Blogginlägg av Christian Bennelind

Christian Bennelind

Jag är projekt- och utbildningsledare inom förbättringsarbete på Dagab, Axfood. Parallellt med jobbet läser jag på IHM Göteborg.

För några veckor sedan höll Maria Tornberg seminariet ”Ledningsgrupper i världsklass” på IHM i Göteborg. En ihållande förkylning spetsad med influensa symptom fick mig att kapitulera och stanna hemma.  Jag misstänker att ni som var med på föreläsningen var nöjda.  Det brukar man vara på skolans föreläsningar. När jag började på IHM gav min chef nästintill en order om att jag skulle gå på så många seminarier som jag bara kunde. Även om ämnet inte låg helt i linje med mina vardagliga uppgifter. Han menade på att det alltid finns saker att lära, få inspiration och utveckla till det egna användningsområdet. Han har en sund inställning till min studietid på IHM:”Ju mer du lär dig, desto bättre för oss!” brukar han säga. När jag pratat med flera av mina klasskamrater inser jag att långt ifrån alla chefer har detta synsättet och helhetssynen. När jag går på ett seminarium har jag för vana att alltid göra ett arbete av det jag just har hört och bevittnat. Även om materialet finns på IHMs si...

Första gången som jag kom i kontakt med ledarskapsteorin GRID var för tio år sedan i Axfood akademins ledarutbildning. Robert Blake och Jane Moutons beteendemodell är en guide för chefer och ledare i att identifiera olika ledarstilar. Fokus på resultat finns i den ena axeln av ett rutmönster och relationer står i den andra. Kortfattat beskrivs en ledare med starkt fokus på resultat och produktion men ett litet engagemang för sina medarbetare som en 9.1. En ledare med litet fokus på resultat men starkt fokus på relationer benämns som en 1.9. Den optimala ledarstilen, den coachande ledaren som både får bäst produktiva resultat och medarbetare som trivs på arbetsplatsen benämns som en 9.9.   GRID utbildningen minns jag väl. Alla som går den får göra ett test för att ta reda på vilken ledarstil som ligger en närmast. En del kollegor kända sig mindre smickrande över sitt resultat. Ingen vill vara omodern eller ännu värre få en stämpel av att gå över lik för att nå framgång. När så George...

Påsken närmar sig med stormsteg och för oss som arbetar inom dagligvaruhandeln nalkas årets största mathelg! Till skillnad från julen som likt en trestegsraket bränner av krutet efter en stegrande inledning, kommer påsken som en nyårsbomb. Pang, bom! Och så är den över. När krutröken väl har lagt sig kommer reaktionerna från den kräsna publiken. Applåder för ett välregisserat fyrverkeri eller skämskudden för ett mediokert häxtjut. Det är mycket som står på spel för matkedjorna. Att ta hem segern i årets alla större mathelger är som att vinna en Grand Slam.En butik som gjort sin läxa får välförtjänta lovord av kunden vid släktmiddagen. Dock är det inte vinnaren som får mest uppmärksamhet.  Det stora samtalsämnet kommer att handla om den butiken som inte kunde leva upp till förväntningarna.Var lammet slut? Fel märke på påskmusten? Snuskigt vid lösgodiset eller en kassa som hade köer som borde vara belagd med trängselavgift? Ja, då förvandlas lätt butiksbesöket till ett traumatiskt och...

Till toppen av sidan Till topp