Blogginlägg

Tjena Farsan! Snart 20 år sedan vi sågs sist. Det har hänt en del sedan du blev befordrad till härligheten. Om jag blir lika gammal som du så har jag 10 år kvar att leva nu, men då måste jag passa mig för dom öppna fönstren. Och tänka på vad jag gör av dom där åren. Anyway. Landet har förändrats. Det gamla landet finns inte kvar. Men, du vet, varför hänga kvar vid det gamla? Det var inte bättre förr. Något kanske, men inte allt. Vad har hänt sedan du gick? Ja, tro det om du vill, men människorna har blivit alltmer osjälvständiga, inte tvärtom, som du och jag trodde. De senaste 10-15 åren har det vuxit fram en kår av "konsulter" som hjälper oss med allt. Hur uppfostra barn, hur gå ner i vikt, hur träna på gymmet, hur söka arbete, hur äta, hur vara chef och hur dricka, älska, inreda huset, hjälpa barnen med läxorna och så vidare. Och ja, dom får betalt, ibland av människorna själva och ibland av staten. Alltmer hjälplösa luffsar vi omkring. Och terapi, psykologer, det finns i radio oc...

Oj, det låter drastiskt, är det verkligen så? Hej förresten, kul att du är här! Som gammal reklamare tänkte jag idag skriva lite om tiden vi lever i - en tid av osäkerhet om hur kommunikation fungerar i dag och de många experternas och företagens ständiga jakt på uppmärksamhet. Men vi börjar i kommunikationen, vad är det som är osäkert? Kundernas förväntningar, kundernas beteende, kundernas mottagande och kundernas respons! Allt är precis som vanligt med andra ord, ja, fast på en punkt skiljer det sig rejält. Vi som jobbar med kommunikation får reda vad kunderna tycker, hur de agerar och varför de köper eller inte, för nu mäter vi allt. Det är inte så att de sociala medierna har förenklat vardagen för företagen och kommunikationsbyråerna - tvärtom, det är svårare än någonsin att nå igenom, och det ställs helt nya krav. Gamla sanningar finns inte längre eller har tappat i betydelse. Finns det nya sanningar då?  Läser du vad experterna säger, så är det naturligtvis så, men den sannin...

Förlåt, men det var så vi kallade er, och jag skäms! Det finns fortfarande en ”von oben attityd” när vi Göteborgare ser på Borås, den forna textilhuvudstaden och Sveriges 14:e största tätort, men det är dags att be om ursäkt och börja titta på vår grannstad med respekt! Jag har naturligtvis ingen vetskap om exakt hur allt har gått till, men Borås har genomgått en kraftig förvandling. De har fortfarande näst flest regndagar i Sverige med 192 regndagar per år, men de utstrålar också en värme och framåtanda som jag inte upplever i andra städer, inkluderat min egen stad Göteborg. Idag har den Tekniska Väfskolan från 1866 blivit en nationell textilhögskola av högsta klass; här utbildas det och forskas i textil och mode. Det i sin tur skapar många duktiga människor som får jobb på t ex. Gina Tricot, Eton, Nelly, Ellos, Haléns och Oscar Jacobson för att nämna några. Men Borås är långt mycket mer än textil, här har vi framgångsrika Brämhults Juice och ytterligare ca 11.440 företag. 11.445 ...

En gång för länge, länge sedan…  Nej, det blir ingen julsaga, jag vill istället återge en liten reflektion över liv och död.  Vi behandlar och pratar gärna om döden som något onaturligt, och det är klart att det kan kännas helt åt helvete när unga människor dör av våld, sjukdomar eller i trafiken. Men när våra nära och kära dör av ålder är det ju inget annat än naturligt. Därmed inte sagt att det inte är sorgligt, för det är det, men det kan också vara fin sorg, en stunds reflektion och eftertanke, som snarare befäster den kärlek och vänskap man haft. Att jag har börjat fundera på döden är inte kopplat till att jag själv med bestämda steg är på väg dit, utan snarare att min generations föräldrar börjar trilla av pinn. Ibland är det sorgligt för att man haft en bra relation med någon av dessa människor, ibland är det sorgligt för att man ser sorgen hos sina vänner, men nästan alltid är det fint, för man knyter sina band lite hårdare med dem man älskar. En fin historia, som jag gärna...

Under Almedalsveckan bjöd vi på IHM in spännande gäster till vår båt mitt i hamnen, tanken var att lyfta ett ämne varje kväll och under onsdagen var huvudrubriken "Vad är värderingsstyrt ledarskap?". Vi rotar naturligtvis vidare i ämnet och diskuterar även vem som har nytta av det? Hur värderar vi emotionell kompetens? Finns det manligt och kvinnligt ledarskap? Hur ser könsfördelningen ut bland ledare ut i våra svenska företag? Behöver det förändras och hur? och mycket, mycket mer.  Gästerna för kvällen var: Jan Eriksson, Director på RocheMartin Scandinavia Lotta Saidac, Partner/ Senior Advisor, RocheMartin Scandinavia Karin Nordin, verksamhetsansvarig Unionen Chef Åsa Sjölander, chef medlemssektionen Unionen och VD Unionen egenföretagare Meg Tivéus, styrelseproffs, bl a Swedish Match, Cloetta och Gotlandsbolaget Hans Lindholm, styrelseledamot och handledare IHM Julia Norinder, VD, Preera och Sverigestudien. Samtalet spelades in i kajutan och leddes av IHMs Content Creator Håkan Al...

Tiden må gå sin gilla gång, men känslan är ofta att den går snabbare för varje år, och att man hinner med mindre än vad man hoppats på. Men som tur är drivs utvecklingen av många tillsammans, så när vi summerar 2014 ser vi ett händelserikt IHM-år.     Snart 40 000 IHM alumner     Under 2014 har vi haft ca 4 000 deltagare i öppna och företagsanpassade program. Stiftelsen IHM fyller faktiskt 50 år 2016, och då kommer vi att ha passerat 40 000 examinerade IHM alumner i svenskt och internationellt näringsliv. Utöver dessa tillkommer 10 000-tals andra som har deltagit i enstaka eller skräddarsydda program. Stort! Två av tre på prispallen var IHM alumner Nyligen utsågs Årets Unga VD på Berns i Stockholm. Vinnare blev Ruth Westberg, VD Concept och på pallen stod också Arash Gilan, COO Viva Media Group. Båda dessa alumner kan du träffa på IHM i januari, då de föreläser tillsammans om varför vill de vara ledare, vilka värderingar som ligger till grund för deras syn på ledarskap och vilka de...

Igår träffade jag Arash Gilan, han som jag trodde skulle vinna Årets Unga VD. Jag var faktiskt helt säker. För alltså vilken kille. Men ibland kan även en blind höna hitta ett korn, och jag hade fel. Hur som helst vilken resa han har gjort. Och vilket driv han har. Våra vardagar skiljer sig en hel del, men ändå så är det mycket som är likt. Jag jobbar mycket mer operativt än Arash. Inte så konstig kanske eftersom de är nästan 10ggr så många. Men samtidigt är det likt när det kommer till ledning, visions och strategiarbeten, personal frågor, kundfokus… Man märker att han är en ”media-kille” ut i fingerspetsarna för ”Ni hade behövt fräscha upp er hemsida” var nästan det första han sa. Och javisst har han rätt. Ni kommer kunna se en hel del förändringar på den ganska snart. Jag är på gång, saker går inte alltid så snabbt som jag vill bara… Efter den näsbrännan pratade mycket om de olika utmaningarna man stått och står inför. Hur man hanterat dem och hur man tänker framåt. Vi var rörand...

Hej igen alla! Jag sitter på tåget och funderar över hur jag ska lägga upp min intervju med retorikexperten Barbro Fällman. Det är första gången vi träffas, men jag har sett henne tidigare. Första gången var på Lorensbergsteatern i Göteborg för många år sedan; jag och en kompis gick dit för att se Fredrik Lindström och var smått undrande över valet av förband (om man kan säga så om en talare). Men hon tog oss med storm. (Ursäkta den dåliga bilden, vet inte vad som gick fel, men Barbro blev bra!) Barbro, som är ganska kort, kommer in på scenen och pratar med högt tonläge, ja nästan skrikande och uppträder lite stissigt och nervöst. Hon pratar om hur kvinnor bröst-andas och vad det får för konsekvenser. Jag är nästan på väg att gå, hon lugnar ner tempot och övergår till att andas med magen och frågar den kvinnliga delen av publiken om de känner igen sig? Hon får ett rungande ja och frågar oss män om vi känner igen den lite hysteriska kvinnan, och det gör vi ju. Hela publiken skrattar...

Jag blir inspirerad och motiverad av att träffa drivna och positiva människor. Jag älskar att få diskutera kring företagandet, tankar och erfarenheter. Varför man gör det man gör, och vad som driver oss. Jag har skrivit det innan, men oavsett hur fantastiska mina Conceptare är, så är jag ytterst deras chef. Hur mycket vi än kan skratta och kämpa tillsammans så kan vi inte ändra på det. (Jo visst om styrelsen tröttnar på mig och ger mig kicken, men än så länge tror jag inte att jag misskött mig så…) För mig är det därför viktigt att också träffa andra, så som min styrelse, mentorer, revisor, andra som driver företag mm som är mer mina arbetskamrater. Efter den fantastiska utmärkelsen har jag i ännu större utsträckning fått möjlighet att träffa inspirerande personer. Jag är så tacksam för det här. För, som sagt det inspirerar mig att bli ännu bättre, vilja ännu mer, sätta högre mål. För några veckor sedan blev jag kontaktat av Pingis Hadenius som ville träffa mig (läs mer om Pingis på...

There seems to be no need to argue whether digital transformation will, or will not, have great impact on the way we organize education and facilitate learning processes in the future. Undoubtedly, the transformation goes deep into human existence, and has an impact on almost every part of our life. Education and learning couldn't possibly be exceptions. At least not if we should believe in those who says that “We Haven't Seen Anything Yet”:   Furthermore, the fact that this blog post is an assignment of the “E-learning and Digital Cultures” Massive Open Online Course of The University of Edinburgh would be enough evidence that e-learning actually works. I can’t deny, I’m actually reflecting upon the themes of the course by writing this post. Instead, inquiries are raised on how e-learning and online education can use digital technology to improve teaching and learning performances compared to traditional classrooms – rather than if the technology in itself could be used for this ...

Läs mer och anmäl dig till IHM Digital Marketing här! Hur bra är du på digital marknadsföring? Testa dina kunskaper här!  

Ja, alltså världen är full av dem. De ekonomiska genierna. De som har ”så mycket pengar” precis vid löning, men sen är fattigast i stan dagen därpå. Inte sådär någon gång ibland, utan VARJE månad. Hallå? Vad är fel? Någonstans kan jag förstå att vissa månader kostar mer än andra (som typ jul och semestermånaderna), och ibland kan man absolut göra val som inte visade sig vara det smartaste efter ett tag. Men, när man blir äldre så borde man ju sprungit på de där missarna. Och blivit lite mer försiktig? Eller? Hur kul är det att vara pank den 5e? Jag läste någonstans att 20% av alla svenskar blir skuldsatta i samband med jul. Va? En av fem?! En högtid som liksom kommer varje år? Det borde ju inte vara en nyhet för någon? Om man sparar en femhundring i månaden under hela året, så har man en rätt rejäl ”kassa” till julgröt och julklappar. Jag kan också tänka på vad som är meningen med jul, och för mig är det kärlek och gemenskap med familjen. Man kan inte köpa kärlek. (Jo säger säkert n...

Varje dag fylls IHM i Stockholm, Göteborg och Malmö av unga människor, de rör sig med snabba steg i korridorerna på väg mot nya kunskaper, de sprudlar av energi och förväntningar. Ibland står de i mindre grupper och diskuterar, försöker förstå, försöker förädla saker de nyss har lärt sig på lektionen. Jag pratar om våra YH-studenter, de är på IHM under två år, med avbrott för praktik, så man börjar känna igen en del av dem, en del hejar man på, en del diskuterar man med och ofta utstrålar de en kraft och vilja som jag blir mycket nyfiken på. Jag vill stilla min nyfikenhet och bestämmer mig för att intervjua några av alla elever. Först ut blir Frida Agneta som läser ”Internationell säljare B2B”, en av åtta YH-utbildningar på IHM. Efter några försök sitter vi till slut tillsammans uppe på kontoret. – Hej och välkommen Frida Larsson, eller Frida Agneta som det står i din mailadress. Min första fråga till dig bara måste bli, är det din mamma eller pappa som är tokiga i ABBA? – Haha, vi...

Till våren startar vår nya ”Crash Course”-utbildning Digital Marketing, och som vanligt så har vi anlitat lärare som också är ämnesexperter i verkliga världen utanför skolan. Här kan du läsa hur vår huvudlärare Max Wimnell reflekterar kring ”Content Marketing” i den digitala världen och dess alla möjligheter och fällor.   Läs artikeln i Göteborgs-Posten här Läs mer om utbildningen Digital Marketing här  

Marknadsföring via delning, relationsbyggande och kunddialog via digitala medier pratas det om jämt och ständigt. De flesta vet eller inser att det är väldigt viktigt eller till och med affärskritiskt för företag att nå ut via nya och alternativa kanaler. Men hur ska företagen klara att möta upp de nya behoven? Vi träffar Max Wimnell, utbildningsledare på IHM Digital Marketing. ”Många i företaget kan lite av allt, men för att leda och styra krävs helhetstänk” Viljan att nå ut ser vi hos de flesta företag, men steget från tanke till handling är ofta mycket långt, säger Max Wimnell. Hur den nya digitala världen ser ut har de flesta ett hum om. Men det handlar inte längre om att bara lägga upp en Facebook- eller Linkedin-sida med lite egna prioriteringar och tro att det är klart. Alla nya kanaler ökar kravet på ett helhetstänk för hela företagets marknadskommunikation. Det innebär att den mentala tröskeln höjs för många mindre företag; det blir svårare att gå från ord till handling.  ...

Det här med nätverkande, alltså jo men visst, det är ju jättebra. För att skapa kontakter, byta erfarenheter och inspirera varandra. Efter det är jag nöjd. Men det är inte alla som är det. Då börjar deras ”bearbetnings process” där de ska sälja in sitt erbjudande. Missförstå mig inte nu, det klart att det är bra att informera om vem man är och vad man gör, för att eventuellt i framtiden kunna sammanstråla i affärer, jag fattar det. Men, om jag behöver en viss tjänst eller vara så köper jag det när jag behöver det. Vet jag att någon i mitt nätverk har just detta, så är valet ofta att handla av eller genom denne. Fram till dess: SLUTA KRÄNGA GREJJER! Jag kan inte ha femtioelva reklamare, trettiofem coacher, åttiofyra telefonlösningsleverantörer… Alltså på riktigt? Jag vet att jag inte är den ende som är förbaskat trött på det här. När jag är med i nätverk är det för att lära känna intressanta människor. Människor som kan inspirera mig. Som jag förhoppningsvis kan inspirera. Varför är ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp
ClickTaleFetchFrom="http://www.ihm.se/sites/all/libraries/clicktale/ClickTaleCache.php?t=b40083571c557f6a717f"; ClickTaleEventsMask-=4;