// //

Blogginlägg av David Ståhlberg

David Ståhlberg

utvecklingspartner till IHM i det nya programmet IHM Digital Business Transformation. Han har suttit i ledningen på Google i Sverige och Procter & Gamble Nordic och verkar nu som personlig rådgivare åt allt från startups till tunga näringslivsprofiler.

David Ståhlberg har suttit i ledningen på Google i Sverige och Procter & Gamble Nordic och verkar nu som personlig rådgivare åt allt från startups till tunga näringslivsprofiler. Han är utvecklingspartner till IHM i programmet IHM Digital Business Transformation, som går på IHM Stockholm 12-14 mars.  Det rör sig snabbt i många branscher: FinTech, MedTech, EdTech, AdTech, vi kan hålla på ett tag… Och alla vet att det inte kommer att stanna här (för den som verkligen vill känna vinden i håret - läs om Emerging Technologies på Wikipedia). Under några år har jag haft privilegiet att varje vecka träffa människor från ett flertal verksamheter för att diskutera digitalisering och förändringsledning. Numera träffar jag inte ett enda bolag, organisation eller myndighet som inte har ”digitalisering” (alltmer ett catch-all begrepp för förändringsarbete) högt upp på strategilistan. Olika organisationer tar sig dock an vår accelererande omvärld på olika sätt. Förändringsmatrisen nedan samman...

Året börjar på roligast möjliga sätt med att två startups jag jobbat med fått sina första kunder - det amerikanska crowdshipping företaget FriendSend samt svenska Lova, en begravningsbyrå på nätet. FriendSend smyglanserade i Salt Lake City, USA och kopplar ihop människor som behöver buda saker, med människor som kan tänka sig att göra jobbet. Lova är en utmanare i begravningsbranschen och drivs av att göra enkla och trygga begravningar som inte kostar skjortan. Båda företagen leds av varma, smarta och drivna människor, och precis som många andra startups gör de vissa saker rätt - sånt som även mogna bolag borde göra mer utav. Här är fyra snabba spaningar: 1. De skapar innovation med kunden i centrumMånga som startar ett bolag har en tydlig idé om vad de har som andra saknar. De ser ett otillfredsställt behov som de kan tillgodose. Grundarna bakom Lova såg hur traditionella begravningsbyråer tar mycket betalt för tjänster som kunderna inte bryr sig om, och såg ett sätt att kapa kost...

I september lämnade jag Google för att helhjärtat ägna mig åt min passion - att utveckla svenska företag och organisationer. På fyra månader har jag träffat över 1.000 olika organisationer och diskuterat på djupet med fler än 100. Jag är glad in i själen över dessa möten, men också djupt imponerad. Om ni ursäktar franskan, det sker så j*vla mycket bra jobb runt om i landet. Med statistik kan man visa på lite vad som helst, och det är absolut möjligt att svenska bolag behöver mer glöd i baken. Men samtidigt - det finns en kraft där ute som bara måste uppmärksammas. Den svenska start-up scenen är magisk och ingen kan ha undgått att antalet unicorns i Stockholm är näst högst i världen (per capita). Vi är alla glada och stolta. Men bortom rampljuset finns minst lika många intraprenörer. Människor som outtröttligt arbetar med att inifrån förändra stora organisationer och trögrörliga branscher. Rond efter rond slåss de för bättre kundupplevelser, snabbare beslutsvägar, större transparens,...

Med tekniska genombrott inom allt från artificiell intelligens till nanoteknik och IoT, är det lätt att tro att digital transformation handlar om teknik. Men det gör den inte. Och trots alla heta och omtalade startups med läckra gränssnitt, molnbaserade tjänster och urstark dataanalys är inte heller detta en bra utgångspunkt för att stöpa om en befintlig verksamhet. Långsiktigt förändringsarbete handlar om HUR du arbetar mer än VAD du gör.   Och ja, i de flesta organisationer övergår snart HUR:et till en fråga om affärsmodeller (t ex hur man kan tjäna pengar på att världen blir mer uppkopplad), processer (t ex hur man designar ett effektivare informationsflöde snarare än att rakt av automatisera manuella steg), infrastruktur (t ex vilken mjukvara som behövs för att underlätta realtidsoptimering) och organisationsmodeller (t ex hur man integrerar IT med kärnverksamheten).   Innan allt detta dock, och långt viktigare, är att ledarskiktet i verksamheten omfamnar nya tankesätt och att s...

Till toppen av sidan Till topp