Lugnet före stormen!

Påsken närmar sig med stormsteg och för oss som arbetar inom dagligvaruhandeln nalkas årets största mathelg! Till skillnad från julen som likt en trestegsraket bränner av krutet efter en stegrande inledning, kommer påsken som en nyårsbomb. Pang, bom! Och så är den över. När krutröken väl har lagt sig kommer reaktionerna från den kräsna publiken. Applåder för ett välregisserat fyrverkeri eller skämskudden för ett mediokert häxtjut.

Det är mycket som står på spel för matkedjorna. Att ta hem segern i årets alla större mathelger är som att vinna en Grand Slam.
En butik som gjort sin läxa får välförtjänta lovord av kunden vid släktmiddagen. Dock är det inte vinnaren som får mest uppmärksamhet.  Det stora samtalsämnet kommer att handla om den butiken som inte kunde leva upp till förväntningarna.
Var lammet slut? Fel märke på påskmusten? Snuskigt vid lösgodiset eller en kassa som hade köer som borde vara belagd med trängselavgift? Ja, då förvandlas lätt butiksbesöket till ett traumatiskt och stressande helvete. Resten av årets inköp för kunden kan avgöras här.

Vad man som kund inte tänker på är den enorma logistikorganisationen som skall kratta manegen för butikerna. Fungerar inte den blir det ingen föreställning över huvudtaget. Allt skall bara fungera.

Inför varje stor mathelg krävs en slipad analys, synkroniserad planering mellan butiksledet, transport och lager. Ett genomförande enligt plan och en uppföljning. Bara kunderna kan avgöra om vi lyckats.

Glad Påsk!

Christian Bennelind

25 mars 2013

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp