Blogginlägg

Hej igen alla. I min föreställningsvärld så är det inte så många på högre befattningar som inser att de behöver, eller hinner, utbilda och utveckla sig själva. Däremot ser de ofta till att människor i deras omgivning ska spetsa sin kompetens. Men där hade jag fel! Varje dag, varje vecka, hela året om så har vi VD:s och andra chefer som utvecklar sig själva på IHM. Ofta rör det sig om kortare program eller skräddarsydda lösningar för just det företaget som de är ansvariga på. Men några ser över hela sin kunskapsportfölj. Däribland Joakim Lönnberg, 48  år, VD på Lindab Sverige AB, som satt sig själv på skolbänken för att läsa till diplomerad marknadsekonom på IHM. Detta fångar min nyfikenhet och jag åker ner till Grevie, utanför Båstad, för att höra lite mer hur han tänker. Men först lite kort om Lindab:Lidhults plåtindustrier, idag Lindab, startade 1956 i Lidhult och är ett ventilations- och byggkomponentföretag. Anledningen att Lindab idag har sitt huvudkontor i Grevie är att smålän...

Vi kunde inte sluta skratta, du kommer att tappa hakan, tusentals har sett den. Ja, ni känner igen de ”fantasifulla” rubrikerna som ska locka in oss att läsa, eller titta på, något som har hänt på andra sidan jordklotet, ofta innehållande gulliga djur eller svaret på alla sjukdomars gåtor. Hur blev det så här? Svaret stavas kvalité, eller rättare sagt brist på kvalité! Under 70-talet, i min värld, kvällspressens glansperiod, så läste nästan alla GT i Göteborg, jag skulle drista mig till att säga att 80% läste GT, 15% Expressen och resterande läste Aftonbladet, och jag skulle tro att nästan alla hushåll köpte en tidning. Tidningen kom runt lunchtid och var i stor utsträckning lättsamma uppdateringar av det man sett på nyheterna kvällen innan och där morgonpressen inte alltid hann med att uppdatera sig.   Jag måste ändå tillstå att, redan då, var morgonpressen, som auktoritet betraktad, väsentligt vassare än kvällspressen. Men kvällspressen var, eller kändes, mycket mer snabbfotade, d...

Går du på sjukt dåliga möten? Då är du är inte ensam. I många organisationer råder brist på utarbetade handlingsplaner i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det leder till att sjukt dåliga möten i svenska organisationer får fortgå. Men du kan göra skillnad. Det första steget är att bli medveten om problemet och våga prata om det. Det är fler än du som lider av sjukt dåliga möten. Och det finns hjälp at få!   Om du behöver första hjälpen mot sjukt dåliga möten, fortsätt läs!   Borde du gå på nästa inbokade möte? Svarar du nej på en av följande frågor så borde du omedelbart meddela sammankallande att du ställer in din medverkan! Jag rekommenderar dig att skriva ut dessa frågor och göra denna enkla kontroll inför samtliga möten du kallas till.    • Finns det ett uttalat syfte med mötet? • Finns det ett konkret mål med mötet? • Framgår det på vilket sätt du förväntas bidra? • Har du sett en agenda? • Känner du positiv energi inför mötet?   Om du svarat nej på en eller fler av frågorna ...

Do you call yourself a salesman you sun of a… Något senare skriker rollfiguren Blake till säljarna:    – A, B, C – Always Be Closing!    Den klassiska filmscenen är för många sinnebilden av säljkultur. Tyvärr har den även influerat vissa säljchefers ledarstil. Men avslut är bara en konsekvens av en säljares beteende, den som kan styra beteendet styr även hur många avslut det blir.  Som om fotbollstränare skulle skicka ut laget utan spelplan Lutar ledarstilen det minsta åt Blakes, då blir naturligtvis stämningen lidande. Personalomsättning och kostnad för rekrytering och introduktion drar iväg. Du får en ojämn säljvolym över tiden när säljare kommer och går. Och tänker säljarna bara på avslut, så drabbas kunderna och relationen med dem. Men den största nackdelen är, även där ledarstilen är mänsklig, att säljorganisationen inte fokuserar på det viktigaste. Beteendet som skapar affär. Det är som om fotbollstränare skulle skicka ut spelarna på gräset med en enda plan: – Vinn eller förs...

Hej alla harkrankar där ute, för visst är det så att vi är många som känner oss lite räddare idag än vi gjorde för några år sedan. Rädd för ökat våld, rädd för flyktingströmmar i världen, rädd för att utvecklingen går så snabbt, rädd för att arbetsmarknaden förändras, rädd för globaliseringen, rädd för miljöhotet, rädd för det politiska spelet, rädd för att säga/skriva fel grejer på sociala medier och, förmodligen, mycket annat också. Eller? Jag har haft ett flertal diskussioner de senaste åren kring, och om, våldet i vårt samhälle har ökat, minskat, eller är samma som tidigare, eller om våldet kanske bara har ändrat karaktär. Detta är ofta diskussioner som blir väldigt heta och inte sällan avslutas de med upprörda känslor.   Så var hämtar vi, du och jag, information för att föra den typen av diskussioner?   Jag kan bara gå till mig själv, alltså en jämförelse med vad jag upplevde förr kontra upplever idag, dessutom försöker jag läsa en del artiklar i ämnet. Dessa artiklar hänvisar...

Nyligen hörde jag en chef säga ”om du inte kan påvisa fakta, låter jag mina känslor styra”. Först blev jag lite paff men när jag lät det smälta in lite så mer är det mycket som är sant i det hen sa. Ledarskapet handlar inte om att alltid bestämma även om man som ledare har sista ordet och så länge fakta och data inte finns kommer bolaget styras av känslostyrda beslut istället för datadrivna. Just data är nyckeln till digital framgång, det handlar inte bara om att ha en massa data, du måste även ha förmåga att använda den. Data är verkligen 2000-talets olja och de som vet hur de kan raffinera den är vinnarna. Vi lever alldeles i början av en digitaliserad värld och de som förstår värdet i data och hur man faktiskt kan använda sig av det är de som kommer att vinna det digitala mästerskapet i längden. Inom marknadsföringen fattas det fortfarande idag allt för många beslut utifrån känsla och traditioner istället för fakta och analyser trots tillgång till både data och statistik.      A...

Peter Hägglund tillträder som ny VD på IHM Business School den 1 okt. Peter kommer närmast från konsultföretaget Effect Management med inriktning på ledarutveckling, förändringsledning och strategiarbete. Peter var mellan 2006 och 2011 VD för IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och ledde där arbetet med att utveckla organisationen till en modernt och lönsamt kunskapsföretag. Peter har en doktorsexamen från Handelshögskolan inom Management & Organization. Han sitter idag i styrelsen för Styrelseakademien Stockholm, och har fram till nu suttit i Lernias styrelse.  IHM har de senaste åren haft en stark tillväxt på företagssidan nationellt och internationellt, inom utbildningar relaterade till den digitala transformationen, ledarutveckling samt inom affärsområdet IHM Yrkeshögskoleutbildningar.    – IHM har lyckats balansera kontinuerlig utveckling med god tillväxt och lönsamhet under många år vilket har skapat utmärkta förutsättningar för att nu ta nästa steg. Stiftelsen IHM är lån...

Här kommer en liten rapport från vår paneldebatt/workshop idag, 5 juli, i Almedalen. Evenemanget ägde rum i ”Hej Digitalt” regi, Fiskargränd 5, i en fullsatt underbar trädgård. Panelen bestod av Johanna Frelin, VD, Tengboms Arkitekter, Sofie Lundström, VD och medgrundare, Toborrow, Arash Gilan, medgrundare & vice vd, Viva Media Group & författare till Get Digital or Die Trying, Hanna Stjärne, VD, Sveriges Television, Linnea Lindau, VD, Chalmers Ventures, Jocke Jardenberg, Internetchef Emeritus, Helsingborgs Stad, Nusin Cilgin, Partner och Head of Research, WES och Patrik Ågren, konsultchef, IHM Business School. Och allt leddes på ett mycket bra sätt av Viktor Ström, Moderator, DI Digital och Beata Wickbom, Moderator, HejDigitalt!      Beata inledde dagen med att berätta att de startade Hej Digitalt för tre år sedan här i Almedalen och att de då inte kunde få med ordet ”Digitalisering” bland sökorden i Almedalsprogrammet för att det kändes lite för begränsande, inte heller f...

Att digitaliseringen och globaliseringen påverkar vårt sätt att göra affärer är inget nytt. Enklare säljjobb som tidigare funnits i överflöd ersätts till stor del av datorer samtidigt som behovet av medarbetare som behärskar komplex försäljning av tjänster/projekt aldrig har varit större. Förmågan att skapa långsiktiga affärsrelationer, driva förändringsprojekt och att leda kunden mot ökad lönsamhet blir avgörande för att lyckas. Det är precis den kompetens Säljare IT Solutions B2B ger, och våra partnerföretag står redo att anställa. Fåtal platser kvar i höst - ansök nu! ”IT-industrin genomgår en massiv förändring och digitaliseringen medför ett stort behov av säljare med IT-kompetens. ATEA söker ständigt nya säljresurser för att säkra tillväxten och inom de närmsta åren har vi behov av att anställa ett antal nya IT-säljare. Vi samarbetar redan med IHM och ser mycket positivt på en utbildning med inriktning på vår bransch då våra och kundernas kompetenskrav och förväntningar hela t...

Välkommen till ”Beslutsfattarna”, podden där du får träffa tio höga chefer från det svenska näringslivet som berättar om ett bra och ett dåligt beslut de fattat. Och inte minst vad de lärde sig av dessa. Intervjuerna görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström, två riktigt skarpa journalister, som guidar oss igenom de spännande frågeställningarna, förtydligar, kommenterar och sammanfattar på sitt härliga sätt.   I veckans podd möter vi Lisa Lindström, grundare av och vd för digitalbyrån Doberman.- Digital härförare och prisad ledare.- Medlem i regeringens advisory board för framtidens industrier.- Styrelseledamot i ett antal bolag. I avsnittet berättar hon öppenhjärtigt och humoristiskt om hur hon, närmast nyutbildad, bestämde sig för att köpa ut sitt företag från ägaren – och gjorde det till en bråkdel av begärt pris. Dessutom förklarar hon hur dumt det var att driva frågan att bolagskulturen skulle dö om Doberman hade fler än 25 anställda – och dessutom drev igenom beslutet på ...

Produktionsplanerare, Driftschef, företagssäljare, teknisk konsult, projektledare, VD, egen företagare, butikschef, Key Account Manager, IT-chef, produktchef, marknadschef, systemförvaltare……  Jag räknar till 116! titlar i listan med totalt 150 personer och blir ännu mer nyfiken. Vad kan alla dessa människor ha gemensamt utöver längtan efter en skön semester?  Det är utbildningsstart på IHMs i särklass populäraste program: Business Management. När jag ser deltagarlistan, blir jag också nyfiken på varför de går just den här utbildningen, hur de hinner med livet i stort och hur det går till på IHM. Jag beslutar mig för att ringa upp en av rådgivarna – de talar med precis alla som går. -    Hallå Johan Rudén, det är en brokig skara som börjar Business Management nu i vår. Är det alltid sådan mångfald på det här programmet?-    Ja, du har rätt, det är människor från alla branscher och alla tänkbara befattningar på Business Management. Om jag fick önska så skulle alla som startar företa...

Idag skulle hela avdelningen på kick off. När de kom fram fick de inte gå in i lokalen, utan dagen inleddes i skogsdungen utanför. Där låg en planka på marken som alla skulle gå på. Det blev många skratt, kommentarer och hånfullt sa en av medarbetarna, – ska det här vara svårt?  Ingen tog minsta snedsteg, ingen vinglade eller tvekade. När alla kommit över undrade de vad de hade lärt sig av det här. Det var ett ganska avslaget gäng som stod och väntade och frågorna var många. Deras ledare tog under tystnad och med hjälp från arrangören och höjde brädan fem meter upp i luften. Nu bad ledaren dem gå över brädan igen.  Den här gången vägrade alla att gå. Samma bräda. Det som varit löjligt lätt blev plötsligt omöjligt. Miljön hade förändrats.  Vilken arbetsmiljö skapar vi tillsammans på arbetsplatsen och vem har ansvar för den? Är arbetet löjligt enkelt eller så svårt att ingen vågar? Finns det skyddsnät om man misslyckas eller ramlar eller är man livrädd för det och vad innebär det för...

Relevant och värdefullt innehåll, precis det som content marketing handlar om att ta fram, är en stor tillgång för alla företag med en närvaro i sociala medier. Den här posten handlar om varför och vad som fungerar bäst.      Det här är min åttonde post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen vill åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring samt hur vi mäter. Detta är den tredje posten på temat möjligheter, där de första handlade om att bli sina kunders bästa vän och att bli en expert i den egna branschen.   Vad är poängen med sociala medier? Även om det mesta av content marketing utspelar sig i kanaler som ett företag äger - t.ex webbplatsen, nyhetsbrevet och kundtidningen - så är en realitet idag att soc...

Det vankas glasskiosklek på lekplatsen. De shoppande föräldrarna står exalterade vid luckan med en grusglass i den ena handen och en längtan att lära ut om reciprocitet i den andra. Valutan är ofta något tilltaget lokalt och närliggande. Kortmaskinen tycker man bara synd om. - Ack, de unga, ännu så omedvetna om bankernas höga courtage!   Men i betalningsmomentet kan oerfarna föräldrar ibland överrumplas. Det mötande leendet som ska bekräfta barnets affärsmässighet ser plötsligt botox-injicerat ut. Det praktiseras nämligen generositet i dessa kiosker. Man får både varan och pengar. - Vadan detta bedrägeri? tänker du och börjar oroligt fick-googla om lämplig ålder för att införa penningvärde i uppfostran.   – Vänta nu Axel…enligt den kapitalistiska modellen ska du ju erhålla… Tills förnuftet återvänder. – Äsch!… vilken smarrig grästopping!   Lugn. Du behöver inte lära kommande generationer om pengar. Barnen ovan är nämligen helt naturligt spot-on. Istället är det ju våra normer som ti...

Nu är det nio år sedan som jag skrev för en antologi, där tolv män under ledning av författaren Mats Söderlund skrev om mäns våld gentemot kvinnor. Boken heter "Våld till vardags" (Ordfront, 2008). Jag hade inte haft en tanke på att jag hade något med den frågan att göra. Jag blev nervös när Mats ringde, han trodde väl inte att jag?   För att försöka förstå något mer så läste jag Mona Eliassons bok "Mäns våld mot kvinnor" (Natur och Kultur, 1997), där Eliasson skriver: "Hot om våld är en företeelse som kvinnor måste ägna uppmärksamhet åt i sitt dagliga liv, oberoende av om de lever tillsammans med våldsamma män eller ej. Våldet är en mycket viktig del av kvinnors verklighet som ingen längre kan blunda för." (sid 80) Det är ju 20 år sedan hon kom med den boken, och problemet var inte precis nytt då heller. Fast nu är det väl "dom andra" som är värst. De nyanlända. Riktiga svenska män sköter sig.   Har läst Eliassons bok igen och jag inser att det finns något inuti mig. En inre känsla...

Hej igen, har ni testat Pokémon Go i sommar? Eller tillhör ni de som förfasas över denna idioti? Ja, sällan har ett spel väckt så mycket känslor, det går inte en dag utan att jag ser eller hör någon som uttrycker sitt tvivel över de kommande generationerna som kan springa runt och titta i mobilen medan övriga världen står i lågor. Lite konstigt, av flera skäl!Den normala kritiken mot den digitala spelvärlden brukar snarare handla om att det pacificerar ungdomarna, ut och lek som vi alltid gjort förr har ljudit över nejden mer än en gång. Men nu, jag citerar en vän, ”Min son har sett mer av områdena kring vår sommarstuga på tre dagar än vi lyckats få honom till under tre år sedan han börjat med Pokémon Go”, då ska det klankas ner på att folk är ute och rör på sig.Men de går ju bara och tittar i mobilen, de är en trafikfara, varför kasta en boll på gulliga små djur, vad är det för ägg alla letar efter m.m. Ja, det här med trafikfara är naturligtvis inte bra, allra helst de som spelar ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp