Blogginlägg av Fredrik Hallberg

Fredrik Hallberg

Ansvarig för interaktiva och sociala medier på Bright Media Agency AB. Har jobbat med onlinemarknadsföring i snart 15 år.

Efter mirakelvattnet, abcrunch och saunabelt har vi fått prestationsbaserad onlinemarknadsföring och precis som sina föregångare utlovar produkten fantastiska resultat utan att några högre krav ställs på köparen. Känns begrepp som re-messaging, behavioural targeting, view-through, cookies och scripts komplicerade? ”Inga problem vi hanterar allt det där tekniska, inklusive uppföljningen och du betalar bara för de kunder vi levererar”. Visst låter det bra? Nästan för bra för att vara sant? Det är det. Dagligen betalar annonsörer stora belopp till olika leverantörer när deras befintliga kunder handlar på nätet tack vare att leverantörerna har ett informations- och kunskapsövertag i det nya medielandskapet. Begreppen ovan gör det nämligen möjligt att tillgodoräkna sig ett köp på nätet utan att konsumenten varken sett, än mindre klickat, på en bannerannons. Vad är sannolikheten att en resenär som under högsäsong köper en resa på Vings hemsida även surfar på nätet? För de som handlar sina...

Jobbar man med marknadskommunikation och i synnerhet med online är det oftast bara en tidsfråga innan du stöter på någon som bestämt häver ur sig att de inte vill bygga varumärke utan bara skapa försäljning. Antagligen åsyftas följande: Vi är inte intresserade av påverkan av konsumentens medvetande utan vill bara att denne skall köpa vår produkt.  Hur detta resonemang blivit så utbrett är en gåta, eftersom resonemanget är så ologiskt att det brister vid minsta eftertanke. Hur kan någon köpa något som de varken känner till eller känner igen eller kan något om eller har den minsta åsikt och inställning till? Undrar hur många som skulle gå loss på följande erbjudande ”Ny röd bil - Nu bara 150 000 kr”. Känns det inte som att det saknas lite information och ganska viktig sådan dessutom?  Tyvärr är det inom onlinemarknadsföringen som detta resonemang är som mest utbrett och det är även där vi omedelbart ser dess negativa konsekvenser. Är det några banners det definitivt inte klickas på så...

Till toppen av sidan Till topp