Blogginlägg av Calle Peyron

Calle Peyron

Calle Peyron, lärare, handledare och examinator på IHM. Till vardags driver Calle kunskapsnätverket MIND YOUR BRAND som hjälper stora som små verksamheter att utveckla varumärkesbaserade tillväxtstrategier.

Nyligen utropade Interbrand den nya eran ”The age of You”. Den innebär i sin korthet att var och en av oss (som har råd att konsumera) tar kontrollen över varumärkesmärkta varor, företeelser, tjänster, leverantörer och gör dem till pusselbitar i våra egna ekosystem.  Interbrand menar att vi passerat Den Identitetsskapande Eran, Den Värdeskapande Eran och den Upplevelsebaserade Eran. Nu ska istället hela utbudssamhället kretsa kring DIG! Det möjliggörs genom den digitala världen som skapat en maktförskjutning från producent till konsument. Därmed suddas dessa begrepp ut eftersom producenten blir du.  Är det någon mer än jag som ser en baksida av detta? T ex vem ansvarar för att det som tillverkas är säkert, så att den roliga leksaken vi tog ur 3d-skrivaren inte är farlig för mina barn? Eller att det som skrivs på bloggar och i sociala medier inte är lögner, propaganda eller personangrepp? Men framförallt, om allt centreras runt MIG, vad händer då med OSS?  Jag tror att människan i gr...

Mitt i den parlamentariska krisen tar jag upp tråden från mitt förra inlägg om varumärken och politik och föreslår drastiska namnbyten på partierna. Med mer beskrivande namn kanske de politiska partierna kan profilera sig bättre. Med en eventuell blocköverskridande koalition format av Moderaterna och Socialdemokraterna så behövs även ett helt nytt begrepp lanseras. Om vi börjar med en koalitionsregering mellan sossar och moderater så känns KOALIATION FÖR SVERIGE som ett givet namn. Blir det dessutom ett sammanslaget parti så är kanske SVERIGEPARTIET det mest heltäckande för både Moderata och Socialdemokratiska väljare. Deras gemensamma ungdomsförbund kan då följaktligen heta SVERIGES FRAMTID. Blockpolitikens dagar är räknade så Vänsterpartiet byter namn till FRIA RADIKALER med ungdomsförbundet UNG OCH ARG. Miljöpartiet är en smula avgränsande som beteckning och växlar därför till DE HÅLLBARA med en blinkning åt det tyska partiet De Gröna. Grön ungdom funkar då ganska bra med kan äve...

Ett varumärke är ett löfte. Ett ställningstagande som väcker förväntan. Ett löfte som sen infrias i leveransen, när man betalat för varan eller tjänsten och börjar konsumera den. Här kan man faktiskt påstå att politiska partier inte skiljer sig nämnvärt från logiken i varumärkesstrategi. Men varför är det då så få partier som tillämpar den? I mitten av nittiotalet insåg partiledningen för Labourpartiet i Storbritannien att man måste lägga om kurs. Partiet upplevdes som mossigt med en ideologi som verkade ha passerat bäst före datum. Lösningen blev en repositionering av ”varumärket” Labour till New Labour. Namnjusteringen backades upp av en rad nya profilfrågor. I grunden var det samma parti, samma ideologi, men presenterad på ett modernt sätt, anpassad till en ny verklighet. Det var onekligen en av orsakerna till New Labours valseger 1997. I Sverige bestämde sig moderaterna för att 2006 kopiera strategin med Nya Moderaterna. Det gick bra då. Men vad hände sen? Varumärkesteori bygger...

Till toppen av sidan Till topp