Vardag på The Rangers?

En månad har gått sedan jag började praktisera och man skulle kunna tro att jag börjat komma in i någon slags vardag, men det blir aldrig riktigt vardag här. Ingen dag är den andra lik på New York Rangers marknadsavdelning. Uppgifterna och projekten är olika och man träffar ständigt nya människor.

Skrivbordet

Arbetsuppgifterna är blandade: det är undersökningar, research, möten, telefonsamtal, matchtröjor, autografsigneringar och Rangers-prylar högt och lågt. Vi jobbar med olika projekt hela tiden, såsom framställning av exempelvis playoffs-böcker, planering av olika event och jag har även designat web-banners i photoshop. Den roligaste skrivbordsuppgiften hittills var dock den då min handledare kom fram och sa; ”kom med förslag på en ny utomhuskampanj. Det ska vara fräckt, galet och innovation. Tänk inte på budget”.

Matcher

Jag jobbar alla hemmamatcher. Vilket innebär mediaanteckningar, matchsummeringar, post game photos på isen och ismaskinsåkning. Som jag skrivit om tidigare så är gästen altid i centrum på Madison Square Garden, de tar hand om sina kunder. Och det är därför de har säsongsbiljettinnehavare som haft sina platser i över 50 år, vissa har till och med ärvt biljetterna. Det finns även en plats i arenan där dessa människor kan hämta information och prata med sin egen personliga Key Account Manager. Det kallar jag relationsmarknadsföring.

Event

Rangers anordnar över 50 olika event om året. Det kan vara allt från vinprovning till skridoåkning och det ger fansen en chans att se lite mer av spelarna och Rangers chansen att bygga ytterligare på relationen till kunden. Hittills har jag jobbat på tre av dessa Event: ett familjeevent där fyra spelare deltog i olika aktiviteter för hela familjen. Mitt andra event var en vinprovning där vi även hade en frågestund med fem spelare, bland annat Henrik Lundqvist, som svarade på fansens frågor. Igår hade vi ett bowlingevent med fyra spelare och 160 deltagare som åt, drack och bowlade ihop. Det är väldigt givande att vara med och se hur hängivna fansen är och hur väl man faktiskt lyckas implementera de strategier vi med på kontoret.

Som ni säkert förstår måste jag vara lite försiktig med vad jag skriver, men jag hoppas att detta ska ge en bättre bild av vad jag gör här.

Jag vill passa på att säga att jag är glad att så många hör av sig, via mail, Twitter och Facebook, är intresserade och vill peppa mig. Stort tack för det. Många frågar mig om hur jag egentligen tog mig hit så inom det närmsta tänkte jag skriva ett inlägg om det. Tills dess, fortsätt höra av er och tipsa mig gärna om vad ni vill att jag skriver om.

Hej så länge. 

24 februari 2012
Till toppen av sidan Till topp