// //

Göteborgs Bokmässa - en stor godispåse

Lite pirrigt i magen är det allt, att börja blogga här på IHM. Mitt första blogginlägg någonsin. Givetvis kunde jag inte låta bli att tacka ja när jag blev tillfrågad om jag ville bidra med mina tankar och funderingar. Så nu sitter jag här och fingrar på tanjentbordet och hoppas att ni är några som vill följa med på min bloggresa. 

Som nybliven IHM-student med siktet inställt på DIHM så vimlar huvudet av intryck och tankar. Vi har haft tre undervisningstillfällen och det är enormt mycket att ta in vid vaje tillfälle. Ja, alla ni andra som redan studerar eller har studerat här vet säkerligen vad jag syftar på...Det är marknadsplaner, omvärldsanalyser, PEST-modeller, segmentering och en himmelens massa siffror. För mig som har drivit eget företag i olika former under drygt tjugo år, först som kasinoägare (ett litet sådant, med Black-Jack och Roulette) under glada åttiotalet och de senaste tolv åren som fotograf och dessutom sedan drygt ett år tillbaka även som förläggare, så är detta som att födas på nytt. Mycket känner jag naturligtvis igen sedan tidigare, men nu skall här bli spännande att riktigt få djupdyka ner bland teminologi, verktyg och analysredskap. Och inte att förglömma, alla nyckeltal! 

Med marknadsföring i tankarna vill jag passa på att tipsa er alla om att Göteborgs Bokmässa (öppet under 22-25/9. OBS! fram till fredag kl.14.00 endast för fackfolk, därefter öppet för allmänheten) är som en enda stor godispåse för oss som är intresserade av marknadsföring. Här finns alla sorters företagare representerade. Allt från det lilla antikvariatet på landsorten som skriver ut sitt eget marknadsföringsmaterial och sätter upp i den lokala livsmedelsbutiken samt delar ut på landets olika mässor, till de stora förlagsdrakarnas marknadsföringsknep med författarporträtt stora som hus hängandes från golv till tak under bokmässor runt omkring i världen. För att inte tala om alla appar, bloggar, författarfilmer och all mediauppmärksamhet som de stora bokförlagen slåss om att göra oss läsare uppmärksamma på. 

Kom till Andina Förlag i monter D05:12

Mitt i detta härliga hav av ord och bild finns vårt Andina Förlag representerat i sin egen lilla turkosfärgade 6 kvm monter (2 kvm större än förra året). Monter D05:12. Där finns förlagets fyra titlar till salu och som ett mervärde för kunden som köper vår nyutkomna chokladbok "Med kärlek till choklad" av Göteborgs prisbelönta chocolatiér Jeanna Kanolds bjuder vi på en liten chokladask med handgjord exklusiv choklad från Flickorna Kanolds.

Och med detta vill jag avsluta mitt allra första blogginlägg med att säga att vårt erbjudande måste väl ändå räknas som en konkurrensfördel utifrån en av Porters konkurrensstrategier...

Varmt välkomna att besöka oss!

23 september 2011
Till toppen av sidan Till topp