Blogginlägg

Ett livslångt lärande handlar om insikten att världen omkring oss ständigt förändras och i en ökande takt. Att kontinuerligt hålla sig uppdaterad och att ha förmågan att se sin vardag med nya ögon får därför en allt större betydelse. För att skapa nya förutsättningar och förmåga att stå ut i konkurrensen, måste man ibland våga släppa det gamla och pröva nya vägar – både som företag och individ.     ”Förändringstakten är högre än någonsin och det är svårt för alla att överblicka de exakta konsekvenserna av digitaliseringen, men något som vi kan se tydligt är vikten av utbildning. Det går inte längre, som förr, att utbilda sig till exempelvis ingenjör och tro att man är färdig, det krävs en ständig uppdatering. Här ställs det dels krav på individen att se till att man förstärker och förändrar sin kompetens över tid, men även på företag och organisationer som måste ha en plan för hur man håller sig uppdaterad och är en del av utvecklingen. Det livslånga lärandet är inte längre bara ord...

Med tekniska genombrott inom allt från artificiell intelligens till nanoteknik och IoT, är det lätt att tro att digital transformation handlar om teknik. Men det gör den inte. Och trots alla heta och omtalade startups med läckra gränssnitt, molnbaserade tjänster och urstark dataanalys är inte heller detta en bra utgångspunkt för att stöpa om en befintlig verksamhet. Långsiktigt förändringsarbete handlar om HUR du arbetar mer än VAD du gör.   Och ja, i de flesta organisationer övergår snart HUR:et till en fråga om affärsmodeller (t ex hur man kan tjäna pengar på att världen blir mer uppkopplad), processer (t ex hur man designar ett effektivare informationsflöde snarare än att rakt av automatisera manuella steg), infrastruktur (t ex vilken mjukvara som behövs för att underlätta realtidsoptimering) och organisationsmodeller (t ex hur man integrerar IT med kärnverksamheten).   Innan allt detta dock, och långt viktigare, är att ledarskiktet i verksamheten omfamnar nya tankesätt och att s...

Hej igen, visst var det en upplyftande rubrik?! Men vad döljer sig egentligen bakom siffrorna i den rapport som Stefan Fölster, chef för reforminstitutet och Lars Hultman, professor i fysik samt vd för Stiftelsen för strategisk forskning (SSF), gav ut 2014 där de säger att 53% av alla nuvarande jobb kommer att försvinna?   Vid en första anblick så låter det som skräcksiffror, och vad är det för jobb som försvinner? Framförallt så handlar det om jobb som iom. den kraftfulla digitaliseringen kan automatiseras, här är min första tanke att det är industrijobben som får stryka på foten igen, och kanske är det där en del jobb försvinner, men glöm inte att de redan under många år i stor utsträckning har automatiserats.   Nej, nu är det i stor utsträckning tjänstemanna-jobben som ligger i farozonen, banktjänstemän, försäljare, ekonomer, jurister och marknadsförare är bara några av de grupper som kommer att drabbas. Varför då?   För, i takt med att nya digitala tjänster föds, datorerna blir ...

IHM Digital Business Transformation är ett 3 dagars intensivt utvecklingsprogram för företag som vill göra digitaliseringens konsekvenser tydliga för affär och organisation och få verktyg och energi för att komma igång. Alla påverkas dagligen av teknikutvecklingen, men trots det har ca 80 % av svenska företag ännu inte påbörjat sin digitala transformation. – Många oroar sig för en digitalisering och vet inte riktigt var eller hur de ska börja. Vi tror på att få saker att hända snabbt, att det är viktigt för svenska företag att komma igång nu med att digitalisera sin affär. Även om de inte upplever sig ha hela bilden. De behöver få insikter, kunskap, verktyg och vara beredda att lära om under resans gång, annars kommer de att bli förlorare i konkurrensen, säger David Ståhlberg, affärspartner till IHM och huvudlärare för programmet. IHM har utvecklat programmet i samverkan med David Ståhlberg. David, tidigare i ledande befattningar på Procter & Gamble Nordic och senast på Google,...

- Hej David Ståhlberg!  Vem är du?   - Fram till nyligen satt jag i ledningsgruppen för Google Sverige, nu fokuserar jag 100% på transformationsfrågan och startar konsultbolaget Edgewise med syfte att få digitalisering att hända på riktigt i svenska bolag.    - Tillsammans med Johan Eriksson har du skrivit boken ”Marketing goes Digital - 12 Practices for Business Success”. Och nu har du i samarbete med IHM utvecklat ett nytt program - IHM Business Transformation – och du ska själv leda den här kursen. Vad är det som gör att du brinner för att bidra till ökad digitalisering?   - Vi har bara sett början på hur ny teknik i kombination med nya sätt att leda bolag kan skapa mervärden för både individ, företag och samhälle. All förändring är inte positiv, men med ett tydligt syfte och höga ambitioner kan svenska företag skapa väldigt mycket gott. Jag har arbetat djupt inne i en traditionell affärslogik där silo-tänket har präglat vardagen, och där t ex marknadsföring, försäljning, produkt...

De senaste åren har man allt oftare hört folk som pratar om disruptiv innovation, agera disruptivt och disruptiva förändringar. Men vad menar man och vad innebär det för företagen, dig och mig? Jag försöker bena upp det lite grann och fyller sedan på med lite egna tankar utifrån vad Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige och Arne B Andersson, Nordic E-commerce advisor på PostNord berättade på en seminariedag på IHM. Det finns naturligtvis många som har tankar i ämnet och ju fler av dessa jag springer på, ju mer kommer jag att skriva om det här.  Som så mycket annat i management-världen härstammar även disruptiv från engelskan. Ordet har på svenska fått olika översättning och tolkning, bland annat med ord som omvälvande, omstörtande, avbrott, upplösning och söndring. Det låter kanske inte så positivt, men om man sätter in disruptiv innovation i sammanhang så klarnar det åtminstone lite för mig. Disruptiv innovation handlar då om att tänka bort alla sanningar som vi idag l...

Fyra av tio svenska företag saknar en digital strategi, och en mängd företag och styrelser tror inte att digital transformation påverkar just dem. Hur kan svenska företag öka förändringstempot och växa med digitaliseringen? Handlar digitalisering främst om teknik? Hur gör de transformationsledare som lyckas bäst?  Välkommen till ett seminarium om digitaliseringens möjligheter!  Svaren finns och kommer att diskuteras under ledning av David Ståhlberg och Beata Wickbom.     David Ståhlberg har suttit i ledningsgruppen på Google i Sverige och Procter & Gamble Nordic och verkar nu som personlig rådgivare åt allt från startups till tunga näringslivsprofiler och är utvecklingspartner till IHM och vår nya Crash Course IHM Digital Business Transformation.   Beata Wickbom är digital strateg, moderator, talare och inspiratör, som brinner för att Sveriges ska bli världens ledande digitala nation.   Seminariet är kostnadsfritt och vänder sig till dig som är ledare, styrelseaktiv, entreprenö...

Content marketing ger dig inte bara en möjlighet att ta fram relevant och värdefullt innehåll för din målgrupp. Att arbeta utifrån den metodiken gör även att du kan hitta effektivare sätt att producera innehåll, sköta kanaler och minska kostnader. För content marketing ger dig en möjlighet att riva de silos ditt företags kommunikation är uppdelad i.   Det här är min nionde post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring samt hur vi mäter. Detta är den fjärde posten på temat möjligheter, de tre första handlade om att bli sina kunders bästa vän, att bli en expert i den egna branschen och att fylla sociala medier.   Vadå silos? På större företag som är uppdelade i olika ...

…eller kanske Europas? Åtminstone Spaniens? Nja, helt klart Malagas bästa, det har folket sagt!   Men jag börjar från början. För drygt ett år sedan var jag och några vänner nere på solkusten och fick ett tips på en riktigt bra restaurang av en kompis, El Meson de Cervantes! Han berättade att det var ett äldre par från Argentina som startat den 2008 och nu lämnat över till sin dotter.   Paret jobbade kvar och min kompis tips var att låta den äldre argentinska mannen sätta ihop en tapasmeny utifrån vad som var bäst för kvällen. Alla i sällskapet tyckte detta var bra och när vi, med lite tur, fick ett bord så frågade jag den äldre mannen om han kunde göra detta. Absolut, ge mig en stund och drick lite vin så kommer jag strax med ett förslag på meny som ni kan njuta av under kvällen.   Han kom tillbaka med ett förslag som alla tyckte lät bra och en underbar måltid tog sin början, men det är inte den jag ska skriva om. Den var absolut värd att skriva om, men det gjorde jag aldrig, jag l...

I januari kör vi igång utbildningen Internationell Säljare B2B. Vi fick en pratstund med Andrew Jarder, som sitter i ledningsgruppen för utbildningen, för att höra hans tankar och funderingar inför starten nästa år.    Andrew gick själv på IHM för två år sedan och läste till Företagssäljare. Han är 31 år och har just tillträtt som VD på företaget Nemo-q International.    - Hej Andrew, berätta lite om dig själv? - Hej, vad ska jag säga? Jag är en sån där person som har arbetat i hela mitt liv, främst på familjeföretaget. Jag gjorde ett par avstickare i unga år, arbetade på andra ställen, var också till sjöss men kände att jag ville tillbaka till familjeföretaget. Det var också här jag landade till slut.   - Och förutom arbetslivet är du också IHMare. Vad fick dig att börja studera på IHM? - Jag hade hört mycket gott om IHM. Tanken när jag startade min utbildning 2014 var att ta över som VD på Nemo-q. Många andra i klassen pluggade för att få en grund att stå på, medan jag snarare be...

Välkommen till ett inspirerande seminarium som ger nya infallsvinklar på hur forskning om hjärnans principer kan hjälpa ledningsgrupper att hitta nya vägar till framgång. Seminariet vänder sig till ledningsgrupper som vill lyfta organisationen till nya nivåer! Talare är Maria Tornberg, som har en master of Science i Business Law samt är beteendevetare med inriktning mot ledarskap och organisation. Hon är certifierad på NeuroLeadership Institute i New York, samt studerar neurovetenskap på universitetet. Maria har mer än 15 års erfarenhet av forskning och strategiskt ledarskap, och har verkat som doktorand på Försvarshögskolan. Med hjälp av den senaste forskningen om hjärnans funktioner och kemi, får du; Veta hur du kan maximera ledningsgruppens beslutsförmåga och samarbete. Ta del av en neurovetenskaplig modell som ger dig en helt ny syn på hur ledningsgruppen kan bidra till högre lönsamhet och större engagemang Förståelse för varför vi gör som vi gör och hur du bättre kan nyttja di...

It är en del av hela vårt samhälle och spelar en avgörande roll när vi ska utveckla Sverige vidare. För att nämna något så kan it hjälpa barn med inlärningssvårigheter, it-infrastruktur i världsklass kan ge svensk exportindustri konkurrensfördelar, vården och omsorgen kan effektiviseras för att vårdgivare ska få en bättre arbetsmiljö och vårdtagarna en positiv upplevelse. Kort sagt alla har glädje av it varje dag. På Atea är vi stolta över att få spela vår roll i hur digitaliseringen påverkar samhällsfunktioner och behöver ständigt växa med ny kompetens som är med och bygger Sverige med it. I takt med digitaliseringen blir it mer verksamhetsnära och profilen på en it-säljare är att man ska kunna jobba med komplex lösningsförsäljning och förändringsprojekt som ofta löper över längre cykler. Det tycker vi att IHMs utbildning möter och ser fram emot att välkomna fler säljtalanger i vårt landslag. Atea Sverige finns på 30 orter och omsätter över 10 miljarder SEK i it-tjänster-, lösninga...

Någon som minns Y2K? Buggen som skapade domedagsprofetior, samhällsdebatter och konspirationer om jordens undergång. Miljarder spenderades på att åtgärda, korrigera och förebygga en eventuell händelse. Och sen hände… ingenting.    I dag kan man höra likvärdiga resonemang inför något som komma skall där konspirationsteorierna till viss del har återuppstått. Inom rekrytering är det apokalypser och bland ekonomer råder det Ragnarök. Jag talar om friktionerna som uppstått sen generation Y´s tillträtt som konsumenter och arbetskraft. Såkallade Millennials. Ofta associerade med negation. Åtminstone när det kommer till de senare hybriderna.    Baby boom och MTV generationen har redan åtnjutit sin storhetstid och står nu redo att abdikera. Redan 2017 spås tronskiftet ske där den millenniala befolkningen kommer att krönas till det kungliga föredömet som den mest köpstarka målgruppen i världen. Och i det entreprenöriella sfären är det väldigt lite Baby boom just nu, men väldigt mycket Millenn...

Hej igen alla. I min föreställningsvärld så är det inte så många på högre befattningar som inser att de behöver, eller hinner, utbilda och utveckla sig själva. Däremot ser de ofta till att människor i deras omgivning ska spetsa sin kompetens. Men där hade jag fel! Varje dag, varje vecka, hela året om så har vi VD:s och andra chefer som utvecklar sig själva på IHM. Ofta rör det sig om kortare program eller skräddarsydda lösningar för just det företaget som de är ansvariga på. Men några ser över hela sin kunskapsportfölj. Däribland Joakim Lönnberg, 48  år, VD på Lindab Sverige AB, som satt sig själv på skolbänken för att läsa till diplomerad marknadsekonom på IHM. Detta fångar min nyfikenhet och jag åker ner till Grevie, utanför Båstad, för att höra lite mer hur han tänker. Men först lite kort om Lindab:Lidhults plåtindustrier, idag Lindab, startade 1956 i Lidhult och är ett ventilations- och byggkomponentföretag. Anledningen att Lindab idag har sitt huvudkontor i Grevie är att smålän...

Vi kunde inte sluta skratta, du kommer att tappa hakan, tusentals har sett den. Ja, ni känner igen de ”fantasifulla” rubrikerna som ska locka in oss att läsa, eller titta på, något som har hänt på andra sidan jordklotet, ofta innehållande gulliga djur eller svaret på alla sjukdomars gåtor. Hur blev det så här? Svaret stavas kvalité, eller rättare sagt brist på kvalité! Under 70-talet, i min värld, kvällspressens glansperiod, så läste nästan alla GT i Göteborg, jag skulle drista mig till att säga att 80% läste GT, 15% Expressen och resterande läste Aftonbladet, och jag skulle tro att nästan alla hushåll köpte en tidning. Tidningen kom runt lunchtid och var i stor utsträckning lättsamma uppdateringar av det man sett på nyheterna kvällen innan och där morgonpressen inte alltid hann med att uppdatera sig.   Jag måste ändå tillstå att, redan då, var morgonpressen, som auktoritet betraktad, väsentligt vassare än kvällspressen. Men kvällspressen var, eller kändes, mycket mer snabbfotade, d...

Går du på sjukt dåliga möten? Då är du är inte ensam. I många organisationer råder brist på utarbetade handlingsplaner i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det leder till att sjukt dåliga möten i svenska organisationer får fortgå. Men du kan göra skillnad. Det första steget är att bli medveten om problemet och våga prata om det. Det är fler än du som lider av sjukt dåliga möten. Och det finns hjälp at få!   Om du behöver första hjälpen mot sjukt dåliga möten, fortsätt läs!   Borde du gå på nästa inbokade möte? Svarar du nej på en av följande frågor så borde du omedelbart meddela sammankallande att du ställer in din medverkan! Jag rekommenderar dig att skriva ut dessa frågor och göra denna enkla kontroll inför samtliga möten du kallas till.    • Finns det ett uttalat syfte med mötet? • Finns det ett konkret mål med mötet? • Framgår det på vilket sätt du förväntas bidra? • Har du sett en agenda? • Känner du positiv energi inför mötet?   Om du svarat nej på en eller fler av frågorna ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp