Blogginlägg

Ja nu var det ju det där med tiden igen, vart tar den vägen? Känns som om det inte var längesedan det var jul, och nu är det midsommar..? Det är galet. Helt galet, men kul, väldigt kul. Mycket har hänt under första halvan av 2016, jag har börjat skriva om det här flera gånger, men sen har något annat kommit emellan och dagarna, veckorna går… Jag tänker att vi tar det ifrån början. Efter genomförda förändringar i affärsplan och organisation 2014 fortsatte arbetet med förändringar och planer framåt. Vi tre operativa ägare som var kvar kände att vi tagit oss till en platå, men att vi för att komma vidare behövde tänka större, tänka längre och tänka nytt. Hur skulle vi på bästa sätt växa? Skulle vi försöka få in kapital för att växa? Hur skulle ägarbilden se ut? Vem ville man få in? Många tankar och diskussioner senare kom vi fram till två olika val. Antingen skulle vi köpa ett bolag, eller helt enkelt sälja. Vi bedömde det som för långsamt och tungt att växa organiskt, nytt kapital ell...

Vad kommer dina kunder att kräva? Mobilen är en av de snabbaste växande marknadsföringskanalerna i världen. Det finns fler mobila enheter än människor,  mer än hälften av alla sökningar på Google är från mobiler och mobila köp väntas gå om den traditionella e-handeln 2017.   Vill du få en övergripande förståelse för den mobila kanalen och hur du kan planera, implementera och optimera mobila marknadsföringsaktiviteter? Då är vår Crash Course, IHM Mobile Marketing, på 3 dagar rätt val. Du får kunskap och förståelse för hur du skapar en övertygande mobil upplevelse för dina besökare. Kursen startar i Stockholm 10/10 och Göteborg 19/10.                    Mikael Uusitalo, lärare Mobile Marketing"De mobila revolutionen kräver att vi som marknadsförare utvecklas med den. Vi måste förstå hur mobilen förändrar vår upplevelse av webbplatser, appar och varumärken och hur vi måste anpassa vår digitala kommunikation därefter, vare sig det gäller trafik, köpupplevelser eller mätning och o...

Företag som Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Pay Pal, Ogilvy, McCann Blue står bakom det internationella programmet Digital Marketing, som erbjuds i 40 länder världen över, och nu släpper de en ny, uppdaterad version.    Under kursens 5 dagar går vi igenom allt du behöver veta för att optimera den digitala marknadsföringen. Du ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden och hur de kan integreras för bästa effekt. Du får ”best practice”, teori och färdigheter för att ta fram strategier och optimera den digitala marknadsföringen med de verktyg som finns på marknaden. Nästa start i Stockholm är 7/9, i Göteborg 14/9 och i Malmö 8/11.     Petra Groth, Business Support & Project Manager på Bambino Mam AB "Jag kände ett stort behov av att vidareutveckla mig inom området men ville samtidigt inte tappa min tillsvidareanställning, så jag googlade runt och hittade den här utbildningen. Formatet kändes bra, och min arbetsgivare instämde och uppmuntrade mig för ...

IHM Business Management har länge varit ett av IHMs mest populära program med betyg från deltagarna på 4,6-5,0! Framgången ligger i mixen av marknadsföring, ekonomi och ledarskap - det skapar affärsförståelse och insikt om hur viktigt det är att finna balansen. Du blir ständigt utmanad att tänka i nya banor och tänka framåt. Alla är aktiva och bidrar, och du lär dig att argumentera och övertyga på ledningsgruppsnivå. Det ger ett oslagbart erfarenhetsutbyte som ger dig nya insikter och perspektiv. Sist, men kanske främst: våra fantastiska lärare bidrar med ett grymt engagemang. Vi startar i Stockholm 31/8 och 5/9, i Göteborg 5, 6 och 8/9, Borås 6/9 och Malmö 12/9. Vad väntar du på? Joakim Lönnberg, VD på Lindab Sverige AB"Jag tänkte att jag behövde förbättra min överblick. En vd idag måste behärska de tre benen: Marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Naturligtvis hade jag kunskaper i alla områden, men jag ville förstå allt bättre. Som vd måste man också vara nyfiken och utbildning ä...

Vi köper inte varumärken för att vi älskar dem utan för att de underlättar våra liv. Vi är inte ens trogna, vi är polygama märkesköpare. Hälften av nybilsköparen byter märke i varje period. Vi växlar schampo och kontorsmaterialleverantör oftare än vi tror. I de flesta marknader är märkesbytare långt fler än trogna köpare.   Det är dags att avliva myten om att det kostar fem gånger mer att vinna en ny kund som att behålla en befintlig. Ökad räckvidd och penetration, nykundsbearbetning och massmarknadsföring är på väg tillbaka i marknadsförarnas finrum. Inte för att det är på modet – utan för att man fått nya evidensbaserade insikter. Det lönar sig, har det visat sig.   Vill du veta mer om vad som skiljer de marknadsledande varumärkena från utmanarna i en produktkategori? På IHM Strategisk Marknadsföring får du lära dig hur du utformar en affärsmässigt hållbar marknadsstrategi utifrån varumärket och erbjudandet. Vi startar i Stockholm 30/8, Malmö 8/9 och i Göteborg nästa vår.   Pim-...

Här följer ett urval blogginlägg från vårens stora skörd, och vi önskar skön läsning!   Digitalisering Vikten av att ha en samsyn på vad digitalisering är Vad är digitalisering, vilka förändringar följer med den och hur påverkar det företagen?  Marie Andervin, medförfattare till boken "Leda digital transformation"   7K som krävs i den digitala transformationen Arash Gilan, medgrundare och vice vd Viva Media Group och författare till "Get digital, or die trying".   Content & Marketing Management:Utmaning #3 - Hjälp, vi har ingenting att säga Möjlighet #1 - Bli dina kunders bästa vän  Pontus Staunstrup, digital strateg med fokus på content marketing. Medförfattare till boken "Content marketing för alla"-    Ledarskap Storleken har betydelse - i ledningsgruppen! Maria Tornberg, driver ett forskningsprojekt på Försvarshögskolan om hur effektiva ledningsgrupper påverkar lönsamhet och konkurrenskraft.   Värderingsstarka medarbetare säkraste vägen till framgång och lönsamhetMia Hult...

Själva kärnan i Content marketing är att skapa och distribuera innehåll som är relevant för en målgrupp. Ur den målgruppen försöker vi sedan få fram nya kunder samt fördjupa relationen till dem efter det första köpet. Men för att lyckas måste vi verkligen förstå vad som är viktigt för vår målgrupp - bli deras bästa vän.  Det här är min sjätte post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring  samt hur vi mäter. Detta är den första posten på temat möjligheter. Hur är en bra kompis? Det finns ett par saker som skiljer bra vänner från bekanta och främlingar - de bryr sig om hur det är med dig, och de är vill hjälpa dig att lösa problem och komma framåt. Och de ger av sin ...

…men jag lägger 1000 ord i din kollekt. I tisdags var det tid för Olle Ljungströms allra sista framträdande, kvällen innan velar jag om jag ska gå eller inte, en begravning är i mitt huvud väldigt privat, men min fru säger att hon skulle gå om hon var ledig så till slut bestämmer jag mig för att gå. Nej, jag kände inte Olle även om vi träffats några gånger, första gången är jag kanske 17 år, och ska efter en grymt bra konsert med Reeperbahn, på Facade i Gbg, försöka mig på att intervjua Olle och Danne för en skoltidning jag skrev för. Intervjun blir katastrof och blev aldrig publicerad.Men jag inser att han har varit en stor del i mitt liv, musikaliskt, som stilikon och framförallt som ordekvilibrist. Han var tillsammans med Freddie Wadling, i mitt huvud, de som stod främst på min svenska musikscen, men på två helt skilda sätt, och nu är båda döda, känns oerhört sorgligt.När jag kommer fram till Haga-kyrkan i centrala Göteborg så är kvällstidningarna och TV-kanalerna på plats, mitt...

Många ledningsgrupper misslyckas med att uppnå sin fulla potential. När forskare världen över försökt hitta lösningen på denna problematik har många av de rådande sanningarna inom forskningen fått omvärderas – och ibland också omkullkastas.    Ett av de områden som stötts och blötts är hur sammansättning och storlek på gruppen kopplar till effektivitet och produktivitet. Den allmänt rådande uppfattningen är att en ledningsgrupp bör hållas ganska tajt med maximalt 6-8 medlemmar. Så vad finns det då för vetenskapliga belägg som stödjer denna hypotes?         I forskningsstudier har man funnit att mindre ledningsgrupper har lättare för att nå konsensus och att fatta snabba beslut. Å andra sidan har dessa grupper låg mottaglighet för förändring och ett långsammare agerande på konkurrenternas åtgärder. Forskare menar att ledningsgrupper med få medlemmar lämpar sig bäst i tröga och statiska organisationer. Har då inte ledningsgrupper med få medlemmar spelat ut sin rätt då ”tröga och stat...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I det här avsnittet av Beslutsfattarna intervjuar vi Pelle Tornell. Pelle är civilekonom och MBA med 20 års erfarenhet av chefsposter, att driva entreprenörsbolag och styrelsearbete. I dag är han expert på beslutsfattande, forskar i ämnet och har också skrivit boken "Bestäm dig". Veckans gäst hos Andreas Utterström och Mattias Bergman berättar om fällorna som gör att vi fattar fel beslut utan att förstå det förrän det är försent, och hur du borde agera i stället. Han ger många konkreta exempel inte minst från hur våra tidigare intervjuobjekt i podden resonerat. Du kan väl...

Vi ser dom överallt. På Facebook, Twitter, Instagram och till min stigande irritation även på LinkedIn. Mängder med välformulerade citat av döda och levande personer som valt att dela sina erfarenheter med oss andra i form av one-liners. Bortsett från att faktakolla (vem som faktiskt sagt vad) ofta brister, finns här ett större problem: Att den klokskap som oftast döljer sig bakom citatet förblir dold. Istället stannar det vid att den plockas upp, packas om och återvinns som min egen insikt. Jag är den förste att erkänna min delaktighet. Jag har en förkärlek för kloka citat, och en av mina absoluta favoriter är Oscar Wilde: Quotation is a serviceable substitute for wit. Jag har redan deklarerat min förtjusning i mötesbingo/bullshit bingo, så jag ska inte trötta ut dig. Men frågan är om man inte lika gärna kunde spela citat-bingo? Min topplista just nu är: 1. CFO asks CEO… 2. I was raised to treat the janitor… 3. Customer service is not a department… 4. The struggle you’re in today…...

Dagens digitala möjligheter har gjort att antalet IT- och digitala marknadstjänster har ökat lavinartat. Branschen skriker efter nya medarbetare med spetskompetens och kunnande inom dessa områden. Du har fortfarande chansen att ansöka till Säljare IT Solutions B2B och Digital Marketing & Sales Analytics med start hösten 2016. Antagningarna sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!  40 000 studenter har redan lagt grunden för sin framgång på IHM och vårt nätverk bestående av partners och alumner kan hjälpa just dig att hitta drömjobbet under och efter din utbildning. Stockholm: Digital Marketing & Sales Analytics  - Ansök här     Göteborg: Digital Marketing & Sales Analytics  - Ansök här        ​Malmö: Säljare IT Solutions B2B - Ansök här Digital Marketing & Sales Analytics - Ansök här    Lästips för dig som är intresserad av Säljare IT Solutions B2B:  Säljutbildning med spets! - Möt några av våra partnerföretag här. Få säljare har utbildning i försäljning! -...

...som gillar att ligga i framkant   IHM marknadsavdelning är en tight hungrig inhousebyrå som i många avseenden redan har flyttat fokus från det gamla till det nya. Visst är vi duktiga på copy, kreation och produktionsledning, men våra marknadsmöten har ersatts av redaktionsmöten, våra kampanjer är digitala, hemsidan vårt affärsnav och SEO, analytics, A- & B-tester samt uppföljning av KPI:er är vardag. Vi lägger mycket tid på att producera och distribuera content och storytelling i alla dess former och ligger i framkant när det gäller integrerade affärs- och marknadssystem. Utöver ständig utveckling av ett starkt varumärke arbetar IHM marknad tvärfunktionellt inom flera områden där vi tillsammans med utveckling, försäljning och IT har ett ansvar kring strategiska och affärsmässiga mål.    De kompetenser vi letare efter är; - E-commerce manager - Content creator - Analytisk & digital projektledare   P.S. vi vill ha din ansökan senast den 8 juli!  

En känsla av kärlek. Ett flyktigt tillstånd av generositet. Jag lyfte luren, ringde pappa och frågade: Får jag bjuda dig och mamma på en resa till Frankrike med min frus föräldrar och vår son. Min far som hette Egon svarade: – Nej jag tror inte det. Men du kan ju alltid fråga mamma. Pappa var en riktig nejsägare. Jag har själv närt en sådan i hela mitt liv. Rösten i huvudet som reflexmässigt dissar människor och företeelser och gör mig till en surgubbe. Schlagerspektaklet, vad är det för trams? Och den där som inte tar i hand, hur tänkte han egentligen? Så låter min inre röst under frukostens tidningsläsande. Och är min fru Ina i närheten, då får hon ta del av en monolog utan några som helst begränsningar. Jag har alltid varit en surgubbe. Alltid börjat med ett nej. Det som räddat mig är en förmåga att stundtals brotta ner nejrösten och öppna upp för ett ja. Precis som pappa gjorde, när han till slut följde med till Frankrike. Väl tillbaka berättade han stolt för grannarna om vår r...

Alla branscher påverkas av digitaliseringen och allt fler bolag nås av insikten att förutsättningarna för deras verksamhet har ändrats. Branscher utvecklar nya värdenätverk, nya behov uppstår, köpbeteenden stöps om, kunders betalningsvilja förändras, användandet av produkter och tjänster blir alltmer digitalt och socialt. Listan kan göras hur lång som helst. För att kunna arbeta mot samma mål måste ni vara överens om vad målet är. En viktig del i att nå dit är att ha en gemensam begreppsförståelse. Vår erfarenhet visar att digitalisering är ett begrepp som ofta ställer till förvirring. Det är inte konstigt, då begreppets betydelse förändrats och utvidgats med tiden. Ni behöver vara tydliga med vad ni talar om. Vi ställde frågan nyligen till en ledningsgrupp. De fick svara med ett ord och för dem är digitalisering;     Tillgänglighet, Förenkling, Enkelhet, Effektivisering, Nytänkande, Kostnadsbesparing, Teknik, Maktförskjutning, Transparens, Trygghet, Bra upplevelser, Snabbrörlighet...

Hej, Nyligen var jag på Darja Isakssons föreläsning om den digitala transformationen på IHM Business School i Göteborg. Darja blev i år utnämnd av Veckans affärer till årets mäktigaste opinionsbildare och är grundare till företaget Ziggy Creative Colony, och jag måste säga att Darja var en fantastisk talare som gjorde min förmiddag! Väldigt spännande, en föreläsning som verkligen fick mig att tänka till…   Att världens kommunikation inte längre är begränsad kan vara svårt att ta in. Vi konsumenter ställer mycket större krav på olika produkter och tjänster och vi talar gärna med varandra. Möjligheterna känns inte längre begränsade och vi gapar ständigt efter mer. Samtidigt har många företag, och hela länder, som saknar insikt, strategi och förmåga att faktiskt utnyttja möjligheterna. I vissa fall känns det inte ens som om dom vill… En intressant aspekt som Darja tog upp var Sveriges lite nonchalanta approach till den digitala transformationen. Ett land som jag, och säkert många andr...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp