen möjligt att tillgodoräkna sig ett köp på nätet utan att konsumenten varken sett, än mindre klickat, på en bannerannons.

Vad är sannolikheten att en resenär som under högsäsong köper en resa på Vings hemsida även surfar på nätet? För de som handlar sina resor på nätet är sannolikheten nära 100 % och det räcker med att resenären besökt en sida där bannern visats för att leverantören skall kunna tillgodoräkna sig köpet.

Samma sak gäller sökmarknadsföringen. Känns begrepp som metataggar, pagerank, stilmallar, CMS-system, landningssidor, url-struktur, flash, frames, cloaking, skuggsidor, länkfarmar o.dyl. omöjliga att sätta sig in i?  Dina bekymmer är över. Överlåt bara ansvaret till specialisterna som utlovar en topplacering i Google och som bara tar betalt för de kunder de levererar. Riskfritt? Knappast.

Innan du hinner säga ordet ”uppkörd” kommer du att få betala för de kunder som inte längre orkade gissa om ditt företag valde .com eller .se ändelsen till domännamnet och i stället valde att Googla fram din hemsida. Dessutom kommer du att få betala för alla uppdateringar som du gör på din hemsida utan att leverantörern behöver lyfta ett finger.

Det nya medielandskapet är för många komplicerat men det finns inga enkla genvägar. Det kommer att kräva tid och resurser att sätta sig in i men det finns personer som kan förklara. I slutändan handlar det om att öka sin egen förståelse inte hoppas på att mirakelvattnet kommer att funka. För det har det aldrig gjort och kommer inte att göra nu heller.

25 maj 2011

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp