// //

Blogginlägg av Erik Hedblad

Erik Hedblad

initiativtagare till Familjeföretagarna, en plattform för kunskap, möten och samtal mellan ledare i familjeföretag. Erik är även författare till Handbok för generationsskifte – familjen, samtalen och den personliga vägen till beslut (2017).

”Det är gött här i majonnäsen” brukade jag skoja när jag mötte någon som pekade på räkmackan jag gled fram på. Där stod jag, uppväxt i två starka framgångssagor: Åre och ICA. Jag drev familjens ICA-butik, ICA Åre under fem år. Jag hade rätt examen. Jag hade teamet med mig. Kunderna älskade oss. Mina föräldrar hade stegvis backat från det dagliga ledarskapet. Försäljningskurvan pekade uppåt varje vecka. Ändå var det något som skavde i mig. Min resa i familjeföretaget slutade med en panikångestattack, en akut insikt att jag lever någon annans liv och en snabb försäljning av företaget. Att växa upp i en företagarfamilj är speciellt. Det kan ge en unik skola i affärsmannaskap, en karriär som faktiskt kan vara ganska mycket ”räckmacka”, med en möjlighet att bygga vidare på tidigare generationers framgångar och ofta hårda arbete. Samtidigt är det många unga i familjeföretag som vittnar om svårigheten att hitta sitt eget sätt att leda, att ta företaget in i en ny tid och samtidigt bygga p...

Till toppen av sidan Till topp