// //

Mål först, prioritering sedan

När vi har mer att göra än vi hinner, behöver vi prioritera bland det vi har att göra.

Allt kan inte göras samtidigt och inom dagens lopp, utan vi har att bestämma vad som ska göras först och vad som ska följa därefter.

Som du säkert vet, finns det en handfull prioriteringsmetoder att ta till. Metoder i all ära, men för att de överhuvudtaget ska vara till hjälp, är det en sak vi behöver ha klart för oss.

Uppgifter väger olika tungt

Allt det vi gör i vardagen, alla uppgifter, är inget självändamål. De syftar alltid till att vi åstadkommer någonting, stort eller smått. De är ämnade att vara små byggstenar som tillsammans med våra kollegors uppgifter skapar verksamhetens väg framåt. Men, vissa uppgifter bidrar mycket till vägen framåt och andra mindre. Att prioritera rätt är att prioritera de uppgifter som i hög grad bidrar till att verksamheten utvecklas till det vi vill.

Tydliggör därför vilka mål du har att uppfylla, just i din befattning.

Vet vi inte vart vi ska, kan vi inte veta vad som är viktigt. Är målen otydliga, är vi hänvisade till magkänslan, ryggmärgen och reptilhjärnan för vår prioritering. Vår arbetsvardag blir bra mycket behagligare om vi istället prioriterar medvetet.

Gör så här

 1) Ta ett blankt blad, fatta en penna och skriv snabbt ner dina tre främsta mål för detta året. Kommer du på fler, skriv ner dem också. Målen kan vara nyckeltal som mäter hur ni lyckas när det gäller intäkter, resultat, volym, kvalitet, servicenivå, kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet eller annat. Om du har någon eller några viktiga deadlines under året, kan de också betraktas som mål. Likaså kan målen vara i form av milstolpar, det vill säga händelser vi tror är viktiga att de inträffar för att vi ska nå våra mål på lång sikt.

2) Har du svårt att komma på några mål, titta på de gemensamma målen för din avdelning och fråga dig vad du gör i din roll som bidrar till att uppfylla de målen. Formulera dina individuella verksamhetsmål utifrån det.

3) Du kan också fråga din chef. Om hon eller han inte heller vet, är det en möjlighet tillen värdefull diskussion där ni vaskar fram mål som underlättar för dig i vardagen.

4) Om du misstänker att du kommer att behöva bli påmind om vilka målen är då och då, skriv dem på en lapp som du sätter på ett ställe på kontoret där du ofta råkar se den.

Tydliga prioriteringar ger avslappnad effektivitet

Om du tydliggör vilka mål du har att arbeta mot, har du grundförutsättningen för att kunna göra rätt prioritering på såväl kort som lång sikt i ditt jobb. Du kommer att ha lättare att snabbt avgöra vilka uppgifter som är viktiga och vilka som inte är det. Därmed arbetar du mer i trygg förvissning om att du just nu gör precis rätt sak. Det finns inget annat du istället borde göra.

Hur gör du?

Hur gör du för att tydliggöra dina mål för dig själv? Kommentera gärna nedan. Jag möter många som är osäkra på sina mål, vilket gör deras vardag mer stressig än
nödvändigt. De skulle bli glada för ditt tips, så hör gärna av dig. Jag är idel öra.

8 november 2011
Till toppen av sidan Till topp