// //

Blogginlägg av Charlotta Jelkeby

Charlotta Jelkeby

Barbiefantast, ägare till den franska bulldogen Murdoch och senior affärskonsult på IHM.

Det är torsdag kväll och jag sätter på TV:n- random – som så många andra dagar.  Jag känner igen takten – färgerna – ja, till och med sångerskan som nu blivit några år äldre. Det är storyn om AQUA och deras Superhit: ” Barbie Girl”-  - Hi, Barbie- Hi, Ken!- Do you wanna go for a ride?- Sure, Ken! Jump in... Så börjar låten som alla älskade och hatade på samma gång – frågan är: Hur det kunde vara möjligt? Att slå med denna ganska usla låt – enformig, halvt hysterisk där Lene – sångerskan -  sjunger med smurf röst!! Vilken marknadsanalys hade man gjort innan - för att hamna på topplistor världen över? På tal om att man inte alltid kan ”sia” framtiden - Vad kunderna faktiskt vill ha!!!  Sen var det förstås en fantastisk ”packaging” – videon med alla färger – Barbies som sprang runt och texten som fick Mattell att se rött (det blev ett åtal MEN AQUA kom ut som segrare flera år senare). Omedvetet för det tankarna hur vi inom våra företag tror oss veta vad kunderna faktiskt vill ha. Viss...

Till toppen av sidan Till topp