Blogginlägg

Ja, tänk om det finns fler sådana som jag. Långsinta dårar. Hemska tanke. 1982 hade jag som nybliven psykolog satt in en annons i Svenska Dagbladet där jag och en kollega sökte patienter/klienter till våra terapisessioner. Annonsen kostade 275 kronor. Två dagar efter annonsens införande upptäcker jag att telefonnumret till mig var fel. Två av siffrorna kom i fel ordning. Attans! Jag ringer svenskans annonsavdelning och berättar, vad som hänt, erkänner att det är mitt fel, jag borde reagerat tidigare och jag undrar: Kan vi sätta in annonsen igen utan kostnad? What?! Jamen, ni vet, jag var glad, pigg och såg framtiden an med tillförsikt? Jag hade vyer i mina utblickar! Icke möjligt, svarade annonsmänniskan. Jag funderade ett par dagar och sedan blev jag sur. Ringde upp tidningen igen och påtalade att dom gjorde ett misstag som inte hjälpte just mig. Jag föklarade att jag inte bara arbetade med terapier utan också med rekrytering, events och andra områden där man ofta samarbetar med, e...

Om det är någon som lyckats missa att vi har val nu på söndag, den 14 september, så tar jag mig den fulla friheten att kalla dem för idioter. Vi har demokrati i Sverige och det är vår skyldighet att INFORMERA och UPPDATERA oss kring detta. Är man så totalt oengagerad så man mot förmodan missat både media och den lilla allmänbildning detta kräver, så är man i mina ögon en idiot. Jag tror visserligen inte så många (vilket är tur) passar in i min kategorisering. För mig är det ett viktigt val. Det är en chans för mig att påverka den verklighet jag lever i, den verklighet jag driver Concept i och den verklighet mina kära lever i. Jag har skrivit om det innan, FI och SD är för mig inte kvalificerade att ställa upp i hur ett land skall styras eftersom de har en så väldigt smal agenda. Båda frågorna är visserligen viktiga att lyfta, men för att få min röst behöver man ha en större helhet och en plan för att kunna axla ansvaret över vårt land. Jag har också skrivit tidigare, att idén med de...

Hej igen, kul att just du tittade in. För ett tag sedan satt jag på tåget upp mot Stockholm och förberedde mig inför ett antal möten, bl. a. skulle jag träffa Jesper Kouthoofd. Jesper who? Ja, är du inte i reklambranschen så är risken stor att du inte har en aning om vem han är, men han är mycket mer än reklam. Entreprenör, regissör, ingenjör, designer, innovatör, varumärke m.m. så häng med på en spännande resa i dåtid, nutid och framtid! Jag känner egentligen inte Jesper, men vi har träffats tidigare vid några tillfällen; första gången för väldigt, väldigt många år sedan när jag repade med mitt punkband Kloak. Jesper och hans bror Andreas sprang in och ut hela tiden för att titta/lyssna, efter ett tag var jag tvungen att sparka ut dem ur lokalen och låsa dörren. Min andra kontakt med Jesper var många år senare, när jag av en kompis fick en CD-skiva med Electric Eskimoes. På skivan, som var ganska bra, fanns också ett tv-spel som Jesper och hans kompisar gjort. Det var en variant p...

I en avlägsen tid, men i vår galax, hette det ibland att: Hon/han har sorg. Det beskrevs eller hänvisades till som ett tillstånd. Det pratades om "sorgeår" och många hade en svart bindel på kavajen. Det där är länge sedan nu. Men jag minns. Och jag trodde det var ett tillstånd jag skulle befinna mig i en dag, då det skulle drabba mig. Ett ständigt malande. Men så blev det inte i mitt fall. Det blev något annat. Idag syns det inte om någon sörjer, det är inget vi markerar med yttre attribut, människorna går omkring därute, åker till jobbet, tar bussen, bilen, tunnelbanan och går på möten. Och sörjer. Vi var en familj på fem personer. Bara två kvar nu. Mor, far och syster har lämnat. Jag och min bror kvar ensamma. Ensamma? Nej, inte helt ensamma, vi har nya, egna familjer, men det är en annan konstellation, ett annat liv, andra minnen än dom vi hade, vi fem, vi som blev två. Men sorgen är inget "tillstånd" för mig. Det sitter inte i hela tiden som ett värkande sår. Sorgen är som dropp...

Det är så jag känner nu, det är 12% kvar och några veckor innan allt ska vara klart. Vet inte hur många gånger jag per dag, per dygn, per timme jag kollar siffrorna. Vad har vi kvar, hur ser det ut, vad är på G? Hur mycket tid finns kvar, kommer vi lösa det? Det är en emotionell bergodalbana. Det är tidpunkten då allt ställs på sin spets. En emotionell storm som drar in, jag älskar den. Ibland tvivlar jag ibland firar jag. Det är detta som driver mig. Det driver mig som säljare, det driver mig som försäljningschef - budgeten, mitt mål. Varje år har jag tänkt: f-n den är hög, det här blir tufft. Först tänker jag på alla undanflykter, konjunkturen den är svår, motståndarna de är bra. Efter en stund så bygger jag min plan, undanflykter det är inte jag. Insatser hur många, vad behöver jag för konverteringsgrad, hur många kundbesök måste jag göra, hos vem ska jag göra dem, hur många konkurrenter måste jag slå, vad behöver jag vässa, vad behöver jag läsa på, är jag redo? -Jag är redo för ...

I snart fyra år har jag arbetat på Concept. Att driva företag är inte alltid en dans på rosor. Det är ibland rent ut sagt fruktansvärt, och att dra täcket över huvudet är väldigt lockande. Försvinna från denna jord. Gå upp i rök- POFF! Men, oftast är det helt fantastiskt. Sedan starten har vi på Concept gjort en ordentlig resa. Som sagt, det har inte alltid varit lätt. Eller kul. När man saknar rutiner eller struktur för de allra minsta frågor, blir de plötsligt stora. Hur gör vi med semester? Hur gör vi om man vill låna företagsbilarna privat? Vad får man för övertid..? Ja ni förstår. Idag har vi (om jag får säga det själv) en riktigt bra struktur. Vi har rutiner, ramar, handböcker, checklistor, arbetssätt ja you name it. Idag flyter arbetet på fantastiskt bra. För drygt ett år sedan certifierade vi oss för ISO 9001 och 14001, dvs kvalite och miljö. Som vanligt vill jag att saker ska gå fort. När jag sa till konsulten som skulle hjälpa oss att jag ville vara klar innan semestern, s...

Varför? Vad är nu meningen med det här? Vad är det som jag har kommit hit för att uträtta? Nej, det är inte existentiella grubblerier, utan frågor jag alltför ofta glömt att ställa mig själv innan ett möte. För trots att ett tydligt och uttalat syfte och mål faktiskt är en förutsättning för ett bra möte, saknas dessa i nästan hälften av alla fall. Det är ganska mycket tid som ska spenderas i förvirring. Sex timmar i veckan för den genomsnittlige anställde och 13 timmar för en chef. Det är inte väl använd tid.  44 % av interna möten saknar ett tydligt syfte. Mer än 4 av 10 tycker alltså att deras möten saknar mening. Alternativt att dessa möten faktiskt saknar ett syfte och därmed inte ens borde ägt rum. Hur kan du då göra för att artikulera mötets syfte? Här kommer tre tips. Svara på frågan Varför ska vi mötas? Din utgångspunkt var kanske att syftet med mötet är att uppdatera er på vad ni i teamet just nu jobbar med, men när du grävt lite djupare inser du att det egentligen är för a...

Vi har det stora nöjet att önska en ny företagskund, Viasat, välkomna till oss på IHM. Vi har fått uppdraget att utveckla och genomföra Viasat Academy, en affärsmannaskapsutbildning för Viasats säljkår, med syfte att utveckla säljkåren och få dem att växa. Ett förtroende som vi är stolta över och ser fram mot att påbörja. Om Viasat: Viasat startade TV-sändningar via parabol i Sverige 1991, och levererar i dag TV till svenska hushåll via parabol, bredband, kabel och tredjeparts nätverk. Förutom distribution av TV har Viasat även ett antal egna sport- och filmkanaler. Viasats vision är erbjuda den bästa TV-upplevelsen någonsin för hela familjen. Viasat ingår i Modern Times Group, som är ett internationellt underhållningsbolag, vars verksamheter sträcker sig över 37 länder på fyra kontinenter och omfattar TV-kanaler, TV-distribution, produktionsbolag, online och radio.   

När vi var små, lekte Bengt och jag ibland att vi var osynliga. Tänk vad spännande det skulle vara! Dock, vi visste innerst inne att det går ju inte. Men! Vi hade fel. Det går visst, det beror bara på vad du jobbar med. För ett antal år sedan skulle jag arbeta i ISS ledningsgrupp. Stort företag (då 16 tusen anställda) inom städbranschen. Arne Pedersen, dansk och VD, undrade om jag hade städat någon gång. Absolut, sa jag, dammsugit hemma och diskat, ja vanlig städning liksom. Arne log och sa:  Att dammsuga är inte att städa det är en DEL av städningen, men ska du jobba med oss så måste du se hur vardagen ser ut för vår personal, du ska få städa, på riktigt! Alltnog, under 14 dagar arbetade jag bl.a på Stockholms Central och Huddinge Sjukhus. Kamraterna hette Muhammad, Zara, Ashmed, Elsa och Tarik och jag fick Tarik som handledare. Tarik var från Paktistan och han var snabb, vänlig och nyfiken. Vad i hela friden skulle jag där och göra? Lära mig städa? Spionera på ledningens uppdrag? ...

Jag börjar tröttna på jakten på ”medelålders vita män med makt”.  Det känns mer uttjatat än någonsin och visar på en okunskap och en ovilja att se hur den verkliga utmaningen ser ut. Nämligen de unga männen, pojkarna. (Förresten så undrar jag vad medelålder är? 40 år?) Den stora utmaningen är att övertyga ”nästa generation”, pojkar och unga män, om det förträffliga med mångfald. Annars går dom vilse och röstar på Sverigedemokraterna. Och det tycker jag är fel parti, men många, fler och fler, tycker att det är rätt parti, kanske 10-15% av svenskarna. Det är väldigt många människor. (Förresten så undrar jag vilka nästa generation är?)  F!s partiordförande Gudrun Schyman, strukturteoriernas moder, (även om hon inte kom på det där) har rätt i att det finns strukturer i samhället, men dessa drabbar oss alla, och hon glömmer nämna att dessa bevakas och omhuldas av såväl män som kvinnor. För alla stoppas vi av olika maktstrukturer och kontaktnät, men dessa har mer med klass och ursprung at...

Hej, och välkommen till bords, för nu är det dags att snacka mat igen. Men först vill jag bara tacka alla er som läser, kommenterar och delar, ni är många nu och jag uppskattar det verkligen. Så, över till maten. Ni som följt mig vet att det allt som oftast kommer små inlägg om mat, mitt stora intresse, men kanske är det här det sista i det ämnet, eller möjligen det första i en lång serie. För… …jag har två stora nyheter att berätta, stora för mig iaf. Den första är att jag har medverkat i en kokbok som kommer ut i höst, ”Från Donsökaka till Maklobe i Bergsjön”. Det är ingen vanlig kokbok direkt, utan mer av en positiv resa genom ett riktigt Göteborg, en resa i vår mångkulturella stad med alla våra olikheter och traditioner. Jag har själv inte sett boken ännu men har blivit intervjuad, lagat mat och blivit fotad till ett av dessa kapitel, det ska bli skoj att se vilka de andra är och vad de lagat. Ska också bli väldigt kul att höra om det är någon som lagar mina recept. Det var det ...

Ett varumärke är ett löfte. Ett ställningstagande som väcker förväntan. Ett löfte som sen infrias i leveransen, när man betalat för varan eller tjänsten och börjar konsumera den. Här kan man faktiskt påstå att politiska partier inte skiljer sig nämnvärt från logiken i varumärkesstrategi. Men varför är det då så få partier som tillämpar den? I mitten av nittiotalet insåg partiledningen för Labourpartiet i Storbritannien att man måste lägga om kurs. Partiet upplevdes som mossigt med en ideologi som verkade ha passerat bäst före datum. Lösningen blev en repositionering av ”varumärket” Labour till New Labour. Namnjusteringen backades upp av en rad nya profilfrågor. I grunden var det samma parti, samma ideologi, men presenterad på ett modernt sätt, anpassad till en ny verklighet. Det var onekligen en av orsakerna till New Labours valseger 1997. I Sverige bestämde sig moderaterna för att 2006 kopiera strategin med Nya Moderaterna. Det gick bra då. Men vad hände sen? Varumärkesteori bygger...

Den här artikeln var mycket svår att skriva. Om du föredrar att läsa lätta saker om lätta ämnen, bör du skippa att läsa den. När Robin Williams begick självmord nyligen var det många som skrev om det. Spekulationerna om varför en av världens mest begåvade komiker tog livet av sig har varierat från "feghet", ett mindre lyckat uttalande av ett nyhetsankare, till depression, orsakad bland annat av att Robin Williams hade diagnosticerats med Parkinsons. "Depression är en sjukdom" skriver många välmenande människor, och "vi måste börja tala om det". Det är faktiskt bara rätt till hälften. Depression är ingen sjukdom! Depression är en samling symptom. Däremot är det rätt att vi måste börja tala om det. Depression kan ha många orsaker, till exempel rent fysiska skador på hjärnan, och genetisk disposition för depression. Den typen av depression kan behandlas med terapi och medicin. Det finns en tredje orsak. En orsak som är så tabu att inte ens de som säger att de vill prata om depression, ...

Hoppsan, här tittar du in, välkommen! Nu var inledningsfrasen riktat till just dig, men det kunde lika gärna varit till mig, för man vet aldrig riktigt var man har mig, på jobbet alltså. Jag tänkte alltså resonera om det här med att ha fasta tider och platser för sitt arbete, så som det alltid har varit, på den gamla goda tiden. Eller… …var det egentligen så bra? Gå upp, gå till jobbet, jobba, äta lunch. Samma sak händer imorgon, som Ebba Grön sjöng en gång i tiden. Kanske inte låter direkt inspirerande, men så uppfattar en del sitt liv. Monotonin är naturligtvis inget som skapar stordåd. Nu är det så att alla kan inte välja var de rent fysiskt eller på vilken tid de ska jobba, men det är väldigt många fler än förr, tack vare internet. Det är svårt att driva en livsmedelsaffär eller restaurang utan fasta öppettider eller en adress, men det går, titta bara på alla foodtrucks som börjar dyka upp - gillar vi ett koncept tar vi reda på var de befinner sig och smaskar i oss något gott. H...

Möt Susie Pecuch på IHM i höst: "Branding The Customer Experience - Your #1 Marketing Tool!" Stockholm 7 oktober>> Göteborg 10 oktober>> Malmö 14 oktober>>  Läs Susies första blogginlägg här: Strategy, efficiency, technology, financial acumen, advertising – it all matters.  It all contributes to business success, but nothing beats the power of the “The Connection Principle.”  Take a break and go on a trip with me to the beach to discover why it’s the best kept secret!  Imagine you are on beautiful Anna Maria Island off the west coast of Florida. You take a break from the sun and make your way up Bridge Street, the island's retail main street. You stroll past several stores that feature the expected beach tee shirts and souvenirs and then you come across… This hand-painted sign: OUR SHOP IS OPEN JUST FOR YOU!Curious? Hard to resist? Put a smile on your face? Perhaps you’ve learned something about who is inside before your hand even touches the doorknob?   Business a...

Hej igen, nu fylls alla kanaler med massor av människor som häller isvatten över sig, för en god sak. Jag pratar alltså om Ice Bucket Challenge för att uppmärksamma nervsjukdomen Amyotrofisk lateralskleros, förkortat ALS. Musklerna tynar sakta bort och till slut kan man inte andas och dör. Hemskt! Första filmen jag ser i den här virala succén är när Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, utmanar Bill Gates, Bill antar utmaningen och börjar svetsa på en ställning som ska hålla upp hans hink med iskallt vatten innan han får den över sig. Min första känsla var att det känns tillgjort och töntigt, Bill är inte vidare trovärdig som svetsare i mina ögon. När jag ser Foo Fighters otroligt överjobbade film med ishinken så förstår jag att kändisarna i USA inte bara ser möjligheten att stödja kampanjen för ALS, utan även ta chansen att delta i tävlingen vem eller vilka som drar det här till högsta kreativa höjd. Cyniskt? Ja, kanske lite, men jag tror att det är bra för kampanjen. Folk delar ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp