Blogginlägg av Arash Gilan

Arash Gilan

Medgrundare och vice VD på en av Nordens största digitala byråer Viva Media Group. Google coach och IHM-alumn som skriver om ledarskap, marknadsföring och allt som rör det digitala.

Den fjärde industriella revolutionen är här, och den kommer att förändra mer än vad vi kan ana. Den första industriella revolutionen startades 1784 när ångmaskinen började produceras. Revolution nummer två startade 1870 när elektricitet kunde användas för att massproducera. Den tredje revolutionen påbörjades 1969 när IT, datorer, elektronik och automatiserad produktion startade. Och nu, 2017, står vi startgropen för en ny revolution där precis allting som kan kopplas mot nätet kommer att kopplas upp - Internet Of Things (IOT). Det leder till att en enorm stor mängd data blir tillgänglig. Data i sig har ju inget värde utan likt olja måste den raffineras för att få fram intelligenta underlag. Idag sker mycket tolkning av data manuellt men framöver kommer robotar alltmer att tolka data åt oss, och börja fatta egna beslut. Detta fenomen kallas, som många av er redan vet, Artificiell Intelligens (AI).  Robotar bygger idag våra bilar och våra telefoner, ja de kan till och med laga mat. En...

Disruptivitet är verkligen ett ord jag inte kan släppa just nu. Jag tycker mig se det överallt och för mig har det ordet blivit centralt för att förstå vår samtid. Vi är redan mätta, nöjda och belåtna i vår värld, så vi behöver något helt annat. Det är postmodernism 2.0, där till och med fenomenet demokrati känns föråldrat och måste disruptas. Vad är då disruptivitet? Redan 1995 myntade författaren Clayton M. Christensen i boken "The Inovator’s Dilemma" uttrycket ”Disruptive Innovation”. Vi kan försöka förklara det med orden banbrytande eller söndrande. Disruptiv innovation innebär kort och gott att ta sig an en marknad och fullständigt revolutionera den. Exempelvis det iTunes gjorde med musikbranschen, Skype med telekombranschen eller Netflix med filmindustrin. Dock är inte alla innovationer disruptiva, även om de kan vara revolutionerande. Vad som gör det disruptivt är att man når den breda massan och ändrar människors beteende. Ett annat kännetecken är att de flesta disruptiva fr...

Digitalisering, ett ord på allas läppar och ”trendordet” nummer ett under 2017. Plötsligt är alla konsulter digitaliseringsexperter. Låt mig vara tydlig: digitalisering är ingen bubbla, ingen fluga och ingen vind som man bara kan ducka för. Nej, det är ny dimension som ledare och organisationer måste förhålla sig till, något som undertecknad också beskriver i boken Get Digital. De som inte gör det kommer inte att överleva. Så enkelt är det. Det är en ny era som vi i boken sammanfattar med följande tre sanningar: Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras, sjunker i värde. Fler och fler branscher upplever detta, från tidningshusen till detaljhandeln, banker och konsulter. Ingen bransch kommer undan, och det gäller att tackla frågan. Men om detta är sant, så är det lika sant att det som inte kan digitaliseras ökar i värde. Det är kärnan i vad vi vill få fram i boken. För just häri ligger paradoxen som ger enorma möjlighe...

Nyligen hörde jag en chef säga ”om du inte kan påvisa fakta, låter jag mina känslor styra”. Först blev jag lite paff men när jag lät det smälta in lite så mer är det mycket som är sant i det hen sa. Ledarskapet handlar inte om att alltid bestämma även om man som ledare har sista ordet och så länge fakta och data inte finns kommer bolaget styras av känslostyrda beslut istället för datadrivna. Just data är nyckeln till digital framgång, det handlar inte bara om att ha en massa data, du måste även ha förmåga att använda den. Data är verkligen 2000-talets olja och de som vet hur de kan raffinera den är vinnarna. Vi lever alldeles i början av en digitaliserad värld och de som förstår värdet i data och hur man faktiskt kan använda sig av det är de som kommer att vinna det digitala mästerskapet i längden. Inom marknadsföringen fattas det fortfarande idag allt för många beslut utifrån känsla och traditioner istället för fakta och analyser trots tillgång till både data och statistik.      A...

Hej igen, så roligt med olika frågor och tack för alla mail, meddelanden och funderingar! Märks att det finns mycket osäkerhet hos ledare och det känns därför extra roligt att boken kommer ut nu då vår stora förhoppning från start har varit att den ska ge ledare och andra läsare ett större självförtroende när ordet digital dyker upp på agendan. När jag i skrivande stund svara på era frågor har jag precis besökt Google och Facebooks huvudkontor i Dublin tillsammans med några kollegor. Det jag kan konstatera från resan är att det går snabbt. Digitalisering är som en våg som kommer att svepa över alla branscher och företag. De som hakar på nu kommer att vara agendasättande om 5-10 år.   Nedan svarar jag kortfattat på de vanligaste frågorna med ganska breda penseldrag. För längre redogörelser, detaljer och HUR man ska gå tillväga rekommenderar jag självklart boken "Get Digital, or die trying". Nu kör vi! Vad innebär digitalisering?Digitaliseringen kommer i fyra perspektiv: inre, yttre,...

Hej vänner, sorry för dålig uppdatering på sistonde men jag passade på och att ladda batterierna rejält under påsken för att orka allt roligt som ligger framför mig nu under våren. Härom dagen lämnades boken in och bilden ni ser är det färdiga omslaget för boken. Stort tack till er som gav input till vilket omslag vi skulle gå på, det betydde massor! Är otroligt hedrad att vi har fått så fina omdömen från bland annat Per Schlingman, Maria Rankka och Lars Friberg. Vill ni så kan ni redan nu förhandsboka den på Adlibris, länken hittar ni här och en längre intervju kring boken hittar ni på Dagens Media och ni får gärna gilla bokens fanpage på Facebook för de senaste uppdateringarna. Nästa bloggpost så tänkte jag faktiskt ta och göra en Q&A som ni kan va med och påverka. Vilka digitala utmaningar eller funderingar har ni? Vad finns det som du skulle vilja ha svar på kring digitalisering eller digital marknadsföring? Ingen fråga är för liten och ingen fråga är för dum. Kommentera gä...

Hej igen. Denna gång blev det lite längre tid än vanligt mellan bloggposterna, vi har varit i slutskedet av boken och manuset är nu färdigt och inlämnat till förlaget. Nu väntar redaktörens sista tusch och förhoppningsvis finns boken ute på marknaden i slutet av april. En annan viktigt fråga är färg och form. Just nu står vi och väljer mellan dessa tre omslag och experimenterar hit och dit. Vilken är din favorit?  Vi har ju redan sammanfatta den digitala transformationen med följande tre sanningar: 1. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras 2. Allt som digitaliseras kan kopieras  3. Allt som kopieras, sjunker i värde  Fler och fler branscher upplever detta idag. För de flesta tidningshus, banker och detaljhandlare har den digitala resan redan börjat. Men digitaliseringen kommer att påverka precis allt och alla. Den viktiga frågan är hur man förhåller sig till det? I den digitala transformationen tror vi att det krävs 7K för att ta sig an det digitala mästerskapet - Kuns...

Digitaliseringen är en överlevnadsfråga och det är viktigt att förstå hur olika generationer relaterar till den digitala transformation som vi befinner oss i. Ett exempel på hur olika generationer instinktivt reagerar är, när Jonas och jag började vårt arbete med boken och Jonas tar fram ett skissblock, medan jag tar fram datorn och antecknar i Evernote. Inget konstigt egentligen, vi är från två olika generationer och vill instinktivt jobba med det vi är vana vid och uppvuxna med. Dock är generationsperspektivet oerhört viktigt att förstå när vi pratar digitalisering för det vi växer upp med blir det som sedan blir standard i våra liv.  Medan vissa delar upp populationen i generation X, Y och Z, har vi valt en annan uppdelning som upplevs enklare att relatera till. Vi benämner dem digitala Dinosaurier, Immigranter, Infödda och Alfa generationen. Jag vill dock poängtera att bilderna är liknelser och metaforer, att vi medvetet generaliserar för att göra skillnaderna mer tydliga och a...

Hej igen, roligt att det har blivit så många läsare av mina tankar kring den digitala utvecklingen. Jag är övertygad om att 2016 på många sätt kommer blir avgörande om man vill haka på i det digitala mästerskapet. Så, nu kör vi! Förståelsen för att digitalisering inte enbart handlar om teknologi utan framförallt om att skapa en maximal kundupplevelse tror jag kommer att bli årets fokus. De företag som börjat ”bli digitala” kommer att ha ett enormt försprång och de som under 2016 saknar ett digital strategi kommer inte kunna hänga med i matchen. I detta inlägg kommer jag inte prata om AI, VR, drönare, mobilitet eller någon annan hajpad teknologi utan kommer istället att fokusera på de mjuka värdena. Men självklart kommer jag på ett eller annat sätt återkomma till dessa punkter under bloggseriens gång. 1. Ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitaliseringSlappa vd:ar och ledare som är nonchalanta kring den digitala revolution vi befinner oss i och förkastar det hela med ”Att...

2015 är nu förbi och ett nytt digitalt år ligger framför oss. Vill med detta extra inlägg summera de viktigaste digitala händelserna under 2015. 3 digitala ting om 2015: 1. Internet sprider sig till stora delar av världen2015 var ett viktigt teknologiskt år. Jag skulle säga att internets framfart över värden och inte minst i Asien är det som betytt mest för i särklass flest. Under 2015 fick halva Kinas befolkning internet och en femtedel av Indiens befolkning. Det innebär att Indien har fler internet användare än USA och att Kina har dubbelt så många! Både Kina och Indien är länder som genom sin egen digitalisering kommer att ta den digitala teknologin till en ny nivå. De är smarta, hungriga och är beredda att arbeta hårt för att sätta sina länder på den digitala kartan. Vem vet, kanske kommer gemene man inom en snar framtid prata om Bangalore och Zhongguancun istället för Silicon Valley? 2. Drönarna och VR tar plats I takt med att produktionen av drönare har effektiviserats och pr...

Jag älskar paradoxen kring digitalisering för ju mer vi digitaliseras desto viktigare blir elementen kring det mänskliga. Jag har i introduktionen till denna bloggserie: Från digitala dinosaurier till digitala mästare konstaterat de tre sanningarna kring digitalisering; tanken kring att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras, och kan antingen bli ett hot eller en möjlighet för dig. Just där, har du som ledare ett vägval att göra. Antingen ser du de enorma möjligheterna eller så börjar sakta men säkert din affärsmodell och bolag att dö för att du bara ser hot. För oss är digitalisering en överlevnadsfråga, för mitt bolag, men även för hela vårt lands framtida näringsliv. Industriella revolutionens tid är förbi och den digitala revolutionen är född. Företag måste förstå att vi lever i den digitala ekonomin. Och att den digitala ekonomin innebär en övergång från industrisamhällets hierarkiskt styrda processer, med fokus på produkter för en massmarknad, till användarfokuse...

Jag har under en tid tänkt mycket på varför personal slutar. Mycket utifrån turnén vi har haft med IHM, där vi pratat om modernt ledarskap och som jag får återkomma till vid tid och tillfälle. Med denna post är jag självkritisk och vill dela de tankar jag har antecknat och hoppas att det är tankar som kan vara till hjälp.   Vi lever i en tid med 80-90 talister som är i arbetsmarknaden och har en helt annan syn på jobb och karriär. Som jag sa på en föreläsning med IHM, så är vi glada om vi kan ha en anställd hos oss i minst tre år. Lite skillnad mot förr i tiden då man var sitt yrke och fick yrket inpräntat på gravstenen. Nu är arbetsmarknaden är flexibel och digital, och som arbetsgivare behöver man skapa bolag som är attraktiva för att locka till sig de bästa talangerna, för i en digital tid är efterfrågan och tillgängligheten stor kring vassa medarbetare.   Nedan skriver jag kort om 7 skäl till varför jag tror att man tappar duktiga medarbetare:   1. Chefen När ledarskapet saknas,...

Hej på dig. Ja just du, som sitter framför datorn, din tablet eller mobilen och funderar på vad som händer i vår digitala värld. Om du vill, så kan jag lotsa dig igenom vad som händer och vad det innebär för dig och ditt företag.  Jag heter Arash Gilan och är medgrundare och vice VD för ett bolag som heter Viva Media Group. Viva hjälper bolag att synas digital och att skapa digitala intäkter. Du kan även kalla det digital marknadsföring som ger resultat.  Men, vad jag gör är inte vem jag är. Men det jag gör, blir ett uttryck för vem jag är. Jag är 30 år och härrom dagen fick jag väldigt överraskande veta att jag är med på Shortcuts lista över 100-uppstickare i Sverige (personer under 40 år som inspirerar, engagerar och gör Sverige bättre). Riktigt kul! Jag är väldigt passionerad över att lära mig saker och det jag vill lära mig mest kring och förstå är allt som berör digitalisering. Så pass att jag ägnar helger och kvällar att just nu skriva klart en bok i ämnet med titeln ”Get dig...

Som del 3 i min lilla miniserie om att bygga ett bolag så kommer vi nu till det roligaste jag vet, varumärket.  Här hittar du del 1 och del 2 i min miniserie. Vikten av varumärkeFrån mjölkpaketet på morgonen till paddan på kvällen så omges vi idag av varumärken. Man kan tycka och tänka vad man vill om varumärken men de präglar oss oavsett vad vi vill tro. Apple eller Microsoft, Nike eller Adidas, Cola eller Pepsi. Vi väljer varumärken som vi på ett eller annat sätt har fäst oss vid. Oftast så väger vi in våra egna personligheter i de olika varumärken, och det är precis så här man jobbar när man jobbar med ett varumärke. Tittar du på Adidas så jobbar de med eleganta (läs ödmjuka) fotbollspelare som Messi eller Özil, och Nike jobbar mer med extraordinära (läs kaxiga) spelare som Ronaldo eller Zlatan. Lite generaliserat såklart men det ligger mycket i detta, oftast vill man att varumärket ska kunna avspeglas i en person.    Studier visar att de som satsar målmedvetet på sitt varumärke ...

En miniserie om att starta bolag. Del 2. Här hittar du del 1.   Nu är affärsidén klar och kanske har du börjat med affärsplanen. Dags att börja gräva ner sig och ställa sig frågan hur detta ska gå till? Har du kapitalet som krävs eller behöver du lån eller investerare till din affärsidé?  Du vill skapa ett framgångsrikt bolag men vad skapar framgång?  - Att ha en bra produkt?  - Att ha nöjda kunder?  - Att bara sälja lönsamma produkter?  - Att förstå framtida behov?  Här finns inget statiskt svar utan du måste definierar vad som ska vara huvudingrediensen för din framgång. Bland det viktigaste man kan lära sig om företagande är att du är aldrig bättre än ditt senaste resultat. Därför måste du lära dig av dina misstag och alltid blicka framåt.  Här måste du vara väldigt klar med att du verkligen tror att det finns en efterfrågan på din affärsidé. Jag lägger betoningen på tror, för entreprenörskap handlar mycket om att tro, våga och att faktiskt ta en risk. Om saker och ting vore fak...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp