Blogginlägg

Jag har alltid sett mig själv som en person som inte är rädd för att hoppa på tåget, prova nytt och som genomför sina drömmar. Jag gillar inte människor som säger att de vill göra saker, och sen inte gör dem. För, för mig är drömmar inget man ser på vykort. Drömmar skall förverkligas. Det senaste har jag inte riktigt varit den där jag trodde jag var. Om det beror på att jag blivit äldre, klokare och fått mer erfarenhet, eller om det är så att jag blivit äldre, feg och bekväm som är orsaken vet jag inte. Äldre har jag ju faktiskt blivit, det är en gemensam nämnare. Men klokare och med mer erfarenhet? Javisst, borde vara jäkligt konstigt annars, man ska ju lära av sin amisstag. Feg och bekväm? Ja antagligen. Lite sådär mätt och halvfet om ni förstår vad jag menar. På något sätt så har jag jobbat hårt för att nå mål jag drömt om. Jag har varit så fokuserad på det att jag glömt av att skapa nya mål, nya drömmar och att fortsätta dra igång det där jäkla tåget som alla säger går hela tide...

Här kommer en liten rapport från vår paneldebatt/workshop idag, 5 juli, i Almedalen. Evenemanget ägde rum i ”Hej Digitalt” regi, Fiskargränd 5, i en fullsatt underbar trädgård. Panelen bestod av Johanna Frelin, VD, Tengboms Arkitekter, Sofie Lundström, VD och medgrundare, Toborrow, Arash Gilan, medgrundare & vice vd, Viva Media Group & författare till Get Digital or Die Trying, Hanna Stjärne, VD, Sveriges Television, Linnea Lindau, VD, Chalmers Ventures, Jocke Jardenberg, Internetchef Emeritus, Helsingborgs Stad, Nusin Cilgin, Partner och Head of Research, WES och Patrik Ågren, konsultchef, IHM Business School. Och allt leddes på ett mycket bra sätt av Viktor Ström, Moderator, DI Digital och Beata Wickbom, Moderator, HejDigitalt!  Beata inledde dagen med att berätta att de startade Hej Digitalt för tre år sedan här i Almedalen och att de då inte kunde få med ordet ”Digitalisering” bland sökorden i Almedalsprogrammet för att det kändes lite för begränsande, inte heller förra...

Ett syfte företag kan ha med content marketing är att etablera sig som experter och ledande inom sin bransch. Den här posten handlar om hur man gör och varför det kan vara relevant.      Det här är min sjunde post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen vill åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring samt hur vi mäter. Detta är den andra posten på temat möjligheter, där den första handlade om att bli sina kunders bästa vän.   Tankeledaren Begreppet thought leader (tankeledare eller branschledare) har fått ett stort utrymme inom content marketing, särskilt bland B2B-företag. Resonemanget är att etablera en position som expert i målgruppens ögon som sedan resulterar i att de väljer dina lösningar vid ett köp...

Förra året pryddes åkrarna av rosa balar till stöd för bröstcancerforskningen. Plasten runt balarna kommer från Trioplast och idén till att plasta in balar i rosa sträckfilm kommer från deras distributör på Nya Zeeland. Engagemanget för det rosa fick många att höra av sig till Trioplast och Lantmännen – de ville se även en blå kampanj till förmån för prostatacancerforskning. Nu blir det verklighet både i Sverige och i delar av Europa. Trioplast en svensk industrigrupp med 1 200 anställda och en omsättning på ca 4 miljarder SEK. Det är en av Europas ledande aktörer inom kreativa och kostnadseffektiva förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Koncernen har fabriker i Sverige, Danmark och Frankrike och säljbolag i ett antal länder i Europa. Under det gångna året har Trioplast satsat på en skräddarsydd kompetensutveckling för sina medarbetare, och vi ringer upp Ulla Hunting, HR Director för att höra hur det har gått. - Hej Ulla! Du har vänt dig till IHM för att skräddarsy kompeten...

IHM Business School är också kompetensutvecklingsleverantör till Volvo Car genom ett riktigt bra samarbete sedan mitten av 70-talet. Det som idag heter Volvo Car Business School har utvecklats tillsammans med Volvo i 40 år och skapat många bra affärer. Vi har tidigare berättat om framgångarna hos återförsäljaren Bil-Bengtsson i Södra Sverige, nu har det blivit dags att få en inblick i hur det går för Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö. Vi träffar deras VD Anders Larsson som gärna berättar om deras ”Kulturresa” och implementeringen av deras värdegrund ”ETTA”, men naturligtvis hittar vi lite annat smått och gott på vägen, så, tag plats. – Hej Anders, nu har du varit VD på Nybergs Bil i ca 5 år och vad det inneburit måste vi prata om, men först måste vi höra lite om vad du har i bagaget sedan innan. Så ska vi köra en liten kortfattad bakgrunds-check? – Hej Aludd, det här ska bli kul, men just kortfattad har jag nog aldrig varit, vi gör ett försök. Jag är 55 år, bosatt i Kungälv ...

Hon bor i Borås, är snart 25 år gammal och bara en termin ifrån att kunna titulera sig Marknadsekonom DIHM. Hon jobbar heltid samtidigt som hon pluggar på IHM, och vi ringer upp för att fråga hur hon får livspusslet att gå ihop, vad utbildningen gett henne hittills och vart hon är på väg i livet. - Hej Rebecca! Du har bara en termin kvar. Hur känns det?- Hej! Det känns fantastiskt! Det har varit tufft ibland med bitvis intensiva perioder, men det har gett mycket tillbaka! - Varför valde du IHM för din vidareutveckling?- Jag har hört jättemycket gott om IHM under många år; jag har många bekanta som gått hos er. Jag är en person som värdesätter kunskap och utveckling väldigt mycket och tycker att det är otroligt smidigt att man kan fortsätta jobba och ändå få in utveckling. Jag har en dröm och en vilja att få fortsätta vara med och utveckla företaget, men innan jag kan ta på mig ett större ansvar behöver jag mer kött på benen. Därför kände jag att det var viktigt att få träffa männ...

2013 startade vi utbildningen Säljare IT Solutions B2B. Utbildningen var avsedd att utveckla kunskaper och färdigheter för att driva affärsmässiga sälj- och marknadsprocesser utifrån kraven på kundvärde och lönsamhet. Utbildningen innefattar komplex försäljning, kompetens som vi vet många branscher skriker efter. Vi fick chansen att prata med en av våra alumner från utbildningen, Natalie Malmsten, för att se vad hon tyckte och varför hon valde just Säljare IT Solutions B2B.     Varför valde du en YH-utbildning på just IHM? Efter att ha jobbat några år efter studenten så jag var jag redo att börja studera igen. Jag hade hört väldigt gott om IHM från vänner och tidigare elever. Med duktiga lärare direkt från näringslivet, verkliga och konkreta case samt två LIA-perioder där man får en inblick av hur det går till på en arbetsplats, gjorde att valet kändes självklart för mig.     Varför valde du utbildningen Säljare IT Solutions B2B? Den utbildningen var helt ny när jag skulle söka til...

Ja nu var det ju det där med tiden igen, vart tar den vägen? Känns som om det inte var längesedan det var jul, och nu är det midsommar..? Det är galet. Helt galet, men kul, väldigt kul. Mycket har hänt under första halvan av 2016, jag har börjat skriva om det här flera gånger, men sen har något annat kommit emellan och dagarna, veckorna går… Jag tänker att vi tar det ifrån början. Efter genomförda förändringar i affärsplan och organisation 2014 fortsatte arbetet med förändringar och planer framåt. Vi tre operativa ägare som var kvar kände att vi tagit oss till en platå, men att vi för att komma vidare behövde tänka större, tänka längre och tänka nytt. Hur skulle vi på bästa sätt växa? Skulle vi försöka få in kapital för att växa? Hur skulle ägarbilden se ut? Vem ville man få in? Många tankar och diskussioner senare kom vi fram till två olika val. Antingen skulle vi köpa ett bolag, eller helt enkelt sälja. Vi bedömde det som för långsamt och tungt att växa organiskt, nytt kapital ell...

Vad kommer dina kunder att kräva? Mobilen är en av de snabbaste växande marknadsföringskanalerna i världen. Det finns fler mobila enheter än människor,  mer än hälften av alla sökningar på Google är från mobiler och mobila köp väntas gå om den traditionella e-handeln 2017.     Vill du få en övergripande förståelse för den mobila kanalen och hur du kan planera, implementera och optimera mobila marknadsföringsaktiviteter? Då är vår Crash Course, IHM Mobile Marketing, på 3 dagar rätt val. Du får kunskap och förståelse för hur du skapar en övertygande mobil upplevelse för dina besökare. Kursen startar i Stockholm 10/10 och Göteborg 19/10.                      Mikael Uusitalo, lärare Mobile Marketing"De mobila revolutionen kräver att vi som marknadsförare utvecklas med den. Vi måste förstå hur mobilen förändrar vår upplevelse av webbplatser, appar och varumärken och hur vi måste anpassa vår digitala kommunikation därefter, vare sig det gäller trafik, köpupplevelser eller mätning ...

Företag som Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Pay Pal, Ogilvy, McCann Blue står bakom det internationella programmet Digital Marketing, som erbjuds i 40 länder världen över, och nu släpper de en ny, uppdaterad version.      Under kursens 5 dagar går vi igenom allt du behöver veta för att optimera den digitala marknadsföringen. Du ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden och hur de kan integreras för bästa effekt. Du får ”best practice”, teori och färdigheter för att ta fram strategier och optimera den digitala marknadsföringen med de verktyg som finns på marknaden. Nästa start i Stockholm är 7/9, i Göteborg 14/9 och i Malmö 8/11.       Pernilla Zahn, Kommunikationsspecialist på PostNord "Jag valde att gå IHM Digital Marketing för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bäs...

IHM Business Management har länge varit ett av IHMs mest populära program med betyg från deltagarna på 4,6-5,0! Framgången ligger i mixen av marknadsföring, ekonomi och ledarskap - det skapar affärsförståelse och insikt om hur viktigt det är att finna balansen. Du blir ständigt utmanad att tänka i nya banor och tänka framåt. Alla är aktiva och bidrar, och du lär dig att argumentera och övertyga på ledningsgruppsnivå. Det ger ett oslagbart erfarenhetsutbyte som ger dig nya insikter och perspektiv. Sist, men kanske främst: våra fantastiska lärare bidrar med ett grymt engagemang. Vi startar i Stockholm 31/8 och 5/9, i Göteborg 5, 6 och 8/9, Borås 6/9 och Malmö 12/9. Vad väntar du på? Joakim Lönnberg, VD på Lindab Sverige AB"Jag tänkte att jag behövde förbättra min överblick. En vd idag måste behärska de tre benen: Marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Naturligtvis hade jag kunskaper i alla områden, men jag ville förstå allt bättre. Som vd måste man också vara nyfiken och utbildning ä...

Vi köper inte varumärken för att vi älskar dem utan för att de underlättar våra liv. Vi är inte ens trogna, vi är polygama märkesköpare. Hälften av nybilsköparen byter märke i varje period. Vi växlar schampo och kontorsmaterialleverantör oftare än vi tror. I de flesta marknader är märkesbytare långt fler än trogna köpare.   Det är dags att avliva myten om att det kostar fem gånger mer att vinna en ny kund som att behålla en befintlig. Ökad räckvidd och penetration, nykundsbearbetning och massmarknadsföring är på väg tillbaka i marknadsförarnas finrum. Inte för att det är på modet – utan för att man fått nya evidensbaserade insikter. Det lönar sig, har det visat sig.   Vill du veta mer om vad som skiljer de marknadsledande varumärkena från utmanarna i en produktkategori? På IHM Strategisk Marknadsföring får du lära dig hur du utformar en affärsmässigt hållbar marknadsstrategi utifrån varumärket och erbjudandet. Vi startar i Stockholm 30/8, Malmö 8/9 och i Göteborg nästa vår.   Pim-...

Här följer ett urval blogginlägg från vårens stora skörd, och vi önskar skön läsning!   Digitalisering Vikten av att ha en samsyn på vad digitalisering är Vad är digitalisering, vilka förändringar följer med den och hur påverkar det företagen?  Marie Andervin, medförfattare till boken "Leda digital transformation"   7K som krävs i den digitala transformationen Arash Gilan, medgrundare och vice vd Viva Media Group och författare till "Get digital, or die trying".   Content & Marketing Management:Utmaning #3 - Hjälp, vi har ingenting att säga Möjlighet #1 - Bli dina kunders bästa vän  Pontus Staunstrup, digital strateg med fokus på content marketing. Medförfattare till boken "Content marketing för alla"-    Ledarskap Storleken har betydelse - i ledningsgruppen! Maria Tornberg, driver ett forskningsprojekt på Försvarshögskolan om hur effektiva ledningsgrupper påverkar lönsamhet och konkurrenskraft.   Värderingsstarka medarbetare säkraste vägen till framgång och lönsamhetMia Hult...

Själva kärnan i Content marketing är att skapa och distribuera innehåll som är relevant för en målgrupp. Ur den målgruppen försöker vi sedan få fram nya kunder samt fördjupa relationen till dem efter det första köpet. Men för att lyckas måste vi verkligen förstå vad som är viktigt för vår målgrupp - bli deras bästa vän.  Det här är min sjätte post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring  samt hur vi mäter. Detta är den första posten på temat möjligheter. Hur är en bra kompis? Det finns ett par saker som skiljer bra vänner från bekanta och främlingar - de bryr sig om hur det är med dig, och de är vill hjälpa dig att lösa problem och komma framåt. Och de ger av sin ...

…men jag lägger 1000 ord i din kollekt. I tisdags var det tid för Olle Ljungströms allra sista framträdande, kvällen innan velar jag om jag ska gå eller inte, en begravning är i mitt huvud väldigt privat, men min fru säger att hon skulle gå om hon var ledig så till slut bestämmer jag mig för att gå. Nej, jag kände inte Olle även om vi träffats några gånger, första gången är jag kanske 17 år, och ska efter en grymt bra konsert med Reeperbahn, på Facade i Gbg, försöka mig på att intervjua Olle och Danne för en skoltidning jag skrev för. Intervjun blir katastrof och blev aldrig publicerad.Men jag inser att han har varit en stor del i mitt liv, musikaliskt, som stilikon och framförallt som ordekvilibrist. Han var tillsammans med Freddie Wadling, i mitt huvud, de som stod främst på min svenska musikscen, men på två helt skilda sätt, och nu är båda döda, känns oerhört sorgligt.När jag kommer fram till Haga-kyrkan i centrala Göteborg så är kvällstidningarna och TV-kanalerna på plats, mitt...

Många ledningsgrupper misslyckas med att uppnå sin fulla potential. När forskare världen över försökt hitta lösningen på denna problematik har många av de rådande sanningarna inom forskningen fått omvärderas – och ibland också omkullkastas.    Ett av de områden som stötts och blötts är hur sammansättning och storlek på gruppen kopplar till effektivitet och produktivitet. Den allmänt rådande uppfattningen är att en ledningsgrupp bör hållas ganska tajt med maximalt 6-8 medlemmar. Så vad finns det då för vetenskapliga belägg som stödjer denna hypotes?         I forskningsstudier har man funnit att mindre ledningsgrupper har lättare för att nå konsensus och att fatta snabba beslut. Å andra sidan har dessa grupper låg mottaglighet för förändring och ett långsammare agerande på konkurrenternas åtgärder. Forskare menar att ledningsgrupper med få medlemmar lämpar sig bäst i tröga och statiska organisationer. Har då inte ledningsgrupper med få medlemmar spelat ut sin rätt då ”tröga och stat...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp