Blogginlägg

Jag börjar tröttna på jakten på ”medelålders vita män med makt”.  Det känns mer uttjatat än någonsin och visar på en okunskap och en ovilja att se hur den verkliga utmaningen ser ut. Nämligen de unga männen, pojkarna. (Förresten så undrar jag vad medelålder är? 40 år?) Den stora utmaningen är att övertyga ”nästa generation”, pojkar och unga män, om det förträffliga med mångfald. Annars går dom vilse och röstar på Sverigedemokraterna. Och det tycker jag är fel parti, men många, fler och fler, tycker att det är rätt parti, kanske 10-15% av svenskarna. Det är väldigt många människor. (Förresten så undrar jag vilka nästa generation är?)  F!s partiordförande Gudrun Schyman, strukturteoriernas moder, (även om hon inte kom på det där) har rätt i att det finns strukturer i samhället, men dessa drabbar oss alla, och hon glömmer nämna att dessa bevakas och omhuldas av såväl män som kvinnor. För alla stoppas vi av olika maktstrukturer och kontaktnät, men dessa har mer med klass och ursprung at...

Hej, och välkommen till bords, för nu är det dags att snacka mat igen. Men först vill jag bara tacka alla er som läser, kommenterar och delar, ni är många nu och jag uppskattar det verkligen. Så, över till maten. Ni som följt mig vet att det allt som oftast kommer små inlägg om mat, mitt stora intresse, men kanske är det här det sista i det ämnet, eller möjligen det första i en lång serie. För… …jag har två stora nyheter att berätta, stora för mig iaf. Den första är att jag har medverkat i en kokbok som kommer ut i höst, ”Från Donsökaka till Maklobe i Bergsjön”. Det är ingen vanlig kokbok direkt, utan mer av en positiv resa genom ett riktigt Göteborg, en resa i vår mångkulturella stad med alla våra olikheter och traditioner. Jag har själv inte sett boken ännu men har blivit intervjuad, lagat mat och blivit fotad till ett av dessa kapitel, det ska bli skoj att se vilka de andra är och vad de lagat. Ska också bli väldigt kul att höra om det är någon som lagar mina recept. Det var det ...

Ett varumärke är ett löfte. Ett ställningstagande som väcker förväntan. Ett löfte som sen infrias i leveransen, när man betalat för varan eller tjänsten och börjar konsumera den. Här kan man faktiskt påstå att politiska partier inte skiljer sig nämnvärt från logiken i varumärkesstrategi. Men varför är det då så få partier som tillämpar den? I mitten av nittiotalet insåg partiledningen för Labourpartiet i Storbritannien att man måste lägga om kurs. Partiet upplevdes som mossigt med en ideologi som verkade ha passerat bäst före datum. Lösningen blev en repositionering av ”varumärket” Labour till New Labour. Namnjusteringen backades upp av en rad nya profilfrågor. I grunden var det samma parti, samma ideologi, men presenterad på ett modernt sätt, anpassad till en ny verklighet. Det var onekligen en av orsakerna till New Labours valseger 1997. I Sverige bestämde sig moderaterna för att 2006 kopiera strategin med Nya Moderaterna. Det gick bra då. Men vad hände sen? Varumärkesteori bygger...

Den här artikeln var mycket svår att skriva. Om du föredrar att läsa lätta saker om lätta ämnen, bör du skippa att läsa den. När Robin Williams begick självmord nyligen var det många som skrev om det. Spekulationerna om varför en av världens mest begåvade komiker tog livet av sig har varierat från "feghet", ett mindre lyckat uttalande av ett nyhetsankare, till depression, orsakad bland annat av att Robin Williams hade diagnosticerats med Parkinsons. "Depression är en sjukdom" skriver många välmenande människor, och "vi måste börja tala om det". Det är faktiskt bara rätt till hälften. Depression är ingen sjukdom! Depression är en samling symptom. Däremot är det rätt att vi måste börja tala om det. Depression kan ha många orsaker, till exempel rent fysiska skador på hjärnan, och genetisk disposition för depression. Den typen av depression kan behandlas med terapi och medicin. Det finns en tredje orsak. En orsak som är så tabu att inte ens de som säger att de vill prata om depression, ...

Hoppsan, här tittar du in, välkommen! Nu var inledningsfrasen riktat till just dig, men det kunde lika gärna varit till mig, för man vet aldrig riktigt var man har mig, på jobbet alltså. Jag tänkte alltså resonera om det här med att ha fasta tider och platser för sitt arbete, så som det alltid har varit, på den gamla goda tiden. Eller… …var det egentligen så bra? Gå upp, gå till jobbet, jobba, äta lunch. Samma sak händer imorgon, som Ebba Grön sjöng en gång i tiden. Kanske inte låter direkt inspirerande, men så uppfattar en del sitt liv. Monotonin är naturligtvis inget som skapar stordåd. Nu är det så att alla kan inte välja var de rent fysiskt eller på vilken tid de ska jobba, men det är väldigt många fler än förr, tack vare internet. Det är svårt att driva en livsmedelsaffär eller restaurang utan fasta öppettider eller en adress, men det går, titta bara på alla foodtrucks som börjar dyka upp - gillar vi ett koncept tar vi reda på var de befinner sig och smaskar i oss något gott. H...

Strategy, efficiency, technology, financial acumen, advertising – it all matters.  It all contributes to business success, but nothing beats the power of the “The Connection Principle.”  Take a break and go on a trip with me to the beach to discover why it’s the best kept secret!  Imagine you are on beautiful Anna Maria Island off the west coast of Florida. You take a break from the sun and make your way up Bridge Street, the island's retail main street. You stroll past several stores that feature the expected beach tee shirts and souvenirs and then you come across… This hand-painted sign: OUR SHOP IS OPEN JUST FOR YOU!Curious? Hard to resist? Put a smile on your face? Perhaps you’ve learned something about who is inside before your hand even touches the doorknob?   Business and retail basics insist that we get customers in the door any way that we can.  And, there are many ways to accomplish this – for example a large banner that says "50% Off Today!”  But let’s ask ourselves, “Wha...

Hej igen, nu fylls alla kanaler med massor av människor som häller isvatten över sig, för en god sak. Jag pratar alltså om Ice Bucket Challenge för att uppmärksamma nervsjukdomen Amyotrofisk lateralskleros, förkortat ALS. Musklerna tynar sakta bort och till slut kan man inte andas och dör. Hemskt! Första filmen jag ser i den här virala succén är när Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, utmanar Bill Gates, Bill antar utmaningen och börjar svetsa på en ställning som ska hålla upp hans hink med iskallt vatten innan han får den över sig. Min första känsla var att det känns tillgjort och töntigt, Bill är inte vidare trovärdig som svetsare i mina ögon. När jag ser Foo Fighters otroligt överjobbade film med ishinken så förstår jag att kändisarna i USA inte bara ser möjligheten att stödja kampanjen för ALS, utan även ta chansen att delta i tävlingen vem eller vilka som drar det här till högsta kreativa höjd. Cyniskt? Ja, kanske lite, men jag tror att det är bra för kampanjen. Folk delar ...

Management böcker och ledarskapsteorier, dom är som tåget, kommer och går. Är det inte lite New Age över hela branschen? I ordets negativa mening alltså. At the end of the day. Vad räknas då? Jo slantarna. Hur många är dom? Vad blir kvar? Hur mycket får jag, jag, jag? Och dom är som cirklar. Böckerna. Satsa på dig själv temat, går igen som ett åkerspöke, som ett eko från mitten av sjuttiotalet och några år framåt, när drömmen om den ”Globala byn” hade slagits i kras.  Ibland undrar jag om dom här människorna, författarna alltså, som inte sällan är amerikaner, någonsin har arbetat ute på ett företag. Och om dom tror på hederlighet, moral, effekten av bonusar och allsköns skrönor om det ”goda företaget”. Jag som har varit med några vändor gör det inte. Gammal är äldst, va? Det var bättre förr, va? Inte alls, men skojarna, bluffmakarna och psykopaterna har ju avlöst varandra hela tiden jag varit med, skulle det ha förändrats menar du? När hände det i så fall? Och ni vet dom där succehi...

Cloetta med en drygt 150 årig historia strävar inte bara efter att vara ledande på valda marknader utan också att uppfattas som den mest uppskattade godisleverantören. Företagets kärnvärden - Focus, Team play, Passion och Pride - är vägledande i sättet att arbeta och agera, både internt och externt. Detta ställer krav på att säljkåren, utöver att nå de affärsmässiga målen, aktivt ska bidra med att stärka engagemanget kring varumärket.   Cloetta har nu tecknat ett 3-årigt avtal med IHM Business School kring kompetensutveckling.Huvudmålet med samarbetet är att utveckla effektiva verktyg för träning och arbetssätt som understödjer Cloettas säljorganisation över tiden. Upplägget bygger på kunskapsdelning – ”train the trainers” och att Cloettas egen säljledning ska hantera merparten av träning, utveckling och uppföljning av säljarna internt.   -    Säljcheferna har en nyckelroll i denna process, som handlar om att löpande utveckla säljteamen och skapa resultat genom kompetenta och motive...

Med tanke på att IHMs Content creator, Håkan Aludd fyllt 50 år, för en tid sedan funderar jag. Det var ännu en dag som kom och gick. Och jag tänker och jag minns Monaco 1975. Jag stod nere vid hamnen och tittade på de stora lyxbåtarna. Tänk om jag hade en sån! Ja tänk. Och vad skulle det gjort för skillnad? Det där var strax 40 år sedan, 40 år. Hur är det ens möjligt? Hur kan det ha gått så många år? Och hur kunde det hända som inte skulle, inte fick, hända. Jag fyllde 60 nyss. Bara att smaka lite på den siffran gör att ångesten stegras. Men, andra tider nu. ”Nu är man ju tonåring tills man dör!” eller ”Du ser mycket yngre ut!” Gör jag? I vems ögon då. I mina egna eller i andra 60 åringars? Eller i 70 åringars ögon? Länge sedan någon frågade efter legg på systemet. Och ner jag tittar ner på I Paden som jag har i mitt knä så speglas mitt ansikte i glaset och jag ser dom där djupa fårorna runt hakan, för mycket skinn, hänger slappt, som en på blodhund. Påsarna under ögonen. För mycket...

Goddag kära läsare, hoppas ni är tillfreds nu när vi närmar oss alla val som skall göras. För egen del, handen på hjärtat, så känns det lite pirrigt. Det gäller valet i allmänhet, men folkomröstningen i Göteborg i synnerhet, en rådgivande folkomröstning gällande trängselskatten, eller egentligen mycket större än så. För trängselskatten handlar först och främst om finansiering av västlänken, 8 km lång järnväg, varav 6 km i en tunnel med tre underjordiska stationer i centrala Göteborg. Det här delar upp Göteborgarna i, som jag ser det, 6 läger. De som inte vill ha trängselskatt för att det kostar bilisterna på tok för mycket pengar. De som vill ha trängselskatt endast i innerstaden för miljöns skull. De som inte vill ha trängselskatt för att de anser att nuvarande Västlänken är helt feltänkt. De som vill ha trängselskatt för att nuvarande Västlänken är ett måste för Göteborgs framtid. De som inte vill ha trängselskatt eller västlänk överhuvudtaget.   De som vill ha trängselskatt och ...

Ni vet, sådana där kloka människor säger att man ska vara snäll mot sig själv, ta hand om sig själv först och sen andra (just den meningen får mig alltid att tänka på säkerhetsföreskrifterna i plan ”Ta först på dig din egen mask, därefter, hjälp barnen”) att man skall vara sin bästa vän osv. Blaaaa blaa blaa. Ja ni förstår. Nu är det ju såhär att jag, aldrig lyssnar på dessa smarta, kloka människor. Jag kör på. Hej vad det går lixom. Hej vad det går och BAAM! Där tog det stopp. Men ger jag mig? Nä. Ni vet radiobilarna på Liseberg? Oj, där tog det stopp, " Och så svänger vi på ratten och trycker på gasen!" och man är påväg igen. Till nästa stopp. Man ”juckar” på. Lite framåt, lite bakåt, en hel del på stället. Just nu är en av mina hundar, Gösta, inne i juckarfasen. Dock av en helt annan anledning, jag tycker mig ändå se vissa likheter mellan mig och Gösta. Astrid, som Gösta största delen av tiden juckar på, är ganska ointresserad. Hon tar det hela med ro, och vill hellre ta det lugn...

Jag är precis återkommen till Sverige efter tre härliga veckor i Frankrike. Kul att även vädret hemma varit bra så kommer många vara fyllda av energi och glada efter semestrarna. Kommer ihåg vilken energi det var efter förra sommaren! Jag tror vi alla behöver sol, värme och ett eller annat glas rosé.   Vi välkomnades hem med en rejäl regnskur och trötta som vi var efter en bilturen hem, satt vi och slökollade på TV. Plötsligt hajade jag till över budskapet i en reklamfilm som handlade om något larmsystem till hemmet: nu kan föräldrar få ett SMS när ungarna kommer hem!  Ingen mer oro- tack vare det smarta hemmet kan vi nu ha full koll på om ungarna tagit sig hem från skolan! Härliga nya teknik! I samma anda kan du med hjälp av GPS-positionering hela tiden ha full koll på var ditt barn befinner sig för tillfället. Det känns väl tryggt och bra? Men vänta nu… Är det verkligen sjyst att övervaka folk på det viset- även om de är barn?  Är det inte att inkräkta på ungarnas integritet? Enli...

Hej alla, den korta men roliga semestern är slut för min del, hoppas ni har lite kvar. Mitt i den härliga sommaren så började jag fundera på hur Sverige är som småföretagarland. Eller… …åtminstone det som jag alltid definierat som småföretagare, nämligen mig själv. När jag börjar rota lite i det här så ser jag att den rätta definitionen på mig själv, enligt EU, är soloföretagare (endast ägaren anställd) och mikroföretagare (högst 9 anställda). Små företag är de som har mellan 10 och 49 anställda, och det har jag aldrig varit i närheten av. Varför funderar jag kring det här då? Jo, nästan alla soloföretagare och mikroföretagare jag träffat under sommaren har samma problem, antalet timmar räcker inte till, soloföretagarna har för mycket att göra men vågar inte anställa och har svårt att få ihop en längre semester. Mikroföretagarna har fullt upp med att fylla luckorna som uppstår när personalen av ena eller andra anledningen inte kommer till jobbet och hinner därför inte utveckla och ...

Så är det dags igen! Denna gång bär det av till Barcelona för ett dygns intensivt utbyte av nya tankar och idéer med ca 50 kollegor från affärsskolor från alla kontinentens världsdelar. Denna gång är det affärskolan IESE i Spanien som står för värdskapet - och vilket värdskap sedan! Ett av passen är förlagt till ett tomt och öde Sagrada Familia. Att vandra runt i detta Antoni Gaudis mästerverk, som normalt har fler än 10 000 besökare en vanlig dag, är onekligen en speciell upplevelse. Att sedan sitta på en av bänkarna, blicka upp mot den mosaikbeklädda kupolen 60 meter ovanför ger onekligen tillfälle till reflektioner. En del är av privat natur – det är trots allt mitt i semestern och hjärnan är inte riktigt inställd på arbete ännu. Långsamt vandrar dock tankarna tillbaka till temat för konferensen - digitaliseringen av näringslivet. Under dagen har vi fått arbeta med ett sprillans nytt ramverk, framforskat hos vår värdskola. Modellen är, som alla bra modeller, förrädiskt enkel. For...

Parks & Resorts koncernen, (Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Skara Sommarland och Furuvik) är ett företag som tar mångfald på allvar! Ja, jag vet, många företag pratar om mångfald och jämställdhet och skriver stiliga policy dokument, men Parks & Resorts, agerar, gör, och då händer det saker.  Har ni hört eller läst något om detta? Inte mycket är min gissning. Under de senaste 10 åren har jag arbetat med ett stort antal företag där mångfaldsfrågan varit uppe för diskussion och där det ska sättas igång program och det ska minsann rekryteras. Men sen då? Parks & Resorts, som jag råkar ha ett uppdrag hos just nu, har en blandning av alla "sorter" från vår Herres hage. Koncernen speglar sina kunder/besökare. Här finns alla åldrar, olika sexuell läggning, personal i permobil, en 50 plus satsning (äldste medarbetaren är 83!) och alla kulörer är representerade.  Jag blir glad och ser framtiden an med tillförsikt! Mer göra, mindre prata, full spead ahead!  

Sidor

Till toppen av sidan Till topp