Blogginlägg

Peter Granholm, Affärsområdeschef på Örnfrakt, har har gått ett ledarskapsprogram på IHM och ska precis examineras. Med sig har han sin chef Johan Widebro, VD på Örnfrakt. Vi slår oss ned vid lunchbordet, och jag inleder med att fråga hur det kommer sig att Peter går ett ledarskapsprogram.  Johan: Jag gick själv programmet för tre år sedan när jag stod inför utmaningen att bli VD på Örnfrakt. Jag fick uppdraget att skapa en bra och effektiv ledningsgrupp, jag var ung och jag kände direkt att jag behövde vägledning och bättre självinsikt i mitt eget ledarskap. Jag kunde känna igen mig själv i Peter när han stod inför stora beslut, och med insikten om hur ledarprogrammet utvecklade mig själv, var jag övertygad om att det skulle hjälp honom också. Peter: Ja, det stämmer nog att jag och Johan har en del gemensamma drag och jag såg ju hur han förändrades till det bättre, hur han agerade kraftfullare, rakare och tydligare utan att på något sätt vara otrevlig. Vår ekonomichef har också gåt...

... jag har haft under mina 10 år på IHM! Det är fantastiskt roligt och utvecklande att få träffa så många människor som själva valt att vilja utvecklas och växa som ledare och medarbetare.  Ledarskap handlar mycket om självinsikt kombinerat med kännedom om mellanmänskliga relationer. Om jag vet hur jag själv fungerar och hur mitt beteende påverkar mina medarbetare, så ökar sannolikheten att jag skall kunna hantera mitt ledarskap på ett bra sätt. Har jag sedan förståelse för varför andra agerar eller reagerar som de gör, ökar förutsättningarna ytterligare.  FÄRRE SKA GÖRA MER TILL MINDRE KOSTNADI en värld där färre människor ska göra mer till mindre kostnad på mindre tid och jobba smartare, gäller det att alla utnyttjar sin fulla potential. Att frigöra den dolda resursen. Synen på Ledarskap håller på att förändras. Nu handlar det mycket mer om att våga ge medarbetarna förtroende att ta ansvar för sitt jobb, utan att för den delen abdikera som ledare. En utvecklande ledare leder geno...

I september gästades IHM av duon Marie Alani och Helena Timander, författare till boken ”Lycklig lönsamhet – om att bygga stark företagskultur”. Varför har boken fått så stor uppmärksamhet? Jag ringer upp Marie för en intervju. Hej Marie! Innan vi kommer in på frågor om företagskultur och värderingar, börjar jag helt enkelt med frågan: vem är du? - Jag har vuxit upp i en mångkulturell familj i flera olika länder och har fått uppleva olika kulturer. Jag har en B.A. i Internationell kommunikation och har även läst en hel del psykologi eftersom jag är så otroligt nyfiken på människor och beteenden. Jag har jobbat med kommunikation, varumärkesfrågor och organisationsutveckling och tycker det är extra spännande i internationella, mångkulturella organisationer då min bakgrund kommer till sin rätt. Din medförfattare och kollega, Helena Timander, har hon liknande bakgrund? - Nej, Helena är civilekonom i grunden och har jobbat inom sälj & marknad samt med HR och ledarskap, men vi är båd...

Nyttan med content marketingContent marketing är säkert ett välbekant begrepp för dig. Det har under de senaste åren varit ett hett ämne, inte minst därför att andra typer av marknadsföring får allt svårare att nå fram till relevanta målgrupper. För att ytorna för traditionell reklam minskar. För att konsumenter och köpare mer och mer väljer bort störande budskap som de många gånger uppfattar som irrelevanta. Och allra mest för att tack vare nätet så är numera kunden kung i alla situationer. Kunden bestämmer helt själv när en köp- eller informationsresa ska börja, och är inte längre beroende av när företagen vill berätta om sina lösningar och erbjudanden.  Jag tror på content marketing för att det ger företag stora möjligheter att nå sina kunder och bygga lönsamma relationer, oavsett om det är B2B- eller B2C-företag. Med relevant innehåll kan de komma in tidigt i sina potentiella kunders köpresa, och på så sätt etablera sig som en trovärdig partner och rådgivare. Detta ger dem ett m...

I samarbete med föreningen E-handelsstaden Borås startar denna intensivkurs i digital marknadsföring i Borås. Detta internationella program, som är på fem dagar (29/2-2/3 + 15-16/3), är kvalitetssäkrat av företag som Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Pay Pal, Ogilvy, McCann Blue och erbjuds i 40 länder världen över.  Så här skriver Borås Tidning: "Behovet av utbildning är enormt, berättar Hanna Moisander som är verksamhetsansvarig på föreningen E-handelsstaden Borås. Trots att Boråsområdet brukar räknas som Nordens nav inom e-handel har relativt få relevant utbildning i hur produkterna bäst marknadsförs på nätet." Läs hela artikeln här Läs mer om IHM Digital Marketing    

Digitaliseringen är en överlevnadsfråga och det är viktigt att förstå hur olika generationer relaterar till den digitala transformation som vi befinner oss i. Ett exempel på hur olika generationer instinktivt reagerar är, när Jonas och jag började vårt arbete med boken och Jonas tar fram ett skissblock, medan jag tar fram datorn och antecknar i Evernote. Inget konstigt egentligen, vi är från två olika generationer och vill instinktivt jobba med det vi är vana vid och uppvuxna med. Dock är generationsperspektivet oerhört viktigt att förstå när vi pratar digitalisering för det vi växer upp med blir det som sedan blir standard i våra liv.  Medan vissa delar upp populationen i generation X, Y och Z, har vi valt en annan uppdelning som upplevs enklare att relatera till. Vi benämner dem digitala Dinosaurier, Immigranter, Infödda och Alfa generationen. Jag vill dock poängtera att bilderna är liknelser och metaforer, att vi medvetet generaliserar för att göra skillnaderna mer tydliga och a...

TeliaSonera, ett bolag som vi de senaste åren kopplat ihop med konstiga affärer och misstankar om mutbrott, har de senaste åren bytt ledning och nyckelpersoner på en rad positioner. Koncernen arbetar hårt med att sälja av de verksamheter som gett upphov till de affärer vi kunnat läsa om i medierna. Men det finns flera ljus i mörkret som omgav bolaget för några år sedan, 5G samarbetet med Ericsson är ett sådant och ett annat är nya Sverigechefen, Hélène Barnekow. Företaget har, i Sverige, ca. 8 000 anställda, 59 % män och 41 % kvinnor. På chefsnivå, 63 % män och 37 % kvinnor. Förresten, minns ni Televerket? Statens stora verk där människor kunde tillbringa ett helt liv och generaldirektören var allsmäktig. Verksamheten startades 1850. Då var inte jag med, men jag minns Televerkets bilar och den svarta fasta telefonen i hallen hemma hos mor och far och gubben i "uniform" som monterade in anläggningen. Magiskt! Och det var det ju. Inte för att vi använde telefonen speciellt mycket, på ...

Häromdagen deltog jag, via facebook, i en tråd som startades av Ida Östensson, grundaren av Crossing Boarder som numera heter Make Equal (www.makeequal.se). Ida uppmanade sina vänner, däribland mig, att berätta om de svar man brukar få på företag och organisationer, myndigheter och övriga, som inte förstår mångfaldsfrågan eller som inte alls arbetar med mångfald eller jämställdhet, men som tror att dom gör det. Typ. Nämligen när denna fråga ställs: Hur arbetar ni med mångfald och/eller jämställdhet? Alla är lika mycket värda hos oss! Hos oss är alla välkomna! Vi eftersträvar mångfald. Hos oss ser vi alla som individer, inte som representanter för en grupp. Hos oss är alla människor. Vi gör inte skillnad på kön, vi ser inte kön. Människan är vår viktigaste resurs. Vi välkomnar en mångfald av sökande. Klart vi ska ha kvinnor i styrelserna (men inte i vårt bolag.) Här har vi högt i tak! Vi ser till kompetens, aldrig till kön. Jag ser inte färg! Vi har en kvinna i styrelsen redan och tv...

  Den 20 januari 2016 är dagen som alla utbildningsanordnare inom Yrkeshögskolan, YH har väntat på. Så ock vi på IHM. Det är nämligen då Myndigheten för Yrkeshögskolan ger besked om vilka skolor som beviljats de utbildningar de ansökt om. Så… …det är med stor glädje och gigantisk stolthet vi tog emot beskedet att vi fick klartecken för samtliga utbildningar vi sökt i Stockholm, Göteborg och Malmö - totalt 13 utbildningar som startar i höst. Särskilt roligt är det att vi startar den helt nya Digital Marketing & Sales Analytics på alla tre orterna, en riktig framtidsutbildning som leder till yrken som näringslivet redan nu eller snart skriker efter, som Webbanalytiker, Marketing Technologist, Market Intelligence Manager, Digital Traffic Optimizer eller Konverteringsspecialist. Riktigt spännande!  I Stockholm startar vi E-Commerce Manager, Digital Marketing & Sales Analytics, Konceptutvecklare Event & Besöksnäring, Säljare B2B. I Göteborg startar vi E-Commerce Manager, Dig...

Välkommen tillbaka efter jul- och nyårshelgerna Hoppas du precis som jag haft möjlighet att reflektera över din yrkessituation. Kanske där du är och där du skulle vilja vara. Jag passar på att ställa två frågor till dig. Hur stor del av dig och din identitet är kopplad till yrkeslivet?  Hur mycket av din tid lägger du varje dygn på ditt arbete, båda fysisk och mentalt? Får jag gissa att svaren på båda frågorna är att jobbet är viktigt för dig och att du lägger mycket tid på ditt jobb! Tänk då vad en mentor kan bidra med. Utmana dig i dina tankar, snabbare nå dina mål, och vara det bollplank många av oss saknar. Föreställ dig att ha en eller flera olika mentorer i olika faser av ditt yrkesliv. Visst låter det coolt. Att alltid ha någon att bolla med, båda i medgång och motgång. Fortsätt tanken, visst bygger du upp massor av kunskap och erfarenhet i ditt yrkesliv? Skulle du själv kunna vara mentor åt någon?  ”Inte kan väl jag”…sluta nu. ALLA kan! Tänk om mentorskap var det naturligast...

Hej igen, roligt att det har blivit så många läsare av mina tankar kring den digitala utvecklingen. Jag är övertygad om att 2016 på många sätt kommer blir avgörande om man vill haka på i det digitala mästerskapet. Så, nu kör vi! Förståelsen för att digitalisering inte enbart handlar om teknologi utan framförallt om att skapa en maximal kundupplevelse tror jag kommer att bli årets fokus. De företag som börjat ”bli digitala” kommer att ha ett enormt försprång och de som under 2016 saknar ett digital strategi kommer inte kunna hänga med i matchen. I detta inlägg kommer jag inte prata om AI, VR, drönare, mobilitet eller någon annan hajpad teknologi utan kommer istället att fokusera på de mjuka värdena. Men självklart kommer jag på ett eller annat sätt återkomma till dessa punkter under bloggseriens gång. 1. Ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitaliseringSlappa vd:ar och ledare som är nonchalanta kring den digitala revolution vi befinner oss i och förkastar det hela med ”Att...

Män, ensamma eller i grupp, är naturligtvis det farligaste djur som världen skådat. Eller om vi nu inte vill vara djur, världens farligaste varelser då, känns det bättre? Detta faktum är väl dokumenterat från krig och vardag, från brottsstatistik till kafferummet. Från hemmet till arbetslivet. Från Paris till Istanbul. Och på festivaler och i det allmänna rummet. Män har alltid och i alla sammanhang ett övertag, och det vet båda parter. Jag kan undra varför vi män har så lite eget tänkande och agerande, fritt ifrån gruppens mekanismer och tryck? Vi som är så starka och modiga? Och vi har ju internet. Så bra. Så små är vissa av oss att vi anonymt hotar och hatar. Så små är vissa av oss att vi kan förnedra genom att hänga ut lögner på internet. Och vi vet ju att kvinnor, av många män, anses stå "lägre i rang" än män och så länge vi inte kan förstå att det i grunden är fel, så deltar vi, alla män, i förtrycket som leder till våld i olika former. Hatar vi kvinnor? Nix, inte "vi" men "do...

Bilder som säger mer än tusen ord är vardagen för WSPs avdelning för Visualisering och VR. Från att varit en teknik för främst militären och spelvärlden har VR-tekniken tagit klivet in i våra städer och blivit ett vanligt inslag i stadsutveckling och infrastruktur. För att få veta mer om den spännande tekniken och satsningen på IHM Sales Performance B2B, där 10 produktspecialister under våren kommer att slipa sina kunskaper ytterligare, träffar jag Anders Lisspers ansvarig för WSPs avdelning för VR och visualisering. Berätta mer om ert arbete och vilka typer av projekt ni driver? Vi arbetar med allt ifrån översvämningssimuleringar till visualisering av komplexa infrastrukturprojekt i en befintlig stadsmiljö. Med vår OpenVR-lösning kan vi hantera projekt där stora mängder data behöver visualiseras. Oavsett om det är fastigheter, vägar eller broar som ska byggas är grundtekniken den samma – bara innehållet som varierar. Spännande, kan vi få se ett exempel? Ja, visst. Nedan är ett exe...

2015 är nu förbi och ett nytt digitalt år ligger framför oss. Vill med detta extra inlägg summera de viktigaste digitala händelserna under 2015. 3 digitala ting om 2015: 1. Internet sprider sig till stora delar av världen2015 var ett viktigt teknologiskt år. Jag skulle säga att internets framfart över värden och inte minst i Asien är det som betytt mest för i särklass flest. Under 2015 fick halva Kinas befolkning internet och en femtedel av Indiens befolkning. Det innebär att Indien har fler internet användare än USA och att Kina har dubbelt så många! Både Kina och Indien är länder som genom sin egen digitalisering kommer att ta den digitala teknologin till en ny nivå. De är smarta, hungriga och är beredda att arbeta hårt för att sätta sina länder på den digitala kartan. Vem vet, kanske kommer gemene man inom en snar framtid prata om Bangalore och Zhongguancun istället för Silicon Valley? 2. Drönarna och VR tar plats I takt med att produktionen av drönare har effektiviserats och pr...

Günther är på ett mentoruppdrag och jag passar på att skriva ett inlägg om min allergi mot adepter. Det är inte så att jag är allergisk mot personer. Nej, jag är allergisk mot ordet adept, mot att kalla högpresterande vuxna människor för adept, vilket betyder lärjunge, lärling, elev. Innovativa mentorer har inte adepter, de är bollplank åt (potentiellt) högpresterande individer och möter dessa som jämlikar. Att kliva in i en mentorroll handlar om att hjälpa en kollega eller någon annan att tänka kring sina utmaningar, som liknar eller inte liknar ens egna. Personen är kanske nybliven chef, företagare eller specialist, precis som mentorn, men lever i sitt sammanhang, har sin bakgrund, sin personlighet. Mentorn är ett inkännande, utmanande, innovativt bollplank, inte en nestor eller ålderman. När jag agerar mentor frågar jag kanske Varför har du inte läst psykologi innan du startar företag? En konstig fråga, ställd utifrån min erfarenhet, som kan öppna upp för samtal om grundantagande...

IHM Digital Marketing introducerades i april och har blivit en stor succé. Vi är övertygade om att orsaken till detta är hög aktualitet och relevans i kombination med mycket duktiga lärare från det "digitala näringslivet". Den uppmätta rekommendationsviljan bland deltagarna efter genomfört program är 4,88 på en 5-gradig skala. Dessutom har deltagarna uppvisat en imponerande utveckling, även i internationell jämförelse.    Den genomsnittliga andelen rätta svar på testet efter deltagande i IHM Digital Marketing är 75,5 % (jämfört med 43 % hos de testdeltagare som inte genomgått IHMs utbildning). IHM-deltagarnas snittresultat ligger därmed 3,5 procentenheter över det internationella snittet. Se vårens starter här Vårens infomöten!

Sidor

Till toppen av sidan Till topp