Blogginlägg

Jag tror att vi alla behöver inspireras. Inspiration för mig är när jag upplever någonting som ger mig glädje, energi och lite jävlar anamma. Jag kan hitta inspiration i så många olika saker. En skogspromenad med hundarna, eller en ridtur. Att gräva i trädgården och ”flytta” saker. (C säger att jag flyttar saker och ser det som att jag gör något, men i själva verket flyttas det bara runt för att sen hamna på samma plats igen. Jag tycker han har fel, jag FIXAR ju!) Liksom ett leende i kassan på mataffären. Eller att träffa människor som är duktiga på det de gör. Jag upplever att inspirationen har många olika ansikten. En del rör sådant som man gör på fritiden, annat på jobbet. I vissa perioder när det är stressigt kan jag komma på mig själv med att inte vara mottaglig för inspiration. Jag har lixom så fullt upp med det jag håller på med, att jag glömmer av att hålla den sidan öppen hos mig. Jag tror det är viktigt att man ger sig själv tid till att inspireras. Att reflektera och fram...

Nu är det slut på veckan, det är dags för fredagsmys. Visst känns det igen, och ibland känns det som det alltid varit så. Men… …när jag börjar rannsaka mitt minne hittar jag inget fredagsmys ifrån min barndom på 60- och 70-talet. Eller, klart vi hade mysigt, men det fanns inga speciella traditioner vad jag kommer ihåg, förutom fredagsdeckaren vid en tidpunkt när jag alltid fick kämpa för att hålla ögonen öppna. Nej, det här är skapat av reklamvärlden, för 20 år sedan. Det är många varumärken och produkter som velat bli en del av våra fredagsvanor, Kronfågel med sin;  ”På torsdag är det ärtsoppa,på lördag är det fest,men fredag är ändå den dagen som känns bäst,ge mig då kyckling det gillar jag mest.” Men det varumärket vi förknippar mest med fredagsmys är ändå… …ja, här tänkte jag skriva OLW, de som skapade den oförglömliga;  ” Det är dags för fredagsmys,om det så är det sista jag gör,snart är det fredagsmys,hoppas inte föräldrarna stör,nu är det slut på veckan,det är dags för fred...

Jag har snart varit på IHM i ett år, ett roligt och spännande år där jag har hunnit träffa många nya människor. Väldigt ofta har jag fått höra av elever, alumner, handledare och medarbetare om nyttan och effekten av att gå på IHM, för både individen och företaget. Eftersom IHMs egna NKI-undersökningar ofta är baserade på deltagarna personliga upplevelser ville jag också ta reda på vad som hade hänt på företaget, vilka eventuella resultat och effekter en deltagares chef hade upplevt. Programmet IHM Affärsinriktat Ledarskap kräver att deltagarens högsta chef är synnerligen involverad före och under utvecklingsprocessen. Dessutom är det chefen som tillsammans med sin medarbetare och programansvariga sätter upp tydliga och konkreta mål, både personliga och affärsmässiga. Den tydliga kopplingen till företaget och affären gjorde mig väldigt nyfiken på att intervjua både en av deltagarna i det programmet och dennes VD i företaget, men först… …vad är IHM Affärsinriktat Ledarskap, i korthet?...

Under Almedalsveckan 2014 var IHM naturligtvis på plats för att lyssna av vad framtiden har att erbjuda. Vi passade också på att bjuda in spännande människor till vår båt, för att samtala om viktiga frågor. Första kvällens ämne var ”Entreprenörskap och Innovationskraft” och gästerna var: • Olof Gränström, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet• Ida Karlbom, projektledare på Skandia och Sverigestudien• Nilla Tjällden, verksamhetschef på Företagarna Sthlm• Andreas Remling, managementkonsult på Preera• Johan Stael von Holstein, entreprenör• Hans Lindholm, handledare på IHM Business Innovation• Klementina Österberg, VD på inkubatorföretaget GU Holding• Per-Arne Lundberg, affärsutvecklare på inkubatorföretaget Gothia Science Park• Erik Thorstensson, Creatables• Peter Vesterbacka, en av grundarna till Rovio, företaget som skapade Angry Birds Här kan du lyssna på den härliga diskussionen som leddes av vår content creator Håkan Aludd. Obs! För att kunna lyssna krävs det att din browser-v...

Krax krax, det betyder ”hej alla” på themanflueska, som ni nu då förstår så har även jag drabbats av detta allvarliga sjukdomstillstånd. Men nu, stiger jag upp igen, och tänker med en gång på fotboll. Nej… …jag tänker på vilken enorm drivkraft Zlatan visar upp i den både hyllade och kritiserade dokumentären ”Med mer än ett mål”, jag tänker på vad som krävs, och jag tänker på när jag spelade fotboll, och varför? Jag är uppvuxen med min mamma och noll fotbollstraditioner, jag spelade aldrig fotboll på dagis vad jag kommer ihåg. Jag kommer bara ihåg VM 1970 för att en av mina kompisar samlade på fotbollsbilder. Men så hände något… …jag började skolan. Där spelade vi fotboll med tennisboll i princip varje rast, och efter några år drog några kompisar med mig på fotbollsträning, eller om man vill, träning i att fungera i grupp. Det visade sig ganska fort att jag inte hade någon som helst talang för just fotbollen men fungerade desto bättre i gruppen. Det var här jag fick mitt första smekn...

Jag tror inte så många missat det. Inte av dem i min närhet i alla fall. För er andra, så är ni förlåtna och ni får reda på det här. För ett tag sedan fick jag veta att jag blivit nominerad till Årets unga VD. I stunden tänkte jag inte så mycket på det. Mer en kul grej. Som jag brukar reagera, jag hoppar på, resan går av bara fan, och först efteråt insåg jag vad som hände. Typiskt mig. Några dagar efter att jag fått reda på det här började jag tänka. Vad var det egentligen jag skulle vara med i? En tävling? Årets VD hade jag hört om innan, men Årets unga VD? Det visade sig att det är första gången de har denna utmärkelse, där kriterierna är: - Pristagaren har kunnat visa på särskilt goda resultat i form av påtaglig tillväxt och nyanställningar i den verksamhet som han/hon är vd för. - Pristagaren har förmåga att leda människor och har genom sitt ledarskap fått människor att växa. - Pristagaren tar aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt ...

Hur många är dom? Pedofilerna och ”pedofilringarna”, alla dom här männen. Pedofilerna, dom som misshandlar partners och egna barn och männen som köper sex? Och vilka är dom? Ja, det är någon du känner. Någon du arbetar med. Ska vi alla vara misstänksamma och ska alla män vara misstänkta? Icke. Men ändock. Hur många är dom? Rapport efter rapport i media.  Och nu vill regeringen förbjuda sexköp utomlands. För svenskar alltså, även om det skulle vara lagligt i det land du befinner dig i. Med ”svenskar” menar jag män. Unga och äldre män. Men förbjuda något som är tillåtet där jag är?! Kan ni tänka sånt överförmynderi? Köpa och köpa förresten. Låt mig citer kommunalrådet Vredmark i Rödköping:  Vi köpte inga kvinnor, vi hyrde dom en stund bara. Pedofiler, är de onda människor? Köpa människor. Är det ondska? Ja det tycker jag. Ondskan finns överallt men har oftast inget ansikte. Statistik och anonyma pixlade bilder på män som, förgripit sig på barn, misshandlat eller köpt kvinnor. Eller hy...

Nyligen utropade Interbrand den nya eran ”The age of You”. Den innebär i sin korthet att var och en av oss (som har råd att konsumera) tar kontrollen över varumärkesmärkta varor, företeelser, tjänster, leverantörer och gör dem till pusselbitar i våra egna ekosystem.  Interbrand menar att vi passerat Den Identitetsskapande Eran, Den Värdeskapande Eran och den Upplevelsebaserade Eran. Nu ska istället hela utbudssamhället kretsa kring DIG! Det möjliggörs genom den digitala världen som skapat en maktförskjutning från producent till konsument. Därmed suddas dessa begrepp ut eftersom producenten blir du.  Är det någon mer än jag som ser en baksida av detta? T ex vem ansvarar för att det som tillverkas är säkert, så att den roliga leksaken vi tog ur 3d-skrivaren inte är farlig för mina barn? Eller att det som skrivs på bloggar och i sociala medier inte är lögner, propaganda eller personangrepp? Men framförallt, om allt centreras runt MIG, vad händer då med OSS?  Jag tror att människan i gr...

I nästan hela mitt yrkesliv har jag jobbat med försäljning och marknadsföring av produkter och tjänster, både som säljare, försäljningschef och VD. På samtliga företag har vi, liksom de flesta andra företag, haft en kundstock att vårda och utveckla, nya marknader och målgrupper att bearbeta och erövra. På samtliga tjänster jag haft tillgång till någon form av marknadsavdelning, antingen inhouse eller externt. Rollfördelningen mellan mig som ansvarig för försäljningen, marknadsavdelningen och våra kunder har varit väldigt tydlig. Till för bara några år sedan visste både vi och våra kunder att vi bearbetade dem med marknadskommunikation, att säljarna ringde för att fullfölja affären och att vi som ledare på företaget skapade och var ansvariga för de årliga marknadsplanerna – så enkelt! Idag ser rollerna helt annorlunda ut, sociala medier växer dagligen och väldigt många företag inser – eller börjar inse - att de inte längre äger sina varumärken själva. Kunderna, konsumenterna och olik...

När jag är ute och föreläser pratar jag ofta om energins betydelse för ett bra möte. Ett möte med dålig energi är ett dött möte och med stor sannolikhet till och med ett kontraproduktivt möte.  Enligt Möteskvalitetsindex, som görs av analysföretaget 3S, tar en tredjedel av våra möten energi av deltagarna. Det innebär att den genomsnittlige medarbetaren sitter fyra timmar varje vecka i möten som inte bidrar till nånting förutom sämre energi för det fortsatta arbetet. Med tanke på den kroniska tidsbrist som så många av oss upplever i dessa dagar vågar jag gissa att du kanske känner att dessa fyra timmar kan användas till bättre saker än dåliga möten. Jag tror verkligen att alla människor vill väl. Ingen vill hålla i eller bidra till ett möte som tar energi av någon annan. Ändå händer det alltså under ett av tre möten. Det kan bero på många saker- kanske för att vi har olika förväntningar, kanske för att mötet saknar kanske syfte och mål och därmed riskerar att fladdra iväg, kanske för...

Den 3 oktober diplomerades 47 glada marknadsekonomer på IHM Stockholm under högtidliga former och premien för "Bästa examens arbete" delades ut till Clara Johansson, Erik Lindström, Isabelle Sparring, Loise Lindberg och Sophie Lindhe. Stolt uppdragsgivare för examensarbetet var Skistar. Efter diplomeringsceremonin fortsatte festligheterna på Armémuseet och Restaurang Borggården.  Vi på IHM vill gratulera er alla och önskar er lycka till med era framtida utmaningar!    

Är kanske en lätt överdriven rubrik, men faktum är att den ligger mycket närmre sanningen än vad man kan tro. Ni som läst mina tidigare bloggar vet att jag med stort intresse följer utvecklingen inom LENR (Low Energy Nuclear Reaction) området. Den fantastiska nyheten är att idag släpptes en rapport av forskare från Uppsala, KTH och Bologna där de visar att den så kallade energikatalysatorn (Andrea Rossis E-Cat) under ett 32 dagar långt noggrant utfört test visat sig ge 3-4 gånger mer värme än vad som krävts för att driva den. Reaktorn drivs av en än så länge inte helt förklarad process, men man har kunnat bevisa att det sker kärnreaktioner då bränslet analyserats före och efter testet. Det framgår där att så kallade isotopförändringar har skett i ämnena nickel och litium, utan någon radioaktivitet. Vi vet också med säkerhet att ett gram pulver räcker för att driva reaktorn (som består av ett 20 cm långt aluminiumoxidrör, 2cm i diameter) under minst en månad. LENR/E-Cat reaktor från ...

Den 3 oktober diplomerades 21 glada och stolta Marknadsekonomer på IHM i Göteborg. Elisabeth Bargel, utbildningschef, höll ett tal till diplomanderna i samband med att de fick ta emot sina diplom. En premie delades också ut till "Bästa examensarbete" innan festligheterna fortsatte på Restaurang Palace festvåning. Vi på IHM vill gratulera er alla och önskar er lycka till med era framtida utmaningar! Bästa examensarbete genomfördes för Swedbank Fastighetsbyrån Hisingenkontoret AB. Från vänster: Donny Ringius, Kim Linmyr, Ann-Marie Hägglund och Damir Badnjevic.  

Att vara en bra ledare är när det kommer till kritan, inte upp till dig. Sorgligt men sant så är det inte vår egen uppfattning som gör att vi kan bestämma om vi är en bra ledare eller inte. Vi kan alla se till att utveckla vårt ledarskap genom att bli bättre på att kommunicera, informera, uppmuntra, engagera och en rad andra egenskaper som anses vara attraktiva, efterfrågade och effektiva ledarskapsattribut. Men även om vi jobbar på det kanske det inte alltid räcker. För att göra saken än mer komplex finns det i dagsläget inte en universiell fastställd definition av vad bra ledarskap är (eller bara ledarskap för den delen). Om du idag har en ledade befattning är chansen stor att du definerar om du är en bra ledare utifrån dina egna normer och värderingar. Precis som att de flesta av oss anser att vi är bra vänner, kollegor, medarbetare etc, så tror många av oss att när vi kliver in i en ledarroll att vi är bra på det. Utgångspunkten för vår bedömning är att vi måste ju vara rätt hyf...

Ja, då var äventyret Sveriges Mästerkock slut, för min del. Det är inte utan en viss besvikelse jag skriver detta, jag lovade ju att inte skriva mer om mat om det gick dåligt för mig i tävlingen, så här kommer det sista inlägget. Som en del av er redan vet så var jag sedan en månad klar för audition i mästerkockarna, ett program som tillsammans med kockarnas kamp är bland mina absoluta favoriter. Den här månaden har gått åt till att klura ut ett recept som håller för den första provsmakningen, och sedan, om man går vidare, ska gå att laga från scratch, och lägga upp för presentation på 40 minuter. Vad lagade jag?Jag började med att försöka sätta mig in i hur mina konkurrenter tänkte, skulle det bli ytterligare ett år av rödvinsreduktioner och puréer? Förmodligen, och det är nog många, även jag själv, som funderar på lamm för att det, än så länge, är lite ovanligare i svenska kök, så allt det gick bort. Jag satsade istället på en egenkomponerad kycklingrätt kokad i öl, med inspiratio...

KappAhl har i samarbete med IHM Business School tagit fram ett affärsinriktat kompetens- och ledarutvecklingsprogram för identifierade nyckelpersoner och framtida ledare. Programmet omfattar områden som ledarskap, projekt- och förändringsledning, ekonomi, affärs- och verksamhetsstyrning samt kundfokus, affärsval och strategisk marknadsföring. Deltagarna kommer också att träna på verklighetsbaserade affärscase. Syftet med utvecklingsprogrammet är att öka KappAhls förmåga att leda och utveckla verksamheten i en allt snabbare förändringstakt genom att över tid höja formella kunskaper och förmågor hos ledande befattningshavare och specialister. Genom ökad kunskap och förståelse för hur samverkan mellan strategi, marknad, ledarskap och organisation påverkar affären, skapas trygghet och säkerhet i ledarrollen. Vidare vill företaget skapa bättre förutsättningar för ökad intern-rekrytering till nyckelpositioner och därmed behålla talanger inom koncernen.   Det första programmet startar i no...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp