// //

Come on Barbie, let’s go party - hur gick det till?!

Det är torsdag kväll och jag sätter på TV:n- random – som så många andra dagar. 

Jag känner igen takten – färgerna – ja, till och med sångerskan som nu blivit några år äldre. Det är storyn om AQUA och deras Superhit: ” Barbie Girl”- 

- Hi, Barbie
- Hi, Ken!
- Do you wanna go for a ride?
- Sure, Ken!

Jump in...

Så börjar låten som alla älskade och hatade på samma gång – frågan är: Hur det kunde vara möjligt? Att slå med denna ganska usla låt – enformig, halvt hysterisk där Lene – sångerskan -  sjunger med smurf röst!! Vilken marknadsanalys hade man gjort innan - för att hamna på topplistor världen över? På tal om att man inte alltid kan ”sia” framtiden - Vad kunderna faktiskt vill ha!!! 

Sen var det förstås en fantastisk ”packaging” – videon med alla färger – Barbies som sprang runt och texten som fick Mattell att se rött (det blev ett åtal MEN AQUA kom ut som segrare flera år senare).

Omedvetet för det tankarna hur vi inom våra företag tror oss veta vad kunderna faktiskt vill ha. Visst kan vi göra marknadsundersökningar och analyser tills vi ”blöder – MEN ibland handlar det om att våga släppa taget och ta risken att prova – det gjorde AQUA – och det har levt ganska gott på sin ENDA hitlåt!

I'm a Barbie girl in the Barbie world

Life in plastic, it's fantastic!

Omedvetet hamnar jag i en dialog med mig själv, som förstärker min tro på att hoppa ut i det okända och testa. 

Charlotta Barbie Jelkeby

Charlotta är Barbiefantast, ägare till den franska bulldogen Murdoch och senior affärskonsult på IHM.

 

 
25 april 2018
Testa dina kunskaper här
Vad kräver framtiden av dig och ditt ledarskap?

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp