Blogginlägg

Att det gamla informationssamhället gått i graven är de flesta överens om. Kundens tidsålder är här och nu är det kunden som är i centrum och sitter på makten. Vi pratar om content, konverteringsgrader och personifiering. Kundupplevelsen har blivit vår viktigaste konkurrensfaktor. Men de som lyckas bäst, hur gör de hands-on? Vilka är vinnarna kundernas tidsålder? Och hur ser trenderna ut framåt?   För att söka svar på våra frågor flög vi till Atlanta för att delta på Salesforce Connections 2016 och tillsammans med femtusen andra digitala marknadsförare fick vi med oss både framtidsvisioner och uträtade frågetecken hem.   Här är våra topp tio take-aways:        Med kunden som kung handlar marknadsföring inte längre om transaktioner utan relationer. Och precis som i alla relationer är kommunikation en av grundpelarna. Så långt är inget nytt. Men handen på hjärtat - hur mycket lyssnar du på dina kunder? Och hur integrerar du det i din kommunikation? De flesta tänker kundenkäter, markn...

Jag har haft förmånen att jobba i projektform i snart 20 år, och nästan alla delar av alla faser har fått sitt värde ifrågasatt. Behöver vi verkligen en SWOT-analys, vi kan ju verksamheten? Kan man göra en nyttoanalys i ett projekt som uppgraderar företagets hård- och mjukvara? Är det nödvändigt att lägga tid på en WBS, vi kan väl gå direkt till tidplanen? Och så vidare….. Ibland har argumenten varit väl underbyggda, vilket lett till en konstruktiv (och ibland animerad) dialog som gett mig nya insikter. Ibland har det handlat om illa kamouflerad okunskap, eller en vilja att komma till skott med genomförandet eftersom det är mer belönande att arbeta än att tänka.   En av de moment som många har svårt att förstå betydelsen av är riskanalysen. Inte så att man vill hoppa över den, tvärtom är det en av dom delar i planeringen som verkar vara mest lättsåld. Men vi människor verkar ha svårt både när det gäller identifiering och analys av risker, och jag vill lägga skulden på modellerna. El...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I veckans avsnitt intervjuar vi Meg Tivéus. En av våra mest erfarna företagsledare från privata näringslivet och statliga bolag om en vågad spelsatsning som gick hem – och ett jättelager osäljbara katter. Veckans gäst hos Mattias Bergman och Andreas Utterström berättar om sitt beslut som Svenska Spel-vd att satsa på internetspel, vilket blev avgörande för bolaget. Och så om när hon som disponent på NK fick fel information och badade i leksaksprodukter som ingen köpte. Vad tycker du? Återkoppla gärna dina tankar i dagens dilemma  Du kan välja att lyssna här direkt på sidan...

Lördag 30/4 publicerade Dagens Industri en artikel om en ny studie om engagemang. Engagemang är bland det mest värdefulla som finns för både individer och organisationer. Sorgligt nog visar flera studier att bara 10-30% är engagerade i sina jobb, men denna nya studie visar på en viktig förklaring till varför det är svårare att skapa och behålla engagemang än vad det borde vara. IHM i samarbete med Decision Dynamics bjuder in till ett seminarium med professor Rikard Larsson, som gjort studien tillsammans med tre medförfattare från bl a Försvarsmakten. Rikard Larsson kommer att presentera studiens dåliga, men framförallt goda nyheter om hur chefer, medarbetare och HR med enkla medel kan öka självinsikt och eget ansvarstagande för att verka för ett ökat engagemang. Välkommen till att ta del av denna engagemangsstudie och diskutera dess slutsatser och dela praktiska exempel på hur vi tillsammans kan öka engagemanget i svenska organisationer. Seminariet är kostnadsfritt. När du klickar p...

En nybliven chef ber mig om chefscoachning och jag får åter frågan om skillnaden mellan mentor och coach. På coachens sätt frågar jag vad hen själv tänker om det.   ”En mentor tänker jag mig är en äldre man med narcissistiska drag som vill prata om sin karriär. Som man kan lära sig saker av om man själv gör samma typ av karriär. Om det nu är möjligt. Det känns lite förlegat.”   Då är jag tvungen att tala om att jag skrivit en bok om det innovativa mentorskapet ihop med den suveräna affärsmentorn Hiltmann.    ”Ah”, säger hen. ”Hiltmann har jag haft som lärare på IHM. Just det Hiltmann är affärsmentor. Spännande!”   Jag kliver in i det coachande förhållningssättet och säger:   ”Så mentorskap känns förlegat och affärsmentorskap känns spännande. Berätta hur du tänker.”   Det blir ett samtal om värderingar. Ett viktigt samtal, där hen får syn på saker hos sig själv.   ”Mentorer är väl gratis?”, säger hen och hintar om att jag som chefscoach är rätt dyr.   Jag svarar coachande: Vad tänker...

Gå inte på dem! Myterna som sprids av konsulter inom sociala media, marknadsföring och sälj. Exempelvis "köparna styr", "social selling", "digitalisera eller dö". Baktanken är att ge dig en känsla av att ha missat något, så att du betalar dyrt för deras tjänster. Undvik att bli uppkörd. Läs vad begreppen egentligen handlar om.  Myt 1: Köparna styr Konsulter påstår att köparna har fått informationsövertag. Att majoriteten gör sin egen research online, innan de ens kontaktar en säljare. Men detta gäller bara de ca 5 procent av marknaden som vet att de har ett problem, och söker en lösning. Övriga 95 procent av marknaden för exempelvis affärssystem eller kunskapstjänster – vet inte ens om att de har ett problem som ett affärssystem eller kunskapstjänster kan lösa. Det innebär att du som marknadsför och säljer B2B, har ett informationsövertag hos nästan alla dina potentiella kunder. Tvärt emot vad myten påstår.    När du vänder dig till majoriteten av köparna Din viktigaste uppgift är ...

Nej, det här ska inte alls handla om min viktnedgång, även om jag är glad för den, utan om mina förändrade framtidsplaner. Jag kommer att lämna delar av mitt uppdrag på IHM Business School och slänga mig ut på nya äventyr. För att reda ut vad framtiden kan innebära, inte minst för mig själv, så tänkte jag att det skulle passa med en intervju, av och med mig själv. – Hej Håkan, kul att du tog dig tid med en liten intervju nu, med anledning av att du har nya planer för ditt yrkesliv.   – Tack Håkan, bara kul att du visar intresse.   – Så, du slutar på IHM den 1 september, vad ska du hitta på då?   – Ja det stämmer, men exakt vad jag ska göra är inte klart. En tanke är att jag ska satsa på mitt egna bolag Overlook Hotel, som jobbar med sociala medier och content marketing. Redan nu har jag två inspirationsföreläsningar inbokade och lite diskussioner på gång, så vi får se vad det öppnar sig för möjligheter.   Just det här att det öppnar sig nya möjligheter är det som är mest spännande,...

Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag älskar reklam, bra reklam. Så… …vad är det som får mig att skriva den här gången? Jo, som många av er vet så har jag jobbat med kommunikation i nästan hela mitt yrkesverksamma liv. Över 20 år på reklambyrå och snart 3 år som Content Creator på marknadsavdelningen här på IHM. Och aldrig har diskussionen ute hos företagen om hur vi ska nå ut varit så intensiv och ångestladdad, aldrig.   Det som gör att diskussionerna blir så intensiva är naturligtvis för att det inte finns något facit. Vi har inte hunnit jobba i den digitala världen tillräckligt länge för att det ska finnas allmänna sanningar på hur man ska agera. Naturligtvis finns det företag som skapat arbetssätt och sanningar som fungerar, men även där torde det finnas diskussioner om vad som krävs i ett allt intensivare digitalt kommunikationsflöde. Men…   …här tror j...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I veckans avsnitt intervjuar vi Richard Bergfors som bjuder på ett mycket bra och ett riktigt dåligt beslut. VD:n för hamburgerkedjan Max berättar hur företagets aktuella vegetariska satsning omedelbart blev en storsuccé – åtta år efter en misslyckad vegosatsning. Och varför man inte kommer att släppa restaurangen i Ystad trots att den hela tiden varit en dålig affär. Vad tycker du? Återkoppla gärna dina tankar i dagens dilemma  Du kan välja att lyssna här direkt på sidan eller ladda ner avsnittet i Itunes eller Acast. Mycket nöje! Tidigare poddar: - Gunnar Brock, styrel...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I veckans avsnitt intervjuas Gunnar Brock, en av våra mest erfarna näringslivspersoner.  - Tidigare vd i bland annat Atlas Copco och Alfa Laval samt koncernchef för Tetra Pak. - I dag styrelseledamot i bland annat Investor och Stena.  Veckans gäst hos Mattias Bergman och Andreas Utterström berättar om det positiva beslutet att sluta mäta marknadsandel vid försäljning och börja mäta kundandel – och beskriver hur ett uppköp blev ett problem när två mycket skilda organisationer skulle integreras. Vad tycker du? Återkoppla gärna dina tankar i dagens dilemma  Du kan välja att...

När förändringen från analogt till digitalt rusar fram och påverkar alla delar av din affär, blir dina handlingar som ledare helt avgörande. Du styr om dina medarbetare ska se möjligheter eller omöjligheter. Ja, det är mycket fokus på det digitala idag och osäkerheten bland våra ledare, på vad de ska göra och vad som förväntas, är väldigt stor på sina håll. Vi träffar Mats Wahlström, en av våra utvecklingsansvariga på IHM Business School, för att få lite större insikt i vad det är som sker. Läs även: Seminarium "Digital transformation, hur påverkas styrelse- och ledningsarbetet?" – Hej Mats, kan du kortfattat sammanfatta vad det är som händer där ute i digitaliseringens spår. – Hej, att uttala sig kortfattat om den Digitala Transformationen och vad som sker ute i företagens verksamhet är jättesvårt. Det är en oerhört komplex fråga och mognadsgraden är väldigt olika på företagen. Men jag gör ett försök med några frågor som bör lyftas. • Val av kunder och erbjudandet.Var finns våra k...

Dags för ännu ett spännande möte med en av våra alumner på IHM. Denna gången tar vi oss norrut, till den s.k. Robotbyn Vidsel, eller Norrbottens närmaste by, som de benämner sig själva. Här hittar vi Fredrik Schäder, 38 år från Örnsköldsvik, med fru Anette och barnen William och Filip. Fredrik, som pendlar från hemmet i Luleå till arbetsplatsen i Vidsel, har idag titeln President Aerospace Test Services at SSC – Swedish Space Corporation, redan där, med mitt pojkaktiga intresse för rymden, går jag igång. Men det visar sig att det finns mer spännande tankar i bagaget. – Hej Fredrik, ska bli väldigt spännande att höra om ditt yrke, men vi börjar lite tidigare för att få en bild av vem du är, så hur började du din yrkesbana? – Hej, att bli intervjuad känns riktigt spännande. Angående min yrkesbana så måste jag nog säga att den började under min militärtjänstgöring som fältkock. Kockyrket i sig lockade en del, men det var framförallt en otroligt rolig och nyttig tid för mig som person....

Det är ett grundläggande krav att vi ska mäta alla våra insatser inom kommunikation och marknadsföring, och content marketing är inget undantag. Trots detta upplever många företag att det är svårt att definiera vad som ska mätas och hur. Den här posten tar upp två konkreta områden för mätningar - uppfyllelse av affärsmål och innehållseffektvitet. Det här är min femte post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom tre poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp och hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring. Detta är den fjärde och sista posten på temat utmaningar. Vi mäter dels för att ta reda på vilka resultat våra insatser ger, dels för att se vad vi kan förbättra i själva arbetet. Inom content marketing betyder detta att vi måste sätta upp mätpunkter som...

Det slår mig, efter ett antal timmar vid TV apparaten, här i Chicago, att amerikanska män är ena riktigt krassliga krakar. Dåliga magar, dåliga ryggar, potensproblem, allergier, problem med synen, huvudvärk, svårt att sova, snarkningar, högt blodtryck, restless legs, förkylningar, rethosta, hjärtklappning och ledbesvär, för att bara nämna några åkommor. Dessa sjuklingar ser, för det mesta ut som tagna ur en Dressmankatalog, rätt snygga faktiskt, och om jag inte hörde speakerrösten så skulle jag trott att dom var friska. Samtliga är också gifta, verkar det som. Fruarna (inget gaypar så lång ögat siktat), är cirka 27 år, långa, slanka och blonda. Dom har 2, oftast 3 barn, att ta hand om och göra äppelpaj åt. (Jag noterar att framförallt pojkarna verkar vara ena riktigt busiga små gulliga rackare! Såna där ungar som är roliga att se på film. Kanske.) Barnen är i sju till fjorton års ålder, så dom blev mammor tidigt, dessa fotomodell liknande pumor. Och, som ni redan gissat. Kvinnorna ä...

Hej, för ett tag sedan var jag på ett seminarium på IHM i Stockholm. Där fick jag träffa och lyssna på Ganesh Sharma och Ang Tendi Sherpa som tog oss med på en klättring till Mount Everest topp i tanken. Själva mötet, ett för mig väldigt märkligt, med Ganesh och Tendi återkommer jag till i ett annat blogginlägg, nu ska det handla om ledarskap. För det levererades mycket klokskap på väg mot toppen, klokskap som många av oss nog kan lära av, framförallt om du är i en ledande befattning. Men vi börjar med: Vad är en sherpa? Ja, innan mötet så var det för mig synonymt med en bergsguide och bärare, men jag lär mig under kvällen att det egentligen är män från en etnisk grupp nära besläktad med tibetanerna, kvinnorna kallas sherpani. Dessa kommer från de östra (Sher) delen av bergen (pa) i Nepal. Många av dessa jobbar också som bergsguider, vägvisare och bärare på olika expeditioner för att de har en fantastisk syreupptagningsförmåga och naturligtvis också bra lokalkännedom i de berg de v...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I veckans podd möter vi Lisa Lindström, grundare av och vd för digitalbyrån Doberman.- Digital härförare och prisad ledare.- Medlem i regeringens advisory board för framtidens industrier.- Styrelseledamot i ett antal bolag. I avsnittet berättar hon öppenhjärtigt och humoristiskt om hur hon, närmast nyutbildad, bestämde sig för att köpa ut sitt företag från ägaren – och gjorde det till en bråkdel av begärt pris. Dessutom förklarar hon hur dumt det var att driva frågan att bolagskulturen skulle dö om Doberman hade fler än 25 anställda – och dessutom drev igenom beslutet på ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp