// //

Blogginlägg av Arash Gilan

Arash Gilan

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.

I veckan fick jag en fråga från en som nu tar studenten. ”Vad är dina bästa karriärråd?”. Bra fråga, som det egentligen inte finns några självklara svar på, för varje människa måste hitta sin egen väg och inte kopiera andras.  Om du tar studenten eller examen, så har du haft år bakom dig av slit och studier. Framtiden kan vara lite osäker men likväl spännande. Många tankar, scenarier och drömmar som väntar på att infrias!  I våras hade jag förmånen att tala på ett gymnasium i Uppsala om mitt eget liv och det jag hittills fått lära mig. Jag sammanställde några råd på ett papper som jag skrev ut och gav till alla som kom. Samma råd vill jag ge till dig som nu tar examen eller studenten. Jag skrev ner dessa råd utifrån vad jag själv önskade att jag fått höra i den åldern, och tar du till dig dem så vet jag att du har en fantastisk framtid som väntar.  1. Lär dig självkontroll  Allt i livet börjar med självkontroll, förmågan till disciplin och skärpa. Kan du inte leda dig själv kommer d...

Har du hörts talas om den magiska tvättmaskinen? Det var den fantastiska Hans Rosling som i ett Ted-talk introducerade berättelsen för mig. När Hans var en pojke berättade hans mamma för honom om det magiska med tvättmaskinen: hur det räckte för dem att samla ihop tvätten och att maskinen sedan gjorde resten av jobbet. Under tiden maskinen arbetade kunde de gå till biblioteket. Så maskinen gjorde alltså inte bara kläderna rena, på sätt och vis producerade den också barnböcker.  Den magiska tvättmaskinen är en bra metafor för det teknik, datorer och internet har möjliggjort – och magin har bara börjat. Internet har redan förändrat hur vi konsumerar musik, film, böcker, kommunicerar, handlar, dejtar, åker taxi eller hur vi bor, bara för att nämna några exempel. Men det kommer inte sluta där, vi är bara i början av denna digitala evolution och i framtiden kommer data och mjukvara definiera även följande: Hur bolag är organiserade  Hur din bil kör Hur din mat tillverkas Hur din doktor ...

Internet förändrar allt det rör vid. Frågan är bara om det verkligen berör människan? Svaret är inte så svartvitt som många tror, och vi får aldrig underskatta människans behov av fysisk närhet. För digitalisering handlar sällan om antigen eller, det är oftast både och. I en tid av enorm hajp kring digitalisering, teknik och data är jag tämligen säker på att de flesta organisationer tar detta alldeles för långt och glömmer bort de mänskliga elementen.  Förra året lyssnade jag på ett radioinslag kring en studie om för tidigt födda barn. Den jämförde för tidigt födda som fått känguruvård med de som fått ligga i kuvös. Nu undrar du kanske vad kängurumetoden innebär? Känguruvård är en bröst-mot-bröst-metod för tidigt födda barn. För att se den långsiktiga påverkan av vård genom kängurumetoden i jämförelse med kuvös, hade forskarna följt barnen under tjugo år. Resultaten är fascinerade. De barn som fick känguruvård både överlevde i högre grad och fick bättre förutsättningar i framtiden....

Under veckan har rapporteringar från New York Times och The Observer visat hur en tredjehandsapplikation och politiska byrån Cambridge Analytica massivt missbrukat datan om över 50 miljoner invånare inför det amerikanska valet via Facebook. En händelse som fick Facebook aktien att backa upp mot 7% på en dag och skapa kris inom organisationen. Händelserna om hur Cambridge Analytica använt och missbrukat datan bör lära oss väljare samt politiker ett antal läxor inför årets svenska val. Men låt oss se det hela i en historisk kontext.  En ny verklighet är nu skapad. Valstugorna är borta, TV och tidning är inte längre de främsta källorna för information. För politiker gäller det nu att skapa digitala valstugor för att vinna val. En verklighet som är självklar för politiska partier, men förstår vi väljare egentligen vad som sker och hur det påverkar oss inför valet? Förstår vi att plattformar har så pass mycket data om oss att mjukvaran känner oss bättre än vad vi känner oss själva?  Dryg...

Under de senaste veckorna har DN och Expressen rapporterat kring Google och i synnerhet YouTubes publicistiska ansvar. Kortfattat handlar det om kontroversiellt innehåll som är minst sagt antisemitiskt. Men kan man kräva samma publicistiska ansvar av YouTube som av en tidning? Jag är inte ute efter att berätta vad som är rätt eller fel, men jag skulle vilja lyfta debatten gällande hur vi ser på en fri och öppen webb till en annan nivå.   Gammelmedia passar på att gotta sig i kritik. För fakta är att Google och YouTube har varit de största annonstjuvarna online för både print och linjär TV. Det finns mycket undertryckt irritation från de traditionella medierna som kommer ut helt fel och huvuddebatten missas helt. Till exempel har Expressen gått alldeles för hårt ut mot Googles landschef Anna Wiklund med nedlåtande bilder och rubriker som gör mig direkt förargad. Krasst har en landschef inget att säga till om vad det gäller mjukvaror, restriktion och innehåll. Det är en fråga helt oc...

Digital Marknadsföring är nu standard och förändrat sättet vi både gör reklam men även hur vi ser på den. Inom mitt bolag Viva Media så försöker vi alltid blicka mot ett nytt år för att förstå hur vi bästa kan hjälpa våra kunder mot digital framgång. Mycket händer och det händer riktigt snabbt. Vill i följande artikel ge några råd och tankar kring det som det viktigaste att hålla koll på inför 2018. Så Här kommer några reflektioner.    Om 2016 var året för digitalisering var 2017 året för artificiell intelligens och 2018 års stora hajp kommer definitivt att vara Blockchain. Jag förklarar det hela kring Blockchain i en tidigare post som ni kan läsa här och en av punkterna får även bli första trenden.      1. Blockchain inom marknadsföring   Vad kan då blockchain innebära för marknadsföring? Blockchain har kapaciteten att revolutionera digital marknadsföring – en marknad som idag är värd över 175 miljarder dollar. Men frågan är var pengarna går? Där det idag är omöjligt att veta anta...

När Amazon anländer till Sverige väcks många frågor hos e-handlare. Innan man frågar sig om man bör konkurrera eller samarbeta, kan det vara bra att fråga sig om det ens är möjligt att konkurrera mot en jätte som Amazon? Det är onekligen David mot Goliat – och hur kan e-handlare vinna den matchen? Amazon säljer i princip varenda produkt en konsument kan leta efter, och deras framgångshistoria och tillväxt är exceptionell. Grundaren Jeff Boz har uttalat målet att kunden ska kunna köpa precis allting via plattformen. Faktum är, att i dagsläget säljer Amazon via sin onlinehandel mer än de tolv vassaste konkurrenterna – tillsammans! Vilket utbud du än har som e-handlare erbjuder Amazon troligtvis samma saker, men med en större variation av storlekar, färger och egenskaper, plus att de har ett större utbud än de flesta.  Läs också Vad innebär Amazons etablering? Det kan kännas minst sagt hopplöst för en e-handlare med mindre muskler. Det är lätt att börja fundera på hur det ens är möjl...

För att förstå blockchain kan vi spola tillbaka till 90-talet, där media i mångt och mycket är fjärde statsmakten. Media besitter vid den här tiden en enorm makt att fälla människor, men även en centraliserad statsmakt. Att få synas eller höras i media kan vara starten på en global stjärnstatus eller en presidents fall. Att få synas i TV, skriva i en tidning eller höras i radio och därmed nå massorna är dock ett privilegium få förunnat. Myten om eliten förstärks ännu mer och ”folket” har inte mycket att komma med. Visserligen föds internet, som är starten på revolutionen under 1990-talet, men det är under 2000-talet som detta förändras helt på grund av sociala plattformar som bloggen, Twitter, Youtube och Facebook. I dag kan vem som helst publicera och få en enorm spridning. För att ”komma fram” behöver vi inte längre DN-debatt eller Aktuellt. Makten är individens och inte längre medieelitens. Hela #metoo-rörelsen är ju ett starkt bevis för detta.  Om media hade denna makt kring opi...

Jätten Amazon, vars börsvärde nu passerat Sveriges BNP, är på väg att etablera sig på den svenska marknaden. Frågan är på alla företags läppar: Ska vi haka på eller avstå? Konkurrera eller alliera? Amazons ankomst är en stor nyhet, minst sagt. Det är ingen tvekan om att deras närvaro i Sverige kommer att skaka nordisk e-handel i dess grundvalar.  Men inte nog med det. En annan nyhet, som också är historisk, är att möbeljätten Ikea är på väg att sluta ett avtal med Amazon om att sälja sina varor via Amazons egen marknadsplats.  Ikea har, liksom H&M, länge legat efter med sin digitala strategi och e-handel, och att de nu vänder sig till Amazon är deras sätt att möta den allt mer stegrande konkurrensen i Sverige.   Men jag är skeptisk till om det här är rätt väg att gå och vill påvisa några av riskerna.  Jag tror nämligen att det kan vara farligt att vända sig till Amazon i hopp om att de är den stora frälsaren. Inte minst för en gigantisk aktör som Ikea. Mina tankar förs direkt ti...

Vi står mitt i en tid som kan vara en av historiens viktigaste. En brytpunkt som mänskligheten sällan skådat – det som sker nu är verkligen exceptionellt. Men lika förvånansvärt är hur tyst det är från politiker och traditionella media. Kanske bygger det på okunskap, rädsla eller att man helt enkelt inte har svaren. Framtidsutopin har vi sett i serier som West World eller filmer som aktuella Blade Runner. Så, vad är det som sker, och hur kommer det att påverka oss?  Precis allt som kan bli uppkopplat, blir det.Vi pratar om allt ifrån bilar till kläder och vitvaror. Idag är drygt 4 miljarder människor uppkopplade på drygt 15 miljarder enheter. Innan 2025 beräknas det handla om minst 75 miljarder uppkopplade enheter.  Fenomenet beskrivs som Internet of Things (IoT), och det som uppkopplas skapar en enorm mängd data. Varje swipe, delning, sökning och ”like” lagras – här gäller det att köpa data eller digitala tumavtryck för att kunna läsa av viktig information om mänskligt beteende. Da...

Amazon förändrar allt inom retail, Spotify ändrade sättet vi konsumerar musik och Tesla har söndrat bilindustrin. Detta är bara några exempel på disruptiva innovationer där även Netflix, Uber, Airbnb med flera ingår. Många bolag försöker bli som dem, men är det verkligen rätt strategi? Vi pratar om digitalisering, digital transformation, delningsekonomi och alla dessa buzzwords som vi hör konstant. De etablerade bolagen har panik och börjat prata ”tech” och om hur man når dessa millenials som att det är en ny människoart som är född. Vi har panik i lägret och det är nästan så att även undertecknad blir trött på ämnet. Jag är trött för att det känns som om folk missar poängen – och detta är troligen inte en känsla utan ett faktum. För låt oss vara på det klara med att digitalisering inte handlar om teknik utan om strategi. Strategi och inte teknologi driver fram en transformation. Att tro att teknik löser pucken är lika naivt som att tro att du blir en grym chaufför bara för att du k...

Den fjärde industriella revolutionen är här, och den kommer att förändra mer än vad vi kan ana. Den första industriella revolutionen startades 1784 när ångmaskinen började produceras. Revolution nummer två startade 1870 när elektricitet kunde användas för att massproducera. Den tredje revolutionen påbörjades 1969 när IT, datorer, elektronik och automatiserad produktion startade. Och nu, 2017, står vi startgropen för en ny revolution där precis allting som kan kopplas mot nätet kommer att kopplas upp - Internet Of Things (IOT). Det leder till att en enorm stor mängd data blir tillgänglig. Data i sig har ju inget värde utan likt olja måste den raffineras för att få fram intelligenta underlag. Idag sker mycket tolkning av data manuellt men framöver kommer robotar alltmer att tolka data åt oss, och börja fatta egna beslut. Detta fenomen kallas, som många av er redan vet, Artificiell Intelligens (AI).  Robotar bygger idag våra bilar och våra telefoner, ja de kan till och med laga mat. En...

Disruptivitet är verkligen ett ord jag inte kan släppa just nu. Jag tycker mig se det överallt och för mig har det ordet blivit centralt för att förstå vår samtid. Vi är redan mätta, nöjda och belåtna i vår värld, så vi behöver något helt annat. Det är postmodernism 2.0, där till och med fenomenet demokrati känns föråldrat och måste disruptas. Vad är då disruptivitet? Redan 1995 myntade författaren Clayton M. Christensen i boken "The Inovator’s Dilemma" uttrycket ”Disruptive Innovation”. Vi kan försöka förklara det med orden banbrytande eller söndrande. Disruptiv innovation innebär kort och gott att ta sig an en marknad och fullständigt revolutionera den. Exempelvis det iTunes gjorde med musikbranschen, Skype med telekombranschen eller Netflix med filmindustrin. Dock är inte alla innovationer disruptiva, även om de kan vara revolutionerande. Vad som gör det disruptivt är att man når den breda massan och ändrar människors beteende. Ett annat kännetecken är att de flesta disruptiva fr...

Digitalisering, ett ord på allas läppar och ”trendordet” nummer ett under 2017. Plötsligt är alla konsulter digitaliseringsexperter. Låt mig vara tydlig: digitalisering är ingen bubbla, ingen fluga och ingen vind som man bara kan ducka för. Nej, det är ny dimension som ledare och organisationer måste förhålla sig till, något som undertecknad också beskriver i boken Get Digital. De som inte gör det kommer inte att överleva. Så enkelt är det. Det är en ny era som vi i boken sammanfattar med följande tre sanningar: Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras, sjunker i värde. Fler och fler branscher upplever detta, från tidningshusen till detaljhandeln, banker och konsulter. Ingen bransch kommer undan, och det gäller att tackla frågan. Men om detta är sant, så är det lika sant att det som inte kan digitaliseras ökar i värde. Det är kärnan i vad vi vill få fram i boken. För just häri ligger paradoxen som ger enorma möjlighe...

Nyligen hörde jag en chef säga ”om du inte kan påvisa fakta, låter jag mina känslor styra”. Först blev jag lite paff men när jag lät det smälta in lite så mer är det mycket som är sant i det hen sa. Ledarskapet handlar inte om att alltid bestämma även om man som ledare har sista ordet, och så länge fakta och data inte finns kommer bolaget styras av känslostyrda beslut istället för datadrivna.  Just data är nyckeln till digital framgång, det handlar inte bara om att ha en massa data, du måste även ha förmåga att använda den. Data är verkligen 2000-talets olja och de som vet hur de kan raffinera den är vinnarna. Vi lever alldeles i början av en digitaliserad värld och de som förstår värdet i data och hur man faktiskt kan använda sig av det är de som kommer att vinna det digitala mästerskapet i längden. Inom marknadsföringen fattas det fortfarande idag allt för många beslut utifrån känsla och traditioner istället för fakta och analyser trots tillgång till både data och statistik.     ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp