// //

Tronarvingar, silverskedar och räkmackor? Familjeföretaget och nästa generation.

”Det är gött här i majonnäsen” brukade jag skoja när jag mötte någon som pekade på räkmackan jag gled fram på. Där stod jag, uppväxt i två starka framgångssagor: Åre och ICA. Jag drev familjens ICA-butik, ICA Åre under fem år. Jag hade rätt examen. Jag hade teamet med mig. Kunderna älskade oss. Mina föräldrar hade stegvis backat från det dagliga ledarskapet. Försäljningskurvan pekade uppåt varje vecka. Ändå var det något som skavde i mig.

Min resa i familjeföretaget slutade med en panikångestattack, en akut insikt att jag lever någon annans liv och en snabb försäljning av företaget.

Att växa upp i en företagarfamilj är speciellt. Det kan ge en unik skola i affärsmannaskap, en karriär som faktiskt kan vara ganska mycket ”räckmacka”, med en möjlighet att bygga vidare på tidigare generationers framgångar och ofta hårda arbete.

Samtidigt är det många unga i familjeföretag som vittnar om svårigheten att hitta sitt eget sätt att leda, att ta företaget in i en ny tid och samtidigt bygga på en stark historia. Om personliga tvivel, syskonrivalitet, osäkerhet, prestationsångest (det är inte alltid lätt att fylla skorna). Om viljan att ge sina egna barn en annan uppväxt än den de själva fick, där middagsbordet var som en ständigt pågående ledningskonferens.

Generationsskifte i familjeföretag är en process som kan pågå i årtionden. För vissa är det ett enkelt samspel mellan generationerna. Andra har tuffa konflikter mellan generationer och mellan syskon. Åter andra har kanske för få konflikter! Entreprenörer, speciellt i den generation som har grundat bolaget, har ofta svårt att planera successionen till nästa generation på ett ordnat sätt.

Tillhör du en yngre generation i ett familjeägt bolag? Är du till och med på väg att ta över? Hur kan du ta ytterligare steg mot ett mer medvetet generationsskifte?

4 frågor du bör ställa dig innan du tar över familjeföretaget:

1. Varför vill du ta över? Gör en självskattning på fyra skalor: 

  • Egen vilja
  • Plikt/andras vilja (”Pappa har alltid sagt att jag blir den perfekta VD:n”, ”Farfar skulle ha varit så stolt”)
  • Pengar (”Jag vore en idiot om jag tackade nej”)
  • Osäkerhet (”Vad skulle jag annars göra?” ”Vad duger jag egentligen till?”)
    
2. Hur skapar du en tillräckligt stadig egen grund? 
  • Kompetens
  • Erfarenhet
  • Självförtroende
  • Självkänsla
 
3. I vilken fas i livet fattar ni beslut om roller i familjeföretaget?
Besluten ser ofta väldigt olika ut för en 23-åring, en 33-åring och en 43-åring.
 
4. Hur och när pratar ni i familjen om ett möjligt generationsskifte?
(Nej, ni pratar inte om det ”hela tiden”, även om det är det många familjer påstår. Och när frågade någon faktiskt brorsan om han ändå är intresserad?)
 
På IHM möter du ofta andra ledare från ägarledda bolag och familjeföretag. Sitter de på en räkmacka? Med silversked i munnen? Fråga! Vad skulle ni kunna prata mer om?
 
Erik Hedblad
Erik Hedblad är initiativtagare till Familjeföretagarna, en plattform för kunskap, möten och samtal mellan ledare i familjeföretag. Erik är även författare till Handbok för generationsskifte – familjen, samtalen och den personliga vägen till beslut (2017). 
 
Erik har studerat organisationspsykologi på avancerad nivå vid Stockholms Universitet och arbetar både med det mest personliga i coaching och samtalsterapi och med affärs- och organisationsfrågor som konsult. Erik är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm, där han idag leder kurser i personlig utveckling.
 
 
 
4 maj 2018
Ladda ner din personliga kompetensprofil här.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp