// //

Playoff madness

Det har varit total galenskap den senaste tiden och jag får ursäkta min frånvaro här på bloggen. Jag har helt enkelt varit för uppslukad av slutspelshockeyns magiska värld.

För oss på New York Rangers marknadsavdelning är det verkligen en magisk värld. Det är så mycket som händer hela tiden. Vi gör slutspelsböcker, stämmer av biljettförsäljning, budget, tar hand om gåvoförfrågningar, designar ”rally towels”, planerar för en eventuell Stanely Cup final och mitt i allt detta har vi en uppsjö med olika event. Såsom "viewing partyn", då vi tar över en sportbar där vi visar matchen på alla skärmar och har olika aktiviteter i pauser mm. Vi  har ”fan activation events” där vi anordnar tävlningar såsom skattjakter, "puck races" med mera. Det är högt tempo och jag älskar det! 

Slutspelsmatcher

Första gången jag såg en match i the Garden var jag överväldigad - det är så mycket mer än ”bara” en hockeymatch här. Spelet är mer intensivt och allt runtomkring så mycket större än hemma - det är en show. Sedan kom förtsa slutspelmatchen och jag kan inte beskriva med ord känslan när man kliver in i arenan och alla fans står upp och skriker "Let’s Go Rangers eller Heeen-riiiiik" så högt att man tror att taket ska flyga av. Det är så häftigt!

De dagarna vi har match har vi ett fullspäckat schema, med aktiviteter hela dagen. Vi har Rangers-brandade bussar som åker runt stan, vi har olika tävlingar utanför MSG, där fans kan vinna biljetter till kvällens match, vi har till och med en rink där fansen kan åka skridskor och spela hockey under dagen.

Det är första gången Rangers har gått till Stanely Cup kvartsfinal sedan 1997 - vilket gör att det blir ännu mer jobb för oss. Man har inte riktigt vanan inne och man provar nya saker, vilket är spännande och roligt.

Att skapa den perfekta upplevelsen

Det är fantastiskt hur så många olika människor från olika avdelningar såsom PR, EP (Event Presentation), Community Relations, Sales, Season Subscriptions och Marketing m.fl samverkar på ett sådant välfungerande sätt för att skapa den perfekta upplevelsen för gästen. PR som tar hand om press och all publicitet utåt. EP som ser till att allt ser snyggt ut och att matchen presenteras på ett snyggt sätt, det är verkligen en show! Community Relations som jobbar mycket med Alumnispelarna och arrangerar möten för fansen med före detta och nuvarande spelare. Sälj och Season Subscribtions som ser till att vi har en bra relation med kunderna, speciellt viktigt under transformationen/renoveringen som nu sker eftersom många av kunderna haft sina biljetter i över 20 år och många inte gillar förändring. Det är väldigt intressant att se hur dessa avdelningar jobbar ihop för att sätta ihop sina olika delar till den färdiga presentationen för gästen i Madison Square Garden.

Den som har varit på en hockeymatch i Madison Square Garden förstår vad jag pratar om. Bemötandet, musiken, utseendet, filmerna, stämningen, till passionen bland både spelare och anställda gör det svårt att inte vara ett Rangerfan när man befinner sig inne i den kokande arenan. 

Tillbaka till verkligheten

Nu när det snart är över börjar jag inse vilken upplevelse detta har varit och hur mycket jag faktiskt har lärt mig. Det har varit så mycket jobb och allt har gått så fort att jag inte riktigt hunnit reflektera över det. Det kommer förmodligen att sjunka in att jag varit här över huvudtaget när jag sitter på planet tillbaka till Sverige. Egentligen känner jag mig inte redo för att detta ska vara över än - men den dagen kommer vare sig jag vill det eller ej. Detta har definitivt varit bland det häftigaste jag gjort och jag är så glad att jag lade ner allt jobb som jag faktiskt gjorde för att komma hit.

25 maj 2012
Till toppen av sidan Till topp